ادامه آشفتگی در بازار برنج داخلی و خارجی + آخرین قیمت ها

برنج یکی از کالاهای اساسی است که در چند ماه اخیرا افزایش غیر منطقی قیمت آن، حاشیه ساز شده است. دولت برای کنترل بازار، دست به تعیین قیمت دستوری زد، اما آشفتگی در بازار برنج نشان از شکست سیاست قیمت‌ دستوری در بازار این کالای اساسی دارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از اقتصاد آنلاین؛ از ماه های پایانی سال گذشته برنج در بازار قیمت های بی سابقه‌ای را تجربه کرده است. کارشناسان معتقدند؛ روند صعودی قیمت برنج نتیجه فعالیت حساب شده مافیا در بازار این کالا است که، از فصل برداشت گذشته شکل گرفته و در بازار افزایش غیر منطقی قیمت را رقم زد.

دولت برای کنترل بازار برنج آخرین ماه سال ۱۴۰۰  اقدام به تعیین و ابلاغ قیمت دستوری کرد.

 عباس عسکرزاده معاون توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی در نامه‌ای به سرپرستان سازمان‌های جهاد کشاورزی استان‌های تهران، البرز، خراسان شمالی، لرستان، هرمزگان و کردستان قیمت تعیین شده برخی از ارقام برنج داخلی و خارجی را اعلام کرد. این ارقام برنج داخلی و خارجی شامل؛ برنج داخلی رقم طارم درجه یک، طارم درجه دو و شیرودی، برنج وارداتی هندی و پاکستانی می‌شد. اما بررسی‌های میدانی اقتصاد آنلاین نشان می‌دهد، قیمت‌های دستوری نتوانسته است موجب کنترل بازار این کالا شود و برنج بی اعتنا به قیمت مسیر خود را می رود.

بررسی میدانی اقتصاد آنلاین نشان می‌دهد، در ارقام برنج داخلی که نرخ مصوب برای آن‌ها تعیین شده است، هر کیلوگرم برنج طارم درجه یک در بازار تا ۱۲۰ هزار تومان عرضه می شود که در هر کیلوگرم ۵۵ هزار تومان بیش از قیمت مصوب است.

هر کیلوگرم برنج طارم درجه دو در بازار از  ۶۵ هزار تومان عرضه می‌شود که ۵ هزار تومان در هر کیلوگرم بیش از نرخ مصوب است.

همچنین هر کیلوگرم برنج شیرودی در بازار  ‌۶۸ هزار تومان ‌به فروش می‌رسد که ۲۳ هزار تومان در هر کیلوگرم بیش از قیمت مصوب است.

در ارقام برنج خارجی که نرخ مصوب برای آن‌ها تعیین شده است، هر کیلوگرم برنج هندی وارداتی از ۳۰ تا ۴۰ هزار تومان عرضه می‌شود که، در برخی فروشگاه ها با قیمت نرخ مصوب دولت و در برخی دیگر ۵ هزار تومان بالاتر از نرخ مصوب دولت به فروش می‌رسد.

هر کیلوگرم برنج پاکستانی وارداتی نیز در بازار از ۳۹ هزار و ۹۰۰ تومان تا ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان در بازار عرضه می‌شود که، در برخی فروشگاه ها ۸ هزار و ۹۰۰ تومان تا ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان بالاتر از نرخ مصوب دولت  به فروش می‌رسد.

به نظر می‌رسد، دلیل این اختلاف قیمتی ها مربوط به ابهام در نحوه قیمت گذاری دستوری باشد، چراکه‌ عنوان ارقام ذکر شده کلی بوده و جزییات آن ذکر نشده است، به طور مثال برنج هندی وارداتی ارقام بسیاری دارد که توسط شرکت‌های مختلف به بازار عرضه می‌شود، هر کدام از این شرکت‌ها می توانند با استفاده از همین ابهام در قیمت گذاری دولت، اقدام به گران فروشی کنند.

گفتنی است؛ دولت قیمت مصوب فروش برای مصرف کننده برای هر کیلوگرم برنج طارم ایرانی درجه یک ۶۵ هزار تومان، برنج طارم درجه دو ۶۰ هزار تومان، برنج ایرانی شیرودی ۴۲ هزار تومان، برنج هندی وارداتی ۳۰ هزار تومان و برنج پاکستانی وارداتی ۳۱ هزار تومان تعیین کرده است.

قیمت برنج‌های وارداتی که توسط شرکت خدمات بازرگانی دولتی تهیه و توزیع می شود، به ازای هر کیلوگرم برنج هندی ۱۱۲۱ مبلغ ۲۴ هزار تومان، پاکستانی ۱۱۲۱ مبلغ ۲۵ هزار تومان و تایلندی مبلغ ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام شده است.

۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۷:۴۵
کد خبر: 28595

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha