بورس در حاشیه محدودیت‌ها

ریزش بورس، وعده‌های بورسی رئیس دولت سیزدهم و فراموشی آنها در دومینوی خبرها و اتفاق‌ها جزو نوشته‌های جمع سهامداران در توییتر بود. آنها به این مساله می‌پرداختند که دیگر مثل گذشته خبری از اعتراضات و فریادها نسبت به وضعیت بورس نیست. دلیل این اتفاق اما متعدد بود. عده‌ای بی‌اهمیت‌شدن بورس را برای گروه زیادی از مردم عامل می‌دانستند. عده‌ای دیگر ادعا می‌کردند که اعتراض‌های گذشته مدیریت شده بوده است. برخی هم از سِر شدن مردم نسبت به سهم‌ها و سرمایه‌هایشان می‌نوشتند، اما اکثریت سهامداران، تعدد اتفاق‌ها در کشور و مشکلات اقتصادی را عامل به حاشیه رفتن بورس و عدم‌اعتراض معرفی می‌کردند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از دنیای اقتصاد؛ در فضای کلی توییتر و در جمع توییتری بورسی‌ها و اقتصادی خیلی کم خبری از بورس و سهام بود. سوژه داغ ممنوعیت واردات آی‌فون بود. جدای از عصبانیت و انتقادهای افراد نسبت به این موضوع، برخی‌ها در دفاع از این تصمیم و برخی دیگر در نقد آن می‌نوشتند. عده‌ای هم خاطرات دهه‌های گذشته را یادآوری می‌کردند. عده‌ زیادی از افراد هم درباره حق‌انتخاب می‌نوشتند. اینکه در دنیای مدرن و با وجود پیشرفت‌هایی که روز به روز در دنیا اتفاق می‌افتد، شهروندان ما حق انتخاب تلفن‌همراه خود را ندارند. آنها در کنار این موضوع به خودرو، نوشیدنی، پوشاک و در کل سبک زندگی اشاره می‌کردند که البته این سوژه در کنار انتقادهای اقتصادی نسبت به انحصار و دستور، به مسائل اجتماعی هم کشیده شد.

رضا کاشف، در رابطه با ممنوعیت واردات آی‌فون به کشور در صفحه توییتر خود نوشت: «دهه شصت یک عده بودند که هزینه سفر افراد به ترکیه را می‌دادند تا با استفاده از پاسپورت آنها جنس مسافری وارد کنند. حاشیه سود ٢٠ تا ٢۵‌میلیونی آی‌فون مسافری احتمالا دوباره آن مشاغل را فعال می‌کند. اگر آگهی سفر رایگان به هند و گرجستان و ارمنستان دیدید بدانید که فعال شده‌اند. ‌» صحبت‌های محمدجواد آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات دولت‌ پیشین هم در رابطه با ممنوعیت واردات آی‌فون به کشور، به حجم پرداختن به این موضوع در شبکه‌های اجتماعی اضافه کرد.

او در کانال تلگرامی خود با انتشار تصویری از توییت خود نوشت: آخرین‌باری که تصمیم داشتند واردات آی‌فون را ممنوع کنند، از رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی خواستم که گزارش سه‌ماهه واردات گوشی‌های تلفن‌همراه را برایم تهیه کند. گزارش گویا بود، شرکتی خارج از روال همیشگی خود و سایر شرکت‌ها، حجم زیادی گوشی آی‌فون وارد کشور کرده بود. آنچه باعث شد، روال ممنوعیت واردات در سری قبل متوقف شود؛ ارسال این مستندات به صاحبان تصمیم بود، در حالی‌که خبرهای خوبی از فروش نفت و بازگشت منابع آن از سوی دولت مطرح می‌شود و این گشایش‌ها به حدی بوده که خبر از عزم برای صدور مجوز واردات خودرو می‌دهند، ممنوعیت ثبت‌سفارش گوشی تلفن‌همراه به دلیل محدودیت منابع ارزی با اخبار قبلی در تناقض است. چرا اصرار داشته و دارم که سیاست اعلام ممنوعیت واردات برخی گوشی‌های پرطرفدار اشتباه است؟ دلیل واضح است؛ این تصمیم دورزدن سیستم رجیستری را برای قاچاقچیان مقرون‌به‌صرفه و توجیه‌پذیر خواهد کرد و به نوعی یکی از سیستم‌های کارآ در مقابله با قاچاق کالا به کشور را ناکارآمد خواهد ساخت. ‌» نوید

قدوسی هم در صفحه توییتر خود درباره این ماجرا نوشت: «احتمالا با همان منطقی که به دلیل خروج ارز در اثر واردات تویوتا و کیا و هیوندای رفتیم سراغ اره و اوره و شمسی کوره، از آی‌فون هم کوچ می‌کنیم به سمت کالای تکنولوژیک درجه چندم. لعنت بر انحصار و فساد. ‌» شایعه‌ها و خبرهایی مبنی‌بر اینکه روغن در کشورهای همسایه ایران گران شده و علت آن هم طرح اقتصادی دولت سیزدهم است که جلوی قاچاق و رانت را گرفته است، جزو سوژه‌ها در جبهه طرفداران دولت سیزدهم و جراحی اقتصادی است. آنها از طرح دولت و حذف ارز ۴۲۰۰‌تومانی، حمایت می‌کنند و معتقدند که با این کار دست قاچاقچی‌ها و سوءاستفاده‌گران از این ارز، حالا کوتاه شده است.

برخی هم در رسانه‌هایی که در اختیار دارند و حتی در شبکه‌های اجتماعی با ایجاد کمپین‌هایی از این طرح نه‌تنها حمایت می‌کنند؛ بلکه در تلاش هستند تا وضعیت اقتصادی جامعه را عادی جلوه بدهند. دیروز سیدحسن عاملی، نماینده اردبیل در مجلس خبرگان رهبری در صفحه توییتر یکی از افرادی بود که از طرح اقتصادی دولت حمایت کرد و در رابطه با آن نوشت: «اتفاقات اقتصادی کشورهای همسایه که در هفته گذشته رخ داد نشان داد که ایران در واقع برای کشورهای همسایه یارانه می‌داد! هشت سال ‌تمام ما به آنها یارانه دادیم. از دولت در این‌خصوص تشکر می‌کنیم که از ثروت ملت ما صیانت کامل کرد. ‌» اما در مقابل همایون دارابی، فعال حوزه بورس در صفحه خود نوشت: «میزان خسارت ارز نیمایی بیشتر از ارز ۴۲۰۰تومانی است. اولویت‌دهی به حذف ارز ۴۲۰۰ و دردسرهای آن برای ۸۰‌میلیون ایرانی و حفظ ارز نیمایی به نفع ۱۰تا ۱۵هزار واردکننده نشان از انحرافات موجود در سیاستگذاری و اولویت‌دهی به مسائل فرعی به‌جای مشکلات اصلی است. ‌» از دیگر بحث‌هایی که در جمع توییتری اقتصادی‌ها و چهره‌ها موردتوجه بود اظهارنظر احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد دولت سیزدهم در روزهای گذشته بود. او در صفحه خود اعلام کرده بود که «در حاشیه نشست ارزیابی دو دهه خصوصی‌سازی، با حضور رئیس‌جمهور محترم، سامانه شفافیت اطلاعات واگذاری‌های پیشین افتتاح شد. در سالگرد ابلاغ سیاست‌های کلی اصل۴۴ نیز صورت‌های مالی شرکت‌های ذیل نهادهای عمومی غیردولتی را برای اولین‌بار در کدال شفاف خواهیم کرد. ‌» توییت او نه‌تنها موردتوجه فعالان و چهره‌های اقتصادی قرار گرفت، بلکه سیاسی‌ها هم از آن استقبال کردند. برای مثال حسام‌الدین آشنا با بازنشر توییت خاندوزی صرفا به نوشتن کلمه مهم اکتفا کرد. محمود صادقی هم با بازنشر توییت وزیر اقتصاد دولت سیزدهم نوشت: «شفافیت بدون استثنا یکی از ضرورت‌های مغفول‌مانده اصلاح نظام اقتصادی ما است. ‌»

۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۴
کد خبر: 28466

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha