با توجه به شرایط تورمی،بازار فعلا صعودی می‌ماند/اوراق ارزی ترمز رشد دلار را می‌کشد/ سیاست جدید بانک مرکزی با شکست رو به رو می‌شود/بازار سرمایه نمی تواند کمکی به اقتصاد کند!

یوسف دهقانی گفت:هرچند که طرح انتشار اوراق ارزی مفید بوده و می تواند ترمزی برای رشد افسارگسیخته دلار باشد اما فکر می‌کنم دولت توان اجرای آن را ندارد و احتمال اینکه به خوبی اجرایی نشود، وجود دارد. از طرفی با اجرایی شدن این طرح با توجه به اینکه صادرکننده دولت بوده که توانگری مالی ندارد، ریسک نکول شدن آن بسیار بالا است و به هر میزان که سود نیز پرداخت کند، ریسک نکول را جبران نمی‌کند، در نتیجه این طرح به شکست می‌انجامد.

یوسف دهقانی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌ و گو با زهرا فعله گری خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد اظهار کرد با توجه به شرایط تورمی موجود بازار سهام نسبت به بازارهای موازی بسیار ارزان و ارزنده بوده اما به علت عدم ورود پول قوی، نقدینگی موجود در بازار چرخش دارد و در هر برهه زمانی به یک صنعت روی پیدا می کند. البته باید این نکته را مدنظر داشت که حرکت نقدینگی به صنایع مختلف می تواند بر اساس اخبار و یا عوامل دیگر باشد و لزوما ارزندگی معیار این تحرکات نیست. گاهی شناسایی صنعت برتر که پتانسیل رشد و صعود را دارد دشوار بوده از این رو به سهامداران پیشنهاد می شود با تشکیل سبد سهم‌های مستعد به سهامداری روی بیاورند.

این کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد:نمی توان پیش بینی دقیقی در کوتاه مدت بازار داشت اما با توجه به تورم انتظاری، فکر می‌کنم بازار سهام در آینده به روند صعودی خود ادامه بدهد. عده‌ای بر این باورند که گزارش‌ عملکرد و صورت‌های مالی برخی از صنایع نامطلوب بوده و این موضوع می تواند مانعی برای روند رشدی بازار باشد در صورتی که چنین مسئله‌ای را محتمل نمی‌دانم و نیروی تورم انتظاری نسبت به سایرعوامل غالب است؛ از طرفی در سال ۹۹ که با رشد غیرمنتظره‌ای رو به رو شدیم که علت آن وضعیت خوشایند شرکت‌ها نبود و یا اینکه در سال ۱۴۰۰ قیمت‌ها بسیار ارزنده شدند و شرکت‌ها نیز گزارش‌های خوبی را منتشر کردند اما با این حال بازار روی خوشی به آن نشان نداد.

وی در تشریح رشد بازار در سایه انتظارات تورمی، بیان کرد: سرمایه گذاران بر این باورند که تورم در نهایت به افزایش دلاری یا ریالی سود شرکت منتج می‌شود؛ در نتیجه پیش از اینکه گزارش شرکت‌ها مبنی بر رشد سود منتشر بشود سهام خریداری می‌کنند و این موضوع به خودی خود منجر به رشد کلیت بازار می‌شود. از طرفی تمایلات صعود دلار در چند ماه اخیر مشهود بوده و اخباری مبنی بر نزدیک بودن برجام حاصل نمی‌شود و این مسئله نیز به انتظارات تورمی دامن می‌زند.

دهقانی در ادامه سخنان خود با اشاره به رویکرد جدید بانک مرکزی مبنی بر انتشار اوراق ارزی؛ مطرح کرد: این اوراق با دلار خریداری شده و سود آن نیز با دلار تسویه می‌شود؛ همچنین اصل پول نیز در سررسید با دلار (یا یک ارز معتبر) پرداخت خواهد شد.

این کارشناس بازار سرمایه اضافه کرد: هرچند که این طرحی مفید بوده که می تواند ترمزی برای رشد افسارگسیخته دلار باشد اما فکر می‌کنم دولت توان اجرای آن را ندارد.  از طرفی با اجرایی شدن این طرح با توجه به اینکه صادرکننده دولت بوده که توانگری مالی ندارد، ریسک نکول شدن آن بسیار بالا است و به هر میزان که سود نیز پرداخت کند، ریسک نکول را جبران نمی‌کنند، در نتیجه این طرح به شکست می‌انجامد.

این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه دولت توانگری مالی ندارد، گفت:احتمال تغییر در تعاریف اوراق ارزی توسط دولت وجود دارد و دور از ذهن نیست که در زمان سررسید نتواند اصل دارایی و سود را با دلار تسویه کند و به نحوی خواهان پرداخت آن با معادل ریالی و یا دلار نیمایی باشد؛ در حقیقت به این شیوه نرخ بهره را بالا برده که عواقب بدی برای آینده دارد.

دهقانی ابراز کرد: به طور کلی گمان می کنم کشور در شرایطی مشابه به بن بست است و انتخاب‌های زیادی برای آن و مردم وجود ندارد؛ از طرفی با تجربیات تلخ سهامداران در سال ۹۹، بازار سرمایه نیز نمی‌تواند به عنوان رکنی کمک کننده در این میان ظاهر شود.

۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۴
کد خبر: 28635

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha