فروکش کردن اختلاف نظرها با رای‌گیری/ مشخص شدن روز تعیین رئیس کمیته ملی المپیک

مجمع عمومی و فوق العاده به منظور تعیین زمان انتخابات این کمیته با اظهار نظرهای متفاوت روسای فدراسیون ها در مورد زمان برگزاری انتخابات این کمیته برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد و به نقل از مهر، پنجاهمین مجمع عمومی کمیته ملی المپیک از ساعت ۱۱ امروز سه شنبه به ریاست سیدرضا صالحی امیری رئیس کمیته و سید حمید سجادی وزیر ورزش در محل آکادمی ملی المپیک آغاز شد.

دلیل غیبت بعضی اعضا

این مجمع در شرایطی آغاز شد که به علت برق آکادمی ملی المپیک، برق اضطراری فعال شد. در آغاز حضور مجمع، کیکاوس سعیدی دبیر مجمع تاکید داشت که بدهی از اعضا به دلیل مسافرت و حضور در خارج از کشور به صورت وبیناری در مجمع حضور دارند.

ارائه گزارشی از عملکرد کمیته المپیک

در ادامه کلیپی از عملکرد کمیته ملی المپیک پخش شد تا اعضای شرکت کننده در جریان برنامه های اجرا شده از سوی این‌ کمیته به ویژه طی سال گذشته قرار بگیرند.

قطعی برق و مشکل پوشش رسانه ها

به دلیل قطعی برق آکادمی ملی المپیک، برای چند دقیقه پخش جریان مجمع برای نمایندگان رسانه ها قطع شد. وقتی مجدد خبرنگاران در جریان مجمع قرار گرفتند که‌ کیکاوس سعیدی در حال توضیح دلیل لغو سفر نمایندگان شورای المپیک آسیا به ایران بود و اینکه مجمع بر اساس چه دستور العملی ادامه خواهد داشت. البته در این لحظه مجدد برق قطع شد!

گرایش سجادی به تعویق انتخابات به بعد از بازی های اسلامی

پخش جریان مجمع برای خبرنگاران وقتی مجدد میسر شد که نصرالله سجادی مشاور رئیس کمیته ملی المپیک در حال تشریح پیشنهاد خود برای تعویق انتخابات تا بعد از بازی های اسلامی بود. وی به خاطر فاصله زمانی کوتاه ۲۰ تیرماه تا زمان بازی های اسلامی، برگزاری انتخابات در این زمان را مناسب ندانست به خصوص به خاطر جابه جایی خزانه دار ‌ دبیر و مشکلات احتمالی مالی برای کاروان، از طرفی برگزاری انتخابات در دیگر زمان پیشنهادی یعنی ۳۰ مردادماه را هم به خاطر بازگشت کاروان و حضور احتمالی برخی روسا در قونیه، مناسب نیست. سجادی در نهایت پیشنهاد داد که انتخابات در تاریخ ۶ یا ۷ شهریورماه برگزار شود.

فروکش کردن اختلاف نظرها با رای‌گیری/ مشخص شدن روز تعیین رئیس!

تاکید رئیس ووشو بر عدم تعویق بیشتر انتخابات

امیر صدیقی رئیس فدراسیون ووشو از مخالفان تعویق انتخابات بود و در همین زمینه توضیح داد. وی گفت که اصول حکمرانی می گوید که انتخابات سر وقت برگزار شود. برگزاری انتخابات نباید در مسایل مالی مشکلی ایجاد کند چون‌قاعدتا از حالا ارز و ریال لازم برای کاروان تامین شده است.

دبیر: شان صالحی امیری حفظ شود

علیرضا دبیر رییس فدراسیون کشتی در ادامه با یادآوری اینکه از مخالفان تعویق انتخابات بود، گفت: اگر سال گذشته انتخابات برگزار شده بود الان ۶ ماه از دوره جدید هم گذشته بود، حالا به اینجا رسیدیم، فقط خواهش می کنم شان صالحی امیری حفظ شود، خوش استقبال و بد بدرقه نباشیم، من در مورد مسائل مالی به کمیته نقد دارم ‌اما همینکه صالحی امیری از هیات اجرایی جلوتر است، یعنی مدیر موفقی است.

کنایه علیرضا دبیر به کیکاوس سعیدی

صحبت های علیرضا دبیر ادامه داشت که کیکاوس سعیدی به وی تاکید کرد زودتر جمع بندی خود را اعلام کند، در این لحظه دبیر خطاب به وی گفت: شانس آوردیم پاورپوینت قطع شد وگرنه شما خودتان نیم ساعت می خواستید در مورد عملکرد کمیته صحبت کنید.

موافقت هادی ساعی با پیشنهاد نصرالله سجادی

هادی ساعی رییس فدراسیون تکواندو با صحبت های نصرالله سجادی موافقت و پیشنهاد داد که به دو تاریخ پیشنهادی قبل یعنی ۲۰ تیرماه و ۳۰ مردادماه، تاریخ ۶ شهریورماه هم اضافه شود. وی در ابتدای صحبت هایش هم تاکید کرد که از هیات اجرایی برای تعویق انتخابات دفاع می کنم اما برگزاری انتخابات در تاریخ های پیشنهادی قبل هم به نفع است.

فروکش کردن اختلاف نظرها با رای‌گیری/ مشخص شدن روز تعیین رئیس!

رای دبیر در اختیار صالحی امیری
رئیس فدراسیون کشتی پیش از آغاز رسمی رای گیری محل مجمع را ترک کرد، وی هنگام ترک مجمع خطاب به خبرنگاران گفت که رای خود را نوشته و در اختیار صالحی‌امیری قرار داده ام.

پیشنهاد سجادی برای برگه های رای

نصرالله سجادی در ادامه پیشنهاد داد که در برگه های رای تاریخ ۳۰ مردادماه برداشته شود و تاریخ پیشنهادی جدید ۶ شهریورماه گذاشته شود.

پیشنهادات رئیس فدراسیون گلف

حمید عزیزی، رئیس فدراسیون گلف گفت: در ابتدا این سوال را دارم که آیا برای روز انتخابات به صورت ویبنار رای اخذ می شود؟ اگر خیر است همین جا مشخص شود.
وی افزود: وضعیت ریاست ۶ فدراسیون در هاله ای از ابهام است و ما باید این را لحاظ کنیم اگر شرایط به گونه ای شد که نسبت ورزشکاران المپیکی و غیر المپیکی به هر دلیلی در انتخابات به خطر افتاد، چه باید کرد؟ نباید آنقدر سر مرز حرکت کنیم که انتخابات به خطر بیفتد.

سعیدی در این باره گفت: اساسنامه می گوید رای فدراسیون المپیکی ( ۲۹ فدراسیون و ۶ ورزشکار) باید بر سایر اعضا قالب باشد.

آغاز رای گیری و پیشنهاد صالحی امیری برای شمارش آرا

رای گیری برای تعیین زمان انتخابات کمیته ملی المپیک آغاز شد، در این لحظه صالحی امیری پیشنهاد داد که آرا در اختیار پولادگر نماینده وزارت ورزش قرار بگیرد و شمارش آرا با نظارت وی و خسروی وفا انجام شود.

فروکش کردن اختلاف نظرها با رای‌گیری/ مشخص شدن روز تعیین رئیس!

یاد سلطانی فر و محوریت وزیر ورزش

صالحی امیری در این مورد گفت: از همه کسانی که در این چهار سال با بنده و هیات اجرایی همراهی کردند تشکر می کنم چه کسانی که حامی بودند و چه کسانی که نقد کردند، از وزیر و وزرای محترم تشکر می کنم.

صالحی امیری یادی از سلطانی فر کرد و گفت: روز اول گفته ام و حالا هم می گویم که محوریت ورزش کشور وزیر است، نمی توان ورزش را با چند نفر اداره کرد، باید باور داشت که محور ورزش وزیر است، تلاشم این بود که در این چهار سال اخلاق و فضیلت را مقدم بر همه امور بدانم و باور کنیم ورزش قهرمانی بدون معرفت ره به جایی نمی برد. دلیل تجلیل از قهرمانان و پیشکسوتان همین است، پهلوانان نماد اخلاق و معرفت هستند، ارزش های معنوی نباید کم‌ شود و به همین دلیل موضع فرهنگ را به عنوان متن دانستم.

نباید مدیران ورزشی را تخریب کنیم

صالحی امیری همچنین گفت: به خاطر شرایط کشور از نظر اقتصادی، دولت و مجلس بیش از این نمی توانند به ورزش کمک کنند اما صحبت ها و مسائل ورزش باید داخل خود ورزشی ها بماند، نباید خودمان‌ مدیران ورزش را تخریب کنیم، من یک رای مخفی دارم و آن را به صندوق می اندازم، برای کمک به هیات رییسه و هیات اجرایی جدید هم آماده هستم.

مخالفت با پیشنهاد محمد علیپور

در خلال شمارش آرا محمد علیپور پیشنهادی را داد که با آن‌مخالفت شد. وی گفت: با توجه به انتصابی شدن دبیرکل و خزانه دار و اینکه در حال حاضر ۷ رییس فدراسیون‌ عضو هیات اجرایی هستند، این پیشنهاد را می دهم که یک رئیس فدراسیون دیگر هم به ترکیب مجمع اضافه شود.
صالحی امیری اما با این پیشنهاد مخالفت کرد. وی گفت که این موضوع باید در مجمع رسمی مطرح شود نه مجمع مشورتی.
البته صحبت علیپور در حالی مطرح شد که این موضوع اصلا در دستور العمل مجمع نبود.

انتقاد مجید شایسته از رئیس فدراسیون کشتی

در ادامه مجمع، مجید شایسته عضو هیات اجرایی گفت: به عنوان کوچکترین عضو هیات اجرایی کمیته ملی المپیک در این مجمع هستم. آقای صالحی امیری زحمات زیادی کشیدند و همراهی و مودت و دوستی نبود اتفاقات خوبی رخ نمی داد. اما این نمی شود که بلندگو را روشن کنیم به هر کسی خواستیم بی احترامی کنیم بعد مجمع را ترک کنیم. این درست نیست. آقای علیرضا دبیر؛ دکتر ما در مجمع قبلی و الان به همه ما بی احترامی کرد و سپس رای خود را داد و رفت.

شایسته یادآوری کرد: اگر قرار است اصول رعایت شود همه اعضا محترم هستم. من در پایان دوره استعفا دادم اما به اصرار شما آمدم. دفعه قبل نظر اعضای هیات اجرایی اولین زمان بود. این بار هم برای انتخابات نظر اکثریت ۲۰ تیر است. اینکه بگویند هیات اجرایی دنبال زمان خریدن است درست نیست. باید زمان انتخابات را خودمان در هیات اجرایی تعیین می‌کردیم ولی حق خود را به اعضای مجمع دادیم. ۴ سال و اندی در هیات اجرایی بودیم و هر دو بار نظر ما اولین تاریخ برای برگزاری انتخابات بود.

در میان صالحی امیری خواست حرف او را قطع کند که شایسته گفت: اجازه دهید حرف بزنم. همه اعضا بزرگ هستند.

در این میان میر اسماعیلی عنوان کرد: دبیر اینجا بود صحبت می کرد بهتر بود. شایسته پاسخ داد که گذاشت و رفت. میراسماعیلی ادامه داد: باید مقابل خود او صحبت می‌کردید.

فروکش کردن اختلاف نظرها با رای‌گیری/ مشخص شدن روز تعیین رئیس!

عدم تایید آیین‌نامه انتخاباتی توسط کمیته بین المللی المپیک‌ و انجام اصلاحات

کمیته بین‌المللی المپیک‌ روز گذشته نظر خود را در مورد آیین‌نامه انتخاباتی ایران ارائه کرده است. این‌ کمیته آیین نامه مورد نظر را تایید نکرده و خواستار اعمال برخی اصلاحات در آن‌ شده است. این موضوع توسط صالحی امیری در مجمع مطرح شد و انجام اصلاحات با رای گیری از اعضا آغاز شد.

بند مورد تاکید IOC و پیشنهاد صالحی امیری

۹ مورد اصلاحات از IOC اعلام و خواسته شده به جای ماده ۵ متن کامل که در اساسنامه هست، مطرح شود. همچنین برای تعیین صلاحیت مداخله دولت را مطرح کردند که صالحی‌امیری گفت: ما گفتیم باید نهادهای قضایی و امنیتی این موضوع را بگویند. قوانین داخلی صراحت دارد و مکلف به استعلام هستیم‌ پس پیشنهاد داریم همین ماده تصویب شود.

پیشنهاد صالحی‌امیری این بود که این بند به تصویب اعضای مجمع برسد و کمیته نهادهای بین‌المللی را قانع کند چرا که تعیین صلاحیت قانون و الزامی است. حذف آن باعث تنش خواهد شد و ممکن است این موضوع را مطرح کند که ما از قانون سرپیچی می‌کنیم. فردا قانون‌گذار ممکن است با ما مجادله کند. پیشنهاد من این است ما را مکلف کنید هیات اجرایی در چارچوب قوانین موضوع را دنبال کند.

سجادی: واژه دخالت دولت معنا ندارد

نصر الله سجادی در رابطه با اصلاحات آیین نامه انتخاباتی گفت: اخلاق حکم می کند IOC و مراجع بین المللی اگر فردی چه در محاکم ملی و چه بین المللی متهم باشد سمت خود را از دست بدهد. برای مثال رئیس انوک و شورای المپیک آسیا از طرف دادگاه ملی خود متهم شد و بعد از آن در مجمع انوک و با حضور باخ تا زمان رسیدگی به اتهام برکنار شد. بلاتر هم قبل از رسیدگی کامل به پرونده خود، متهم و برکنار شد.

وی تاکید کرد: آنها به قوانین و مقررات قضایی کشورها احترام می گذارند. به نظر من واژه دخالت دولت معنای دیگری دارد.

تفویض اختیار مجمع به صالحی امیری

در نهایت مقرر شد این بند در آیین نامه باقی بماند، یعنی کمیته با تقویض اختیار از مجمع IOC را در این زمینه متقاعد کند.

انتخابات کمیته ۶ شهریور برگزار می شود

بر این اساس از میان دو زمان پیشنهادی هیات اجرایی مصوب شد که انتخابات کمیته ملی المپیک بعد از اعزام کاروان ایران به بازی های کشورهای اسلامی و در تاریخ ۶ شهریور برگزار شود.

تعداد آرای ماخوذه برای تعیین زمان انتخابات ۶۰ رای شامل ۵۷ رای حاضر و ۳ رای وبینار بود. از این تعداد ۱۵ نفر به تاریخ ۲۰ تیرماه و ۴۱ نفر به ۶ شهریورماه رای دادند. ضمن اینکه ۴ رای مخدوش بود. بنابراین ۶ شهریور به عنوان زمان انتخابات تعیین شد.

۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۲
کد خبر: 28492

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha