بانک مرکزی به تنهایی مسوول تعیین نرخ ارز نیست/استقلال بانک مرکزی وابسته به تصمیم دولت و تصمیم گیری هایی است که در دولت انجام می شود/در اقتصاد ایران نرخ ارز معلول تورم است

کارشناس پولی و مالی گفت: تنظیم سیاست های ارزی کشور در اختیار بانک مرکزی نیست که گمان کنیم بانک مرکزی تنها مسوول تعیین نرخ ارز است که از بانک مرکزی انتظا ر برود این مساله را کاملا در دست بگیرد و نرخ ارز را مدیریت کند.در بخشی از موارد بانک مرکزی تسهیل گر نسبت به موضوع است اما تصمیمات ارزی صرفا در بانک مرکزی اتخاذ نمی شود، بنابراین باید روی استقلال بانک مرکزی تاکید شود.

گروه بانک و بیمه پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، رفتار بانک مرکزی در قبال تعیین و نحوه قیمت گذاری نرخ ارز و سیاست های بانک مرکزی در کنترل نوسانات بازار ارز موضوعی است که به طور مستقیم  با نرخ تورم در ارتباط است، استقلال بانک مرکزی برای انتخاب بهترین رفتار در قبال نرخ ارز موضوعی است که در گفتگو با کارشناس پولی و مالی در گفتگو با رادار اقتصاد مطرح شده است.

حجت اله فرزانی کارشناس اقتصادی و بانکی در گفت و گو با رادار اقتصاد در خصوص نقش بانک مرکزی در مدیریت بازار ارز که بخشی از افزایش تورم از این ناحیه صورت می گیرد،گفت: براساس ضوابط حاکم بربانک مرکزی، در حال حاضر بازار ارز به صورت شناور مدیریت می شود، یعنی بانک مرکزی زمینه را برای دخالت خود در بازار ارز مهیا کرده، منتهی به صورت نرخ شناور. در دولت های قبلی این ظرفیت بنا به سیاست های دولت ها و دسترسی آنها به منابع ارزی متفاوت بوده است.به این معنا که حجم منابع ارزی که در اختیار بانک مرکزی قرار می گرفت، عامل اصلی اتخاذ سیاستهای ارزی می شد که می توانست بر اقتصاد تاثیر بگذارد.

وی دراین باره افزود: با بررسی آمار تحویل ارز و دریافت های ارزی در دولتهای مختلف می توان به این نتیجه رسید که دسترسی به منابع ارزی اصلی ترین عامل سیاست گذاری هایی است که بخشی از اتفاقات تاثیر گذار بر نرخ ارز از این ناحیه بوده است.

فرزانی دراین باره افزود: فراموش نکنیم نرخ ارز تابع متغیرهای اقتصادی است، ضمن اینکه باید به این مساله توجه شود که نرخ برابری ریال در مقابل سایر ارزهای خارجی به تبعیت از شاخص های اقتصادی تعیین می شود، به این معنا که اقتصاد دچار تورم، با کاهش ارزش پول ملی رو به رو می شود و هنگامی که ارزش پول ملی از دست برود،نرخ دلار افزایش می یابد.

کارشناس اقتصادی و ارزی در خصوص مدیریت نرخ ارز در شرایط متفاوت دسترسی به ارز گفت: اینکه نرخ را ثابت نگه داریم یا مدیریت کنیم در اقتصاد تورمی ایران شاید سخن صحیحی نباشد، به این دلیل که برابری ریال در برابر سایر ارزها را باید اینگونه مثال زد که یک سبد کالا در ایران چند ریال محاسبه می شود ودر کشور مقصد چند دلار محاسبه می شود، یعنی نرخ برابری ریال در برابر ارزهای خارجی باید مشخص شود. وقتی ریال را در مقابل دلار در یک سال پایه مورد بررسی قرار دهید به شرط محاسبه درست نرخ پایه، هم باید نرخ تورم در کشور خود و نرخ تورم در کشور مقصد و  تفاوت رشد تولید داخلی در کشور خود و در کشور مقصد بررسی شود، بعد از این بانک مرکزی می تواند نرخ واقعی ارز را براساس این روابط اعلام کند که مبنای اقتصادی داشته باشد.

حجت اله فرزانی درباره رابطه تورم و افزایش نرخ ارز گفت: تورم موجود در اقتصاد ایران ناشی از حجم رشد نقدینگی و سرعت گردش پول است.این مساله باید در نظر گرفته شود که تورم به معنای افزایش سطح عمومی قیمت ها ، منجر به کاهش قدرت خرید مردم می شود، این موضوع در کنار  حجم رشد نقدینگی، با توجه به اینکه رشد بخش واقعی اقتصاد و رشد تولید ناخالص ملی را نداشته باشیم منجر به افزایش تورم و گرانی ها می شود. قاعدتا باید این موضوع را در نظر بگیریم که تورم به طور کل متاثر از نرخ ارز نیست، چرا که نرخ ارز معلول تورم است.

وی در این باره تصریح کرد: نرخ ارز معلول تورم است وقتی کشوری دچار تورم حاد باشد با کاهش ارزش پول ملی مواجه می شود و به تبع این موضوع نرخ برابری افزایش می یابد. افزایش ارزش پول ملی، با حل مساله تورم، افزایش رشد بخش واقعی اقتصاد و تولید ناخالص ملی و سرمایه گذاری در حوزه تولید و افزایش بخش واقعی اقتصاد صورت می گیرد بعد از انجام این فرآیندها آن زمان می توانیم ادعا کنیم که نرخ برابری ریال در مقابل سایر ارزها را داشته باشیم.

حجت اله فرزانی کارشناس اقتصادی و بانکی در ادامه با اشاره به عدم استقلال بانک مرکزی گفت:  تنظیم سیاست های ارزی کشور در اختیار بانک مرکزی نیست که گمان کنیم بانک مرکزی تنها مسوول تعیین نرخ ارز است که از بانک مرکزی انتظا ر برود این مساله را کاملا در دست بگیرد و نرخ ارز را مدیریت کند. استقلال بانک مرکزی وابسته به تصمیم دولت و تصمیم گیری هایی است  که در دولت انجام می شود، بنابراین بانک مرکزی تنها مسوول یا مقصر این موضوع نیست. در بخشی از موارد بانک مرکزی تسهیل گر نسبت به موضوع است اما تصمیمات ارزی صرفا در بانک مرکزی اتخاذ نمی شود، بنابراین باید روی استقلال بانک مرکزی تاکید شود تا چالش هایی چون تعیین نرخ ارز و هر آنچه در این خصوص انجام می شود را به طور کلی به بانک مرکزی نسبت داد.

۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۲
کد خبر: 28481

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha