بازدهی ۲ ماهه ۱۴۰۱/ سکه و بورس در راس بیشترین رشد

سال ۱۴۰۱، در ۲ ماهه نخست با رشد همه بازارهای مالی همراه بود. در این میان سکه بیشترین و دلار صرافی ملی کمترین رشد را تجربه کردند. بورس نیز در جایگاه دوم بیشترین رشد قرار گرفت. بازدهی بازارها در فروردین و اردیبهشت ۱۴۰۱ چگونه بود؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از تجارت نیوز؛ دومین ماه سال در حالی به پایان رسید که بازارهای مختلف مالی رشد داشتند.  بازدهی بازارها در فروردین و اردیبهشت ۱۴۰۱ چگونه بود؟

قیمت دلار

قیمت دلار صرافی ملی در ۲ ماهه نخست سال جاری، ۲٫۵۶ درصد رشد داشت. این کمترین بازدهی در میان بازارها است.

صرافی ملی، در روز ۲۸ اسفند، نرخ فروش دلار را ۲۴,۹۹۴ تومان اعلام کرد. این در حالی است که نرخ صرافی ملی در روز ۳۱ اردیبهشت، ۲۵۶۳۳ تومان به ثبت رسید.

قیمت طلا

در وجه دیگری از بازدهی ۲ ماهه بازارها، قیمت طلا در ماه گذشته، ۱۳٫۴۸ درصد رشد کرد.

قیمت طلا در آخرین روز کاری اسفند، با قیمت یک میلیون و ۲۲۵ هزار و ۸۱۳ تومان به کار خود پایان داد. در حالی که بازار در در روز ۳۱ اردیبهشت، به قیمت یک میلیون و ۳۹۱ هزار و ۱۰۱ تومان رسید.

قیمت سکه

خریداران بازار سکه نیز ماه گذشته سود کردند. رشد قیمت سکه طرح جدید، ۱۸٫۰۸ درصد بود. این بیشترین بازدهی در میان بازارها است.

قیمت سکه در روز پایانی اسفند، ۱۲ میلیون و ۲۸۰ هزار تومان بود و در روز پایانی اردیبهشت، به ۱۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسید.

قیمت طلا و سکه، در دو ماه گذشته، نوسانات زیادی داشتند و هر دو در کانال‌های مختلف جابه‌جا شدند.

بازدهی بازارها- فروردین و اردیبهشت ۱۴۰۱

بورس

در وجه دیگری از بازدهی بازارها در ۲ ماهه ۱۴۰۱، شاخص کل بورس نیز در ماه گذشته رشد کرد. بازار سرمایه، اسفند ۱۴۰۰ را در سطح یک میلیون و ۳۴۵ هزار و ۳۰ واحدی به پایان رساند.

این در حالی است که شاخص کل بورس در آخرین روز اردیبهشت، یک میلیون و ۵۷۹ هزار و ۶۹۷ واحد بود. این ارقام به معنای رشد ۱۷٫۴۵ درصدی شاخص کل است که پس از سکه، بیشترین بازدهی محسوب می‌شود.

پراید

در وجه دیگری از بازدهی بازارها در ۲ ماهه نخست سال، قیمت پراید ۹٫۶۸ درصد رشد کرد.

پراید ۱۱۱ در پایان اسفند ۱۸۶ میلیون تومان و در پایان اردیبهشت ۲۰۴ میلیون تومان معامله می‌شد.

سیگنال‌های موثر بر بازدهی بازارها

در مدت اخیر بازارهای مالی، تحت تاثیر مذاکرات وین، نوسانات قیمت دلار و افزایشی یارانه‌ها و نقدینگی قرار داشتند.

مذاکرات هسته‌ای در ماه پایانی سال گذشته متوقف شد. دو طرف تاکید دارند بخش زیادی از توافقات انجام شده اما چند مورد اساسی و مهم بافی مانده است. هر چند در طول اردیبهشت تحرکاتی برای احیای برجام صورت گرفت و مقامات سیاسی به تهران سفر کردند اما گفتگوها هنوز متوقف است.

از اواسط اردیبهشت، فرایند حذف ارز ترجیحی در برخی حوزه‌ها و افزایش مبلغ یارانه‌ها به ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومان نیز بازدهی بازارها اثرگذار بوده است.

بورس اما با آغاز سال ۱۴۰۱ در وضعیت خوبی به سر می‌برد و کارشناسان بازار سرمایه معتقدند اگر دولت اقدام به صدور بخشنامه‌های یک‌شبه نکند می‌تواند روند خوبی داشته باشد. شاخص کل، در میانه‌های هفته پایانی اردیبهشت، موقتا و پس از دو سال، به کانال ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار واحدی نیز وارد شد.

روی بازار خودرو (کالاهای با دوام)، علاوه بر مذاکرات و نوسانات قیمت دلار، موضوع ابهام در واردات نیز همچنان موثر است و به رکود در بازار منجر شده است. در ۲ ماهه نخست ۱۴۰۱، قیمت خودرو نوسان زیادی داشت اما در روزهای اخیر، پررنگ شدن بحث واردات، قیمت‌ها را تا حدودی کاهشی کرده است.

۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۴
کد خبر: 28476

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha