اصلاح موقت یا نزول مجدد سهام؟

بازار سهام در روزهای اخیر وارد فاز منفی شده و از کانال یک‌میلیون و ۶۰۰‌هزار واحد هم فاصله گرفته است. در دوشنبه نیز چیزی حدود ۱۳۰۰ میلیاردتومان خروج پول از بازار سهام اتفاق افتاد که در ۴‌ماه اخیر این میزان خروج پول بی‌سابقه بوده است، با این‌حال کارشناسان و فعالان بازار می‌گویند این افت، به‌معنای شروع روند نزولی بازار نیست و برخی هیجانات باعث آن شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از دنیای اقتصاد؛ امیرعلی امیرباقری، فعال بازار سرمایه معتقد است روندهای نزولی یا صعودی را باید در بازه زمانی مشخص مورد بررسی قرار داد و بدون مشخص کردن چارچوب زمانی، نباید از نزولی یا صعودی بودن روندها صحبت کرد. او توضیح می‌دهد: روندهای نزولی یا صعودی بازار سرمایه زمانی معنادار می‌شود که در بازه زمانی بررسی شوند. به‌عنوان مثال یک روند نزولی در یک تایم کوتاه‌مدت می‌تواند مصادف با یک اصلاح درون‌کانالی در یک تایم بلندمدت باشد، بنابراین صرفا و مطلقا نمی‌توان بدون مشخص‌کردن چارچوب زمانی، از نزولی یا صعودی‌بودن روندها صحبت کرد. با توجه به رشدی که تا به امروز شاخص‌کل بورس داشته و همچنین برخورد با مقاومت‌های تکنیکی، به‌نظر می‌رسد در کوتاه‌مدت سهم‌ها مقداری دست‌به‌دست شوند و درجا بزنند. چنین اتفاقی هم کاملا طبیعی است و نمی‌توان از آن به‌عنوان روند نزولی بازار تعبیر کرد. این کارشناس بازار سهام یادآور می‌شود: البته با توجه به چشم‌انداز تورمی در کشور و نظر فعالان بازار سرمایه و  فضای رکودی اقتصاد، نباید انتظار اختلاف بازده چشمگیر میان بازارهای مختلف داشت.

امیرباقری می‌افزاید: تجربه چند ساله نشان می‌دهد تمامی بازارها در میان‌مدت و بلندمدت به‌طور آماری بازدهی نسبتا مشابهی داشته‌اند؛ در نتیجه سهامدارانی که دید سرمایه‌گذاری دارند نباید نگرانی داشته باشند. طبیعتا دید سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه نیز نگاه میان‌مدت و بلندمدت است، اما وضعیت برای افرادی که تریدرهای کوتاه‌مدت هستند، فرق می‌کند و طبیعتا نوسانات کوتاه‌مدت بازار روی سود پرتفوی آنها موثر خواهد بود. او در ادامه با اشاره به ابهاماتی که در بازار سهام وجود دارد، می‌گوید: اکنون بازار سهام در چند حوزه ابهام دارد؛ چه در حوزه سیاسی و چه در حوزه اقتصادی. در حوزه سیاسی موضوع احیای برجام در راس ابهامات قرار دارد. فعالان بازار سرمایه به‌طور دقیق تصوری از سناریوی‌های محتمل برجام (چه در صورت وقوع آن و چه در صورت عدم‌وقوع آن) ندارند، بنابراین موضوع احیای برجام در راس ابهامات سیاسی و خارجی است. سایر ابهامات را نیز می‌توان در مقوله احیا یا عدم‌احیای برجام و به‌تبع آن ارتباط مالی و کالایی با کشورهای دیگر خلاصه کرد.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه «در حوزه داخلی هم موضوع نرخ ارز و تورم از جمله ابهامات است» اضافه می‌کند: علاوه‌بر این یکی دیگر از ابهاماتی که همیشه فعالان بازار با آن درگیر بودند، تصمیم‌های خلق‌الساعه سیاستگذار و دستورالعمل‌هایی است که در دقیقه نود و بدون اطلاع‌رسانی گرفته می‌شود. البته درست است که دولت چاره‌ای جز اینکه از اقشار پایین‌دست حمایت کند، ندارد ولی همین تصمیم‌ها در نهایت به فضای صنعت و سهامداری ضربه می‌زند، بنابراین ابهامات در حوزه اقتصادی هم زیاد شده است. به گفته او وقتی ابهامات زیاد شوند، ریسک افزایش پیدا می‌کند و وقتی اهرم ریسک افزایش پیدا کند بازدهی مورد انتظار سهامدار افزایش پیدا می‌کند. همین امر نیز سبب می‌شود قیمت‌های بالا جذابیتی برای سرمایه‌گذاری نداشته باشند و به محض ورود فاز قیمتی به محدوده پیش‌خرید، فروش‌ها در بازار ایجاد می‌شود.

روند مثبت بازار تا آخر سال

عباسعلی حقانی‌نسب، کارشناس بازار سرمایه نیز بر این باور است بازار وارد روند نزولی نشده و تا یک سال‌آینده بورس وضعیت مناسبی خواهد داشت. او با تاکید بر اینکه «بازار وارد روند نزولی نشده و نمی‌شود» می‌گوید: ساختار بازار سرمایه به‌گونه‌ای است که سهم مردم عادی در آن زیاد شده است؛ به‌ویژه تکنیکال‌کارهای تازه‌کاری که یک روند را می‌بینند به همین دلیل به برخی اخبار و اتفاقات واکنش هیجانی نشان می‌دهند. این کارشناس بازار سرمایه به یکی دیگر از عواملی که بورس در سال‌های اخیر به‌شدت به آن وابسته شده، اشاره می‌کند و می‌گوید: بالا و پایین‌شدن نرخ دلار و ارز به‌شدت بر بازار اثرگذار شده است، بنابراین یکی از دلایلی که بازار در روزهای اخیر افت داشته همین موضوع بوده است، با این‌حال نکته‌ای که نباید فراموش شود این است که شواهد نشان می‌دهد حتی اگر برجام احیا شود نیز قیمت دلار ریزش چندانی نخواهد داشت.

حقانی‌نسب توضیح می‌دهد: چون دولت سیاستش را مشخص کرده که قرار نیست با ارزپاشی  درآمدهای دلاری را وارد بازار کند، بنابراین قیمت دلار به‌نظر نمی‌رسد که چندان پایین بیاید.   او با بیان این استدلال تاکید دارد که افت‌ اخیر بازار به‌معنای ورود به روند نزولی نیست و با توجه به تحلیل‌ها، ریزش‌ها موقتی و کوتاه‌مدت خواهد بود. این کارشناس بازار سرمایه در ادامه در توضیح علت خروج پول از بازار سرمایه در روزهای اخیر می‌گوید: خروج پول از بازار همان واکنش هیجانی برخی از سهامداران است. گروهی از سهامداران در بازار هستند که تا وقتی اوضاع بازار ارز تغییر می‌کند به سمت آن بازار تغییر جهت می‌دهند. این کارشناس بازار سهام معتقد است بورس در یک سال‌آتی روند مثبتی را تجربه خواهدکرد. او در همین حال توصیه می‌کند: اگر سهامداران رفتار خود در بازار سرمایه را به رفتاری که در بازار مسکن دارند، نزدیک کنند و نگاه‌هاشان به بازار حداقل سه‌ماهه یا ۶‌ماهه باشد و نگاه نوسان‌گیری روزانه نداشته باشند، شک نکنید که بازار شرایط مثبتی را تجربه خواهد کرد.

۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۷
کد خبر: 28508

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha