صنایع برنده در پی واقعی شدن نرخ‌ها کدامند؟

صنایعی چون زراعت، غذایی، لاستیک، شوینده و غیره جزو صنایع جذابی هستند که با توجه به شرایط فعلی می‌توان افق روشنی برای آنان پیش‌بینی کرد زیرا می‌توانند سود خوبی ساخته و هزینه سرمایه در گردش خود را به مرور زمان جبران کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از سنا؛ مدیر سبد شرکت سبدگردان کاریزما درباره سرمایه در گردش برخی صنایع که جزو کالاهای مصرفی و یا مصرفی با دوام هستند به بورسان گفت: به دلیل ضعف در زنجیره تامین و قیمت‌گذاری دستوری ممکن است شرکت ها با چالش سرمایه در گردش مواجه شده و سرمایه‌گذاران دیدگاه بلند مدت بر این صنایع نداشته باشند.

آرمین عبدی افزود: با توجه به اینکه وزن اصلی شاخص هم وزن روی این صنایع قرار دارد، این شرکت‌ها افزایش نرخ می‌گیرند، اما به دلیل اینکه مواد اولیه گران‌تر می‌خرند، در مقطعی حاشیه سود شرکت‌ها کاهش می‌یابد.

وی اضافه کرد: با توجه به افزایش بهای تمام شده آنها، سود ریالی شرکت‌ها افزایش پیدا کرده و این موضوع می‌تواند P بر E سهم‌ها را تعدیل و در بلندمدت منجر به رشد خوب این سهم‌ها شود.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه عنوان کرد: به طور قطع چالش تامین سرمایه در گردش برای شرکت‌های ذکر شده وجود دارد اما به نظر می‌رسد بتوانند تغییرات را در خود حل کرده و به مروز زمان کسری‌ها را جبران کنند.

عبدی اظهار کرد: در حال حاضر دلار نیما مرجع قیمت‌گذاری صنایع داخلی همانند روغن، تایر، صنعت زراعتی و غیره است، بنابراین باید فاصله دلار نیما با دلار بازار آزاد پر شود تا نرخ شرکت‌ها هم متناسب با نرخ‌های واقعی رشد یابد.

وی گفت: شرکت‌ها با فروش خود از طریق نرخ‌های واقعی، می‌توانند افزایش هزینه‌ها را پوشش داده و از مازاد موجود خود، سرمایه در گردش مورد نیاز خود را از طریق دریافت تسهیلات و نقدینگی داخلی، تامین کنند.

مدیر سبد شرکت سبدگردان کاریزما، افق صنایع موجود را مثبت ارزیابی کرد و گفت: با توجه به گام مثبتی که دلار برداشته و همچنین آزاد شدن نرخ صنایع، یک پله مانده تا نرخ نیما با نرخ بازار آزاد یکی شده و قیمت‌گذاری دستوری دست از سر صنایع بردارد.

وی خاطرنشان کرد: صنایعی چون زراعت، غذایی، لاستیک، شوینده و غیره جزو صنایع جذابی هستند که می‌توان افق روشنی برای آنان پیش بینی کرد زیرا می‌توانند سود خوبی را ساخته و هزینه سرمایه در گردش خود را به مرور زمان جبران کنند.

آزاد شدن نرخ‌ها و عرضه خودرو در بورس به نفع صنعت خودرو تمام می‌شود

مدیر سبد شرکت سبدگردان کاریزما درباره صنعت خودرو و آینده آن در بازار سرمایه گفت: با توجه به چالش قیمت گذاری دستوری برای صنعت خودرو، عرضه خودرو در بورس کالا نوید خبر خوبی برای این صنعت به شمار می رود.

عبدی بیان کرد: با پذیرش خودروها در بورس کالا، نرخ ها واقعی تر شده و زمان جولان دادن قیمت‌گذاری در این صنعت به پایان رسیده و سایر ریسک‌های بزرگ هم از سر این صنعت برداشته می‌شود.

وی تاکید کرد: در صورت آزاد شدن نرخ‌ها، ایران خودرو که زیان سنگینی را در طی سال پرداخت می‌کند، در مدت زمان کوتاهی به سوددهی لازم خواهد رسید.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: فروش بلوک‌های ایران خودرو و سایپا در کنار احتمال توافق هسته‌ای از دیگر مباحثی است که می‌تواند صنعت خودرو را تحت شعاع قرار دهد که این موضوع هم نیازمند گذر زمان است تا بتوان به پیش‌بینی درستی رسید.

۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۰:۴۱
کد خبر: 28592

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha