وعده ای برای‌ کنترل قیمت ها در بازار خودرو

به نظر می‌رسد هدف از آزادسازی قیمت خودرو، تامین درآمدی برای دولت از محل تعرفه گمرکی واردات خودرو باشد و در صورت وضع تعرفه های گمرکی بالا، واردات خودرو باری از دوش مردم بر نخواهد داشت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از بورس نیوز؛ بعد از عرضه وانت کارا در بورس کالا و اختلاف قیمت تقریباً ۹۷ میلیونی این خودرو در رینگ بورس با بازار آزاد و همچنین آزادسازی واردات خودرو انتظار کاهش قیمت خودرو می رود.

سپهر زنگنه کارشناس صنعت خودرو در این خصوص بیان کرد: قیمت کشف شده در رینگ بورس، ظاهراً بدون احتساب برخی هزینه ها از جمله مالیات بر ارزش افزوده و هزینه های شماره گذاری و... بوده است. بنابراین نمی‌توان فعلاً در مورد کاهش قیمت خودرو در بازار در نتیجه عرضه خودرو در رینگ بورس اظهار نظر قطعی کرد.

وی اضافه کرد: در مورد آزادسازی واردات خودرو هم هنوز ابهامات زیادی وجود دارد. تعرفه واردات خودرو هنوز به صورت دقیق و قطعی مشخص نشده، اما از شواهد اینطور برمی‌آید که خبری از تعرفه ۵ درصدی که انتظار آن میرفت، نیست و تعرفه ای که برای واردات خودرو در نظر گرفته شده در حدی خواهد بود که قیمت تمام شده خودروهای وارداتی را افزایش خواهد داد. به نظر می رسد ارزانترین خودروی بنزینی که می تواند وارد کشورمان شود، با احتساب هزینه تعرفه گمرکی و حاشیه سود واردکننده و... حدود ۵۰۰ میلیون تومان خواهد بود

 ارزانترین خودروی خارجی را میتوان در برخی محصولات گروه رنو با قیمت ۷ هزار دلار پیدا کرد، اما نکته اینجاست که این خودرو کیفیت چندان بالایی ندارد و شاید فقط به لحاظ ایمنی نسبت به خودروی همچون تیبا مزیت داشته باشد. بنابراین چنانچه قیمت این خودرو بعد از واردات در کشور ما به حدود ۵۰۰ میلیون تومان برسد، جذابیتی برای خریداران نخواهد داشت. ضمن اینکه واردات خودروی ارزان قیمت تر، برای وارد کننده هم حاشیه سود کمتری به دنبال خواهد داشت و این موضوع هم از جذابیت واردات خودروهای ارزان قیمت می کاهد. واردات خودرو فقط شاید باعث کاهش برخی محصولات هیبریدی که در حال حاضر در کشور ما بالای ۱ میلیارد تومان معامله‌ می شود، گردد. با این تفاسیر نباید انتظار داشت در نتیجه آزادسازی واردات خودرو، معجزه‌ای در بازار خودرو کشور رخ دهد.

این کارشناس صنعت خودرو تصریح کرد: به نظر می‌رسد هدف از آزادسازی قیمت خودرو، تامین درآمدی برای دولت از محل تعرفه گمرکی واردات خودرو باشد و در صورت وضع تعرفه های گمرکی بالا، واردات خودرو باری از دوش مردم بر نخواهد داشت. البته میزان عوارض واردات خودرو هنوز به صورت قطعی مشخص نشده و با توجه به آن که معمولاً سیاستگذاران ما هم در تصمیم گیری ها و اظهارنظرها، چندان ثباتی ندارند، بعید نیست که در روزهای آینده این موضوع دستخوش تغییراتی هم شود. اما اگر تعرفه واردات خودرو در محدوده ۵۰ تا ۹۰ درصد باشد، مجلس نمی‌تواند ادعا کند هدف از آزادسازی واردات خودرو، حمایت از بازار خودرو بوده است.

زنگنه در مورد تاثیر آزادسازی واردات خودرو بر سودآوری شرکت های خودروساز اظهار کرد: واردات خودرو دغدغه‌ای برای صنعت خودروسازی ما و وضعیت فروش خودروسازان نخواهد بود. معتقدم این صنعت باید نگران ریسک های دیگری از جمله احتمال کمبود برخی قطعات، افزایش نرخ برخی مواد اولیه و همینطور شرایط اقتصادی کشور باشد و آزادسازی واردات خودرو برای بازار خودروهای داخلی، ریسک محسوب نمی شود. ضمن اینکه با توجه به قدرت و نفوذ دو غول خودروسازی کشور، خیلی بعید است که تعرفه واردات به گونه ای تنظیم شود که منافع این دو شرکت به خطر افتاده یا ریسکی متوجه فروش این دو شرکت شود.

این کارشناس صنعت خودرو در خاتمه تصریح کرد: به نظر می‌رسد سیاستگذاران عامدانه با هدف کنترل قیمت‌ها در بازار خودرو در مورد آزادسازی واردات به اظهار نظر می‌کنند. اما اگر این طور باشد، نمی توان بازار خودرو را در بلندمدت با همین شیوه کنترل کرد و طولی نمی کشد که این وعده ها برای فعالان بازار خودرو رنگی نخواهد داشت و بازار متوجه خواهد شد که وعده آزادسازی واردات خودرو فقط یک بازی برای جلوگیری از افزایش قیمت ها بوده است. با این تفاسیر اگر تا اوایل فصل پاییز اتفاق عملی و جدی در حوزه واردات خودرو رخ ندهد، باید منتظر جهش قیمت ها در بازار خودرو باشیم!

۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۸
کد خبر: 28519

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha