نخستین اوراق مرابحه از طریق رتبه‌بندی در کشور اجرایی می‌شود

تامین سرمایه دماوند نخستین موافقت اصولی اوراق مرابحه بر اساس رتبه اعتباری را از سازمان بورس و اوراق بهادار اخذ کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از سنا؛  مهدی خاکپور معاون تامین مالی شرکت تأمین سرمایه دماوند در توضیح این اوراق، اظهار کرد: اوراق مرابحه شرکت موتوژن نخستین اوراق مرابحه در کشور است که از طریق رتبه اعتباری عرضه خواهد شد. به دلیل اینکه اوراق مرابحه معمولاً به منظور تأمین سرمایه در گردش شرکت‌ها استفاده می‌شود و این اوراق عمدتاً با پشتوانه دارایی منتشر نمی‌شود، یکی از دغدغه‌های اصلی در این روش، امکان استفاده از رتبۀ اعتباری در این اوراق بود که با همکاری سازمان بورس و اوراق بهادار این روش در کشور برای اولین بار اجرایی خواهد شد.

خاکپور ادامه داد: این روش تأمین مالی می‌تواند به شرکت‌های بورسی/فرابورسی با رتبه اعتباری مناسب کمک کند تا بدون توثیق سهام و یا حتی توثیق سهام کمتر و عدم استفاده از رکن ضامن بانکی، به منظور تأمین بخشی از سرمایه در گردش خود اوراق مرابحه منتشر کنند که منجر به کاهش هزینه‌های مالی و صرفه‌جویی در وقت و زمان و کاهش پروسۀ اجرایی انتشار اوراق و استفاده بهینه از دارایی ها برای شرکت‌های متقاضی تأمین مالی (بانی) خواهد شد.

قراردادهای ارکان و فرم‌های پذیره‌نویسی این اوراق برای نخستین بار با هماهنگی واحد مدیریت نظارت بر بازار اولیه و واحد حقوقی سازمان بورس و اوراق بهادار تهیه و تنظیم شد.

معاون تامین مالی تامین سرمایه دماوند افزود: موافقت اصولی انتشار اوراق فوق الذکر در سوم خرداد ماه سال جاری توسط سازمان بورس و اوراق بهادار صادر شد. هدف از تامین مالی شرکت موتوژن تأمین بخشی از سرمایه در گردش به منظور خرید مواد اولیه شامل ورق های فولادی، ورق سیلیکون و مفتول مسی است. نرخ سود اوراق ۱۸ درصد سالانه با مواعد پرداخت هر سه ماه یکبار و دورۀ عمر اوراق ۴ ساله در نظر گرفته شده است. مبلغ این تأمین مالی ۸، ۰۰۰ میلیارد ریال و ضمانت اوراق از طریق ترکیب رتبۀ اعتباری و توثیق سهام شرکت های فولاد آلیاژی ایران و شرکت سنگ آهن گهر زمین انجام خواهد شد.

به گفته خاکپور، رتبه اعتباری تخصیص داده شده به بانی (شرکت موتوژن) از سوی موسسۀ رتبه بندی پایا، رتبه اعتباری بلندمدت BBB+ است. رتبه اعتباری مذکور به شرکت موتوژن و مجموعۀ سهامدار عمده شرکت کمک کرد که مبلغ ۷، ۵۰۰ میلیارد ریال سهام بورسی/فرابورسی کمتری به منظور ضمانت اوراق توثیق کند. این امر منجر به کاهش هزینه مالی و استفاده بهینه از دارایی‌های مجموعۀ سهامداری موتوژن خواهد شد.

لازم به ذکر است، مبلغ انتشار این اوراق مرابحه ۸، ۰۰۰ میلیارد ریال است و به منظور خرید مواد اولیه شرکت موتوژن منتشر خواهد شد، مشاوره عرضه، متعهدپذیره نویس و بازارگردان این اوراق شرکت تأمین سرمایه دماوند است. دوره عمر اوراق مرابحه چهار سال و با نرخ سود ۱۸ درصد سالیانه با مواعد پرداخت هر ۳ ماه یک بار از تاریخ انتشار است.

۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۰:۴۱
کد خبر: 28589

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha