دسترسی به «تدان» برای تمام اعضای کانون نهادهای سرمایه‌گذاری

هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار طی مصوبه‌ای این امکان را برای تمامی سبدگردان‌ها، صندوق‌ها، شرکت‌های کارگزاری، هلدینگ‌ها، تامین سرمایه و پردازش اطلاعات مالی فراهم کرد تا در سامانه تدان پرسش‌های خود را در خصوص عرضه‌های اولیه، توقف و بازگشایی‌ نمادها و سایر موارد ثبت کنند. بدین ترتیب هم‌اکنون علاوه بر شرکت‌های مشاور سرمایه‌گذاری تمام اعضای کانون نهادهای سرمایه‌گذاری به سامانه تدان دسترسی دارند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از سنا؛ مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به صورتجلسه ششصد و پنجاه و دومین جلسه هیات مدیره سازمان بورس اظهار کرد: تا پیش از این مصوبه، تنها شرکت‌های مشاور سرمایه‌گذاری می‌توانستند وارد سامانه تدان شوند و از ناشران اوراق بهادار پرسش مطرح کنند.

محسن انصاری مهیاری ادامه داد: چه پیش از عرضه اولیه و چه هنگامی که نمادی با مثبت ۵۰ درصد یا منفی ۳۰ درصد مواجه می‌شد و چه اینکه نماد متوقف می‌شد، تنها شرکت‌های مشاور سرمایه‌گذاری می‌توانستند از ناشران پرسش و پاسخ کنند و ناشران نیز پاسخ آنها را بدهند.

او تصریح کرد: اما پس از این مصوبه هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار، تمامی سبدگردان‌ها، صندوق‌ها، شرکت‌های کارگزاری، هلدینگ‌ها، تامین سرمایه و پردازش اطلاعات مالی همگی مجاز شدند در سامانه تدان پرسش‌های خود را ثبت کنند و به آنها افزون بر شرکت‌های مشاور سرمایه‌گذاری دسترسی داده شده است.

مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس با بیان اینکه این اقدام توسط سازمان بورس و اوراق بهادار انجام شده است، گفت: از آنجا که تمامی شرکت‌های نام برده شده عضو کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران هستند، شرکت رایان بورس به نیابت از سازمان بورس موظف شد با اعلام به کانون نهادهای سرمایه‌گذاری این موضوع به تمامی اعضای آن، اطلاع‌رسانی شود.

او با بیان اینکه هدف از ایجاد این اقدام افزایش مشارکت حداکثری در پرسش و پاسخ از ناشران است، تاکید کرد: این پرسش‌ها می‌تواند دربرگیرنده موضوعاتی همچون طرح‌های توسعه شرکت، نرخ‌های فروش، میزان تولید، هزینه‌های جاری، افزایش سرمایه‌های مدنظر ناشران، دارایی‌های شرکت‌های پذیرفته شده در بورس و موارد دیگر باشد.

انصاری با اشاره به اینکه در سامانه کدال، اطلاعات تخصصی از عملکرد ناشران و شرکت‌ها درج می‌شود، اذعان کرد: در پی انتشار اطلاعات و صورت‌های مالی شرکت‌ها در سامانه کدال، تحلیل‌گران حرفه‌ای اقدام به تحلیل این داده‌ها می‌کنند و در صورت ابهام، پرسش‌هایی از مدیران شرکت‌ها مطرح می‌شود. در سامانه تدان، فضایی امن ایجاد شده تا اطلاعات مطمئن، شفاف، دقیق و به دور از شایعه‌پراکنی توسط کارشناسان و متخصصان منتشر شود.

افزایش دسترسی در سامانه تدان در پی مصوبه هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار و زیرساخت‌های ایجاد شده، فضای مطمئنی را برای ارائه اطلاعات تخصصی و تحلیل‌های معتبر و به دور از شایعه‌پراکنی برای سرمایه‌گذاران بازار سرمایه ایجاد کرده است.

هدف از تاسیس سامانه «تدان» یا «تحلیل داده‌های ناشران»، فراهم آوردن اطلاعات تخصصی و تحلیل‌های معتبر برای سرمایه‌گذارانی است که به طور مستقیم قصد فعالیت در بازار سرمایه را دارند.

از آنجا که ویژگی اصلی بازار سرمایه، شفافیت در این بازار است، بنابراین، شرکت‌های پذیرش شده در بازار سرمایه یا همان «ناشران» موظف هستند تا اطلاعات و اخبار مهمی که ممکن است بر ارزش سهام آنها تاثیرگذار باشد را در سامانه کدال افشا کنند.

اغلب سرمایه‌گذاران خرد، از دانش تخصصی برای تحلیل گزارش‌های کدال برخوردار نیستند و به پیرو آن نمی‌توانند از این اطلاعات برای کسب سود در بازار سرمایه بهره ببرند؛ بنابراین، «تدان» فضای مناسبی برای ارائه تحلیل‌های کارشناسانه و طرح پرسش‌ها و ابهامات از مدیران ناشران در راستای شفافیت بیشتر در بازار سرمایه را ایجاد کرده است.

اطلاعات منتشر شده در سامانه تدان شامل پرسش‌های مطرح شده توسط تحلیلگران، مشاوران و سهامداران شرکت‌ها و تحلیل گزارش‌های درج شده در کدال (پس از افشای اطلاعات در سامانه کدال، تحلیلگران و مشاوران نظرها و تحلیل‌های خود را در ارتباط با این گزارش‌ها در سامانه تدان قرار می‌دهند) است.

۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۱
کد خبر: 28609

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha