چرا بازارگردانی در ایران موفق نیست؟/صندوقهای بازارگردانی نقدینگی کافی ندارند/در بهترین حالت قدرت خرید بازارگردان‌ها کمتر از ۱ درصد ارزش معاملاتی شرکت است

مدیرعامل کارگزاری آرمون بورس گفت: در حال حاضر شرکت های بزرگی در بازار سهام وجود دارند که ارزش نقدینگی آنها بیش از صد الی دویست همت (هزار میلیارد تومان) است اما که برای بازارگردانی همان شرکت‌ها کمتر از ۵۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است؛ اگر مقایسه ای بین این اعداد داشته باشیم خواهیم دریافت که برای بازارگردانی چنین شرکت‌هایی حدود ۲ الی ۳ هزار میلیارد تومان صرف می‌شود.

صادق قاسمی مدیرعامل کارگزاری آرمون بورس و کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با زهرا فعله گری خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد درمورد عملکرد بازارگردان‌ها و پایش رفتارهای آنها، گفت: در صندوق‌های بازارگردانی پارامترهای مشخصی نسبت به هر نماد وجود دارد که توسط سازمان بورس و همچنین مجمع آن نماد مصوب و ابلاغ می‌شود؛ بنابراین نحوه تغییرات دامنه، حجم انباشته و ... دارای فرمول و دستورالعمل مشخصی است و صندوق‌ها نمی‌توانند بنا بر صلاحدید خود هر اقدامی را انجام بدهند. در شرایط فعلی بازارگردان‌ها نسبت به استفاده از معاملات الگوریتمی مجاز هستند و عده‌ای تصور اشتباهی نسبت به این اختیار دارند.

قاسمی درمورد این پرسش که چرا در برخی از نمادها بازارگردانی موفقیت آمیز به نظر نمی‌رسد؟ پاسخ داد: معضل اصلی صندوق‌های بازارگردانی مربوط به نقدینگی می‌شود. نقدینگی که در اختیار آنها قرار می‌گیرد نسبت به ارزش بازار نمادها عدد بسیار کوچک و ناچیزی است و بدیهیست با ارقام اندک بازارگردان‌ها نمی توانند به اهداف اصلی خود دست پیدا کنند.

وی بیان کرد: بازارگردانی که منابع کافی در اختیار نداشته باشد توان خریداری چند درصد شرکت را دارد؟ قدرت خرید بازارگردان‌ها کمتر از ۱ درصد و در بعضی از موارد کمتر از یک صدم درصد است؛ در نتیجه مشکل اصلی صندوق‌های بازارگردانی کمبود نقدینگی نسبت به نمادها است. متاسفانه سهامداران عمده و خود شرکت‌ها نیز در این زمینه همکاری لازم را ندارند؛ از این رو بازارگردان‌ها نمی توانند به خوبی در وظایف تبعین شده خود موفق باشند.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: در حال حاضر شرکت های بزرگی در بازار سهام وجود دارند که ارزش نقدینگی آنها بیش از صد الی دویست همت (هزار میلیارد تومان) است اما که برای بازارگردانی همان شرکت‌ها کمتر از ۵۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است؛ اگر مقایسه ای بین این اعداد داشته باشیم خواهیم دریافت که برای بازارگردانی چنین شرکت‌هایی حدود ۲ الی ۳ هزار میلیارد تومان صرف می‌شود در حالی که ارزش معاملاتی این شرکت‌ها در طول یک روز به بیش از ۳۰۰ الی ۴۰۰ هزار میلیارد تومان می‌رسد.

مدیرعامل کارگزاری آرمون بورس تشریح کرد: در بحث بازارگردانی الزامی برای شرکت‌ها و سهامداران عمده وجود دارد که بعضا به آنها عمل نمی‌کنند و تصمیم و اراده جدی در خصوص رفع این مشکلات وجود ندارد.

وی ادامه داد: در حال حاضر محدودیت‌هایی برای بازار سهام وجود دارد که از جمله آن می توان به حجم مبنا و دامنه نوسان اشاره کرد؛ وجود این محدودیت‌ها امکان مانور را برای بازارگردان‌ها کاهش داده است و به طور کلی چنین مشکلاتی باعث شده با وجود چنین صندوق‌هایی در برخی از نمادها، بازار یک طرفه و دچار صف خرید و صف فروش بشود.

قاسمی گفت: ویژگی بارز بازار سهام نقدشوندگی است و بازارگردان‌ها این وظیفه را به عمده دارند؛ سهامداران باید این امکان را داشته باشند که در آن واحد نمادی را بخرند و یا بفروشند اما اگر معضلات بازارگردان‌ها برطرف نشود این کارکرد بازار سرمایه نیز زیرسوال خواهد رفت.

۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۲
کد خبر: 28596

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha