وزیر کشور: در متروپل یک جنایت اتفاق افتاد/ خطرزدایی در دستور کار امدادگران

متاسفانه در حادثه متروپل، نه تنها تعلل بلکه جرم بزرگی اتفاق افتاده است و باید به آن رسیدگی شود. من فکر می‌کنم دستگاه قضا باید با اشد مجازات با مسببین و کسانی که غفلت کرده‌اند برخورد کند. مردم هم مطمئن باشند که دستگاه قضا در خصوص کسانی که عامل بروز فاجعه تلخی بوده‌اند، رسیدگی محکمی خواهد کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از «تابناک»؛ احمد وحیدی در حاشیه جلسه ستاد فرماندهی عملیات پاسخ به بحران حادثه ساختمان متروپل، در خصوص روند کار به خبرنگاران گفت: تقسیم کار شده است و کارها با شدت، پیرو دستورات مقام معظم رهبری و تاکید ریاست محترم جمهور انجام می‌شود. بحث اول ما آواربرداری است و بحث دوم خطرزدایی و رسیدگی به خانواده‌های داغدار، که الان در این مرحله هستیم و مراحل بعدی بنا به بررسی‌های کارشناسان و متخصصان است.

وزیر کشور: در متروپل یک جنایت اتفاق افتاد/ خطرزدایی در دستور کار امدادگران

وی در خصوص روند کار گفت: همچنان در حال ورود دستگاه‌های جدیدتر و سنگین‌تر به شهر هستیم و یک کارگاه بزرگ در این جا شکل گرفته تا بتوانیم پاسخگوی عزیزان در منطقه باشیم. همه از همه استان‌ها و شرکت‌های فعال در استان خوزستان مشارکت داشته‌اند. همه دستگاه‌ها و نهادهای حاضر در این بحران، از جمله هلال احمر، مدیریت بحران کشور، اورژانس، قرارگاه خاتم، سپاه، آتش‌نشانی، نیروی انتظامی و شرکت پالایش نفت فعال بوده‌اند و کار با هماهنگی پیش می‌رود.


وزیر کشور با بیان این که در متروپل یک جنایت اتفاق افتاد، افزود: کسانی که برای کسب درآمد بیشتر به راحتی با جان مردم بازی کردند، هیچ وقت قابل گذشت نیستند و باید درس عبرت شوند. حتما باید سایر پرونده‌هایی که در این حوزه و شهر هستند رسیدگی کنیم و همین الان نیز دستور آن صادر شده است و شکایات‌ موجود باید رسیدگی شوند.

وی افزود: متاسفانه در حادثه متروپل، نه تنها تعلل بلکه جرم بزرگی اتفاق افتاده است و باید به آن رسیدگی شود. من فکر می‌کنم دستگاه قضا باید با اشد مجازات با مسببین و کسانی که غفلت کرده‌اند برخورد کند. مردم هم مطمئن باشند که دستگاه قضا در خصوص کسانی که عامل بروز فاجعه تلخی بوده‌اند، رسیدگی محکمی خواهد کرد.

پایان بخش سخنان وزیر کشور با خبرنگاران هم، اظهاراتی بود که در این روزها مدام از زبان بسیاری از مسئولان و حتی امدادگران شنیده می‌شود و به رغم آنکه شب گذشته ندید گرفتن آن به بروز مشکلاتی جدی هم منجر شد، هنوز نیاز به طرح آن احساس می‌شود؛ موضوعی که وحیدی این گونه بیانش کرد: «از محبت همه مردم آبادان تشکر می‌کنم و از ایشان می‌خواهم به محل حادثه نزدیک نشوند.»

ازدحام مردم یکی از موانع امدادرسانی است!

رئیس جمعیت هلال‌احمر سرعت امدادرسانی در عملیات متروپل را نسبت به سایر حوادث مناسب خواند و گفت: عملیات امدادرسانی در متروپل همچنان ادامه دارد و همه گروه‌ها اعم از هلال احمر، گروه های جهادی، آتش نشانی و... در حال کمک هستند و تمام تلاش مان خدمت رسانی تا آخرین لحظه است. با توجه به ناپایداری سازه های مجاور، هشدارهای زیادی به گروه‌های تجسس داده شده است اما با تمام این خطرات و لحاظ کردن موارد ایمنی، کار عملیاتی در حال انجام است.

دکتر پیرحسین کولیوند با اشاره به ابراز لطف مردم آبادان به امدادگران افزود: از طرفی دیگر خود مردم آبادان هم در تلاشند که در عملیات آواربرداری دخیل باشند. همچنین بسیاری از مردم به توزیع غذا و آب مشغولند و بسیاری از آنها موکب زده‌اند؛ کمک های بی نظیری از سوی مردم در حال انجام است که جای تقدیر دارد.

وی افزود: یکی از موانع در سرعت امدادرسانی، سازه ناپایدار مجاور است که هر لحظه احتمال ریزش آن وجود دارد. مانع دیگر، ازدحام مردم در محل حادثه است که سرعت استفاده از ادوات و تجهیزات آواربرداری را به تعویق می اندازد.

آوردن سگ‌های خانگی به محل حادثه، امدادرسانی را کند می‌کند

پیرحسین کولیوند به عدم توانایی سگ‌های خانگی در کشف محبوس‌شدگان زیر آوار اشاره کرد و گفت: از سگ‌های خانگی برای عملیات جست و جو نمی توان استفاده کرد. تیم‌های آنست (سگ‌های جست‌وجو و نجات) هلال‌احمر، تخصصی و آموزش‌دیده اند.

وی افزود: اتفاقا سه ماه پیش تمام تیم های سگ‌های جست و جو و نجات هلال احمر آموزش دوباره دیده اند و هیچ تیمی نمی‌تواند در صحنه عملیات متروپل، قویتر از تیم‌های تخصصی و آموزش‌دیده عمل کند.

۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۴
کد خبر: 28582

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha