باحذف ارز ترجیحی، انتظارات تــورمی رو بــه افــزایش است/ موتورهـــای رشـــد نقدینگی همچنان روشن است/دولت و بانک مرکزی بدانند  تورم با حرف و گفتار حل نمی شود!

عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی گفت: مسوولین باید متوجه این موضوع باشند که نرخ تورم با حرف و گفتار حل نمی شود، بلکه حل نرخ تورم نیازمند اتخاذ سیاست های درستی در بخش های مختلف اقتصادی است که باید گرفته شود ولی شواهد موجود نشان نمی دهد که دولت و بانک مرکزی درراستای اتخاذ سیاست های درست اقتصادی و درجهت کنترل تورم تصمیمات درستی گرفته باشد.

گروه بانک و بیمه پایگاه خبری تحلیلی گزارش رادار اقتصاد، نظام بانکی کشور امروز به یک چالش اساسی برای اقتصاد ایران تبدیل شده است. کارکردهای اصلی نظام بانکی خاک می خورد و حکمرانی که بر نظام بانکی مقرر شده، دستوری است نه تابعی از آنچه در یک اقتصاد نرمال باید اتفاق بیفتد، به همین خاطر بانک مرکزی نمی تواند سیاست مطلوبی برای بازار ارز اتخاذ کند تا عاملی در کنار سایر عوامل تشدید تورم نشود. کارشناس اقتصاد و عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی دراین باره توضیحاتی به رادار اقتصاد داده است.

وحید شقاقی شهری استاد اقتصاد و عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی در گفت و گو با رادار اقتصاد در خصوص ناکارآمدی های بانک مرکزی در کنترل بازار ارز و تورم های ناشی ازاین موضوع گفت: بازار ارز تابع عوامل اصلی و بنیادینی است که در اقتصاد ایران اتفاق افتاده است تا زمانی که این عوامل کنترل نشود، چالش های بیشماری که معیشت مردم را سخت کرده و اقتصاد را دچار تنگناهای مختلفی کرده به قوت خود باقی می ماند.

وی در این باره افزود:  مهمترین عامل این موضوع تفاوت تورم داخل با شرکای تجاری است. تمام شواهد نشان می دهد تورم کشور ما بر پایه سیاست های اقتصادی رو به افزایش است، این موضوع علامتی به ما می دهد که شکاف بین تورم داخل و شرکای تجاری در حال افزایش است طبیعتا تقاضا برای خرید ارز بالا می رود، بنابراین مهمترین عامل تفاوت تورم با شرکای تجاری است.

استاد اقتصاد درباره تاثیر افزایش نرخ ارز و فعال سازی انتظارات تورمی در اقتصاد گفت: عوامل دیگری مثل انتظارات تورمی هم دراین موضوع دخیل هستند چرا که در یک ماه اخیر با افزایش نرخ ارز و حذف ارز ترجیحی، انتظارات تورمی رو به افزایش بوده است. با حل نشدن مساله برجام، و مسائل ضد و نقیضی که در این موارد از سوی مسوولین سیاست خارجی بیان می شود، به طوری که توافق برجام را به درازا کشیده، مساله نااطمینانی به اقتصاد ایران تشدید شده است، لذا به افزایش قیمت ارز دامن زده است.

وی در این باره خاطر نشان کرد: افزایش نرخ ارز در حالی که بنیان های رشد نقدینگی هنوز سر جای خود است و ناترازی صندوق های بازنشستگی، ناترازی بودجه و بانکها تشدید شده، نشان می دهدی سر جای خود است. هنگامی که رشد نقدینگی بالا باشد به تورم در اقتصاد علامت می دهد و تورم هم یکی از عوامل اصلی افزایش نرخ ارز می شود.

وحید شقاقی شهری با انتقاد از مسوولینی که با تورم شعاری برخورد می کنند، گفت: مسوولین باید متوجه این موضوع باشند که نرخ تورم با حرف و گفتار حل نمی شود، بلکه حل نرخ تورم نیازمند اتخاذ سیاست های درستی در بخش های مختلف اقتصادی است که باید گرفته شود ولی شواهد موجود نشان نمی دهد که دولت و بانک مرکزی درراستای اتخاذ  سیاست های درست اقتصادی و درجهت کنترل تورم تصمیمات درستی گرفته باشد، چرا که همچنان ناترازی بانک ها حل نشده و سر جای خود است. ناترازی بودجه در عدد بالایی است و موتور انتظارات تورمی روشن شده و سیاست های تورمی مثل افزایش هزینه های تولید، آزادسازی قیمت ها وضعیت را به سمت بالا رفتن نرخ ارز و افزایش تورم پیش می برد.

عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی در خصوص مهمترین کاستی ها و ناکارآمدی های بانک مرکزی به رادار اقتصاد گفت: بانک مرکزی باید برای حاکم کردن انضباط بانکی تلاش کند و ناترازی بانکها را کاهش دهد. لازم است بانکهای با کارکرد خوب از بانکهای زیان ده جدا شوند و بانک مرکزی اجازه رشد بی محابای ترازنامه بانکهای بد را صادر نکند، این موارد از مهمترین فعالیت هایی است که باید بانک مرکزی انجام  دهد، چرا که بخشی از تورم و به تبع تورم افزایش قیمت ارز ناشی از ناترازی نظام بانکی است. متاسفانه علی رغم اینکه مسوولین درباره اصلاحات اقتصادی و ارزی سخن بسیار می گویند اما هنوز انضباط بانکی و ناترازی بانکها چالش های بزرگی است که مدام در حال افزایش است، در حالی که به شدت نیازمند حاکمیت انضباط بانکی هستیم.

وحید شقاقی شهری استاد اقتصاد در خصوص عمده ترین وظایف بانک مرکزی برای جلوگیری از افزایش نرخ ارز و هدر رفت منابع ارزی کشور گفت: بانک مرکزی باید برنامه کاربردی برای جلوگیری از اتلاف ذخایر ارزی کشور داشته باشد. به طور کلی بانک مرکزی، باید برنامه اجرایی برای جلوگیری از واردات بی رویه کالاهای غیر ضروری داشته باشد و به اجازه انحراف منابع به سمت واردات کالاهای لوکس و غیر ضروری را ندهد.

عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی در این باره افزود: در این موضوع شکی وجود ندارد که در حال حاضر در شرایط سخت اقتصادی به سرمی بریم و اتلاف منابع ارزی برای کشور بسیار خطرناک است، لذا بانک مرکزی باید دو کار مهم سیاست های کنترل تورم و سیاست های مدیریت ارزی کشور را در دستور کار خود قرار دهد. اگر در این موضوعات ضعیف عمل شود در ماه های آینده کار بسیار سختی را درپیش رو خواهیم داشت.

۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۹
کد خبر: 28564

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha