چرا بازار سهام رشد نمی کند؟

اگرچه نرخ ارز نسبت به سال ۹۹ رشد قابل توجهی داشته و قیمت های جهانی هم بسیار بالاتر از سقف های سال ۹۹ است؛ اما بازار سرمایه کماکان رمقی برای صعود ندارد. شاخص کل بورس در کانال یک میلیون و ۵۵۰ هزار واحدی درجا زده و پرتفوی بسیاری از سهامداران هم در این مدت حتی به اندازه شاخص کل بورس رشد نکرده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از بورس نیوز؛ عظیم ثابت، رئیس هیات مدیره شرکت سبدگردان البرز در این خصوص بیان کرد: به نظر می رسد بازار سرمایه به نوعی منتظر اخبار منفی است و این نگرانی، بخشی ناشی از طولانی شدن روند مذاکرات بوده که بازار سرمایه ما را به سمت عدم اطمینان سوق داده است. ضمن اینکه تنش هایی هم که به سبب انتشار اخبار مربوط به توقیف نفتکش های ایرانی منتشر شده، در ایجاد بدبینی بین سرمایه گذاران بی‌تاثیر نبوده است.

این کارشناس بازر سرمایه ادامه داد : مشکل دیگر بازار سرمایه اینجاست که صنایعی در هفته‌های گذشته لیدر بازار شده و رشد شاخص کل بورس را رقم زده‌اند، که وابسته به احیای برجام بوده اند و حالا با کمرنگ شدن خوش بینی ها نسبت به توافق، این صنایع از جمله خودرویی ها و بانکی ها با فشار عرضه مواجه شده اند. همچنین شاخص کل بورس به لحاظ تکنیکالی در محدوده مقاومتی مهمی قرار دارد و با توجه به آنکه شاخص کل بورس موفق به حفظ کانال یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحدی نشد، طبیعی است که بازار وارد فاز اصلاحی شود. این شرایط باعث شده با وجود آن که گزارش‌های منتشر شده اکثر شرکت‌ها، گزارشات خوبی بوده اما بازار سرمایه رشدی نکند. اما در مجموع این موارد را دلایل حتمی برای ریزش بازار سرمایه ارزیابی نمیکنم. منفی های امروز بازار بیشتر ناشی از عرضه های ابتدای صبح در گروه بانکی و خودرویی بود. البته عرضه ها در گروه سیمانی که انتظار میرفت رشد داشته باشد نیز بالا بود و غذایی ها هم امروز اقبالی نداشتند. تنها گروهی که امروز مورد توجه سرمایه گذاران قرار داشت، سهم های گروه نیروگاهی بود و معاملات سایر صنایع چنگی به دل نمی زد.

عظیم ثابت در خاتمه تصریح کرد: بلاتکلیفی در روند مذاکرات و فرسایشی شدن این جریان موجب شده نرخ ارز افزایش پیدا کند و افزایش نرخ ارز، هم آرامش اقتصاد کشور را بر هم زده و هم سیگنال نگرانی در مورد روند صادرات صنایع و شرکت ها خواهد بود. به هر حال در صورت عدم توافق، حتی اگر نرخ ارز افزایش یابد، باید نگران صادرات شرکت ها باشیم. توافق احتمالی در بلند مدت به نفع بازار سرمایه خواهد بود و امیدواریم بعد از این همه مدت، روند مذاکرات منتج به نتیجه ای شود که افزایش خوش بینی فعالان اقتصادی به آینده و چشم انداز اقتصاد کشور را به دنبال داشته باشد.

۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۹
کد خبر: 28657

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha