دولت و بانک مرکزی در جراحی اقتصادی هماهنگ نبودند/ عملکرد غلط بانک مرکزی در کنترل نرخ ارز روی همه حوزه های اقتصادی تاثیر می گذارد/بانک مرکزی در مدیریت نرخ ارز قصور کرده است

کارشناس اقتصادی و بانکی گفت: بانک مرکزی در مدیریت نرخ ارز قصور کرده و دولت نیز در هماهنگی برای جراحی های اقتصادی با بانک مرکزی کوتاهی کرده، یعنی بانک مرکزی را برای جلوگیری از افزایش نرخ ارز آماده نکرده است، در حالی که انتظار می رود قبل از شروع هر گونه جراحی اقتصادی دولت و بانک مرکزی با اقتصاددانان رایزنی و نشست های لازم را داشته باشد.

گروه بانک و بیمه پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، عملکرد بانک مرکزی در کنترل نرخ ارز و تاثیراتی که از ناحیه عدم کنترل نرخ ارز در اقتصاد و معیشت مردم رخ داده موضوع مهمی است که کارشناسان از آینده مبهم این موضوع اظهار نگرانی می کنند. مدیریت های غلط بانک مرکزی و عدم توانایی در کنترل نرخ ارز موضوع گفت و گو با کارشناس بانکی و اقتصادی است که با رادار اقتصاد مطرح شده است.

ابوالقاسم حکیمیان کارشناس اقتصادی و بانکی در گفت و گو با رادار اقتصاد در خصوص افزایش نرخ ارز و عدم مدیریت و هماهنگی دولت و بانک مرکزی درکنترل نرخ ارز گفت: زمانی که دولت قصد اصلاحات اقتصادی داشت و بر این موضوع متمرکز شده بود که ارز ۴۲۰۰ را حذف کند، بانک مرکزی می بایست به شدت بازار ارز را کنترل می کرد، البته لازم بود از قبل چنان روی این مساله کار کرده باشد که با اعلام حذف یارانه ها و پرداخت  یارانه های جبرانی به یک باره قیمت ارز افزایش نیابد.

وی دراین باره گفت: عدم کنترل بازار ارز از جمله انتقادات وارد به بانک مرکزی است. با اعلام حذف ارز ترجیحی به یک باره دلار ۲۷  هزار تومانی ۲ هزار تومان افزایش یافت. افزایش ۲ هزار تومان روی هر دلار در یک لحظه بیانگر عدم هماهنگی دولت و بانک مرکزی در اجرای جراحی اقتصادی است. دولت و بانک مرکزی را به یک گروه موسیقی اگر تشبیه کنیم، اگر این گروه موسیقی رهبر نداشته باشد، از هر سو نوایی می شنویم و  صداهایی که به گوش می رسد ناموزون می شود، بنابراین لازمه جلوگیری از افزایش نرخ ارز، هماهنگی همه سیستم های دولتی با بانک مرکزی بود که به نظر می رسد این کار انجام نشده است.

کارشناس بانکی و اقتصادی خاطر نشان کرد: در ایران وضعیت جراحی اقتصادی به گونه ای شده که بدون بررسی بیمار و آزمایش دادن های قبل از جراحی، بدون بیهوشی بیمار را جراحی می کنند، در اثر این عملکرد غلط نیز برای عدم افزایش نرخ ارز که روی همه مسائل و حوزه های اقتصادی ایران تاثیر می گذارد کمترین فکری نمی شود، به طوری که شاهد هستیم به محض اعلام حذف ارز ترجیحی، همان روز دلار ۲ هزار تومان افزایش یافت، افزایشی که بانک مرکزی به این راحتی ها نمی تواند آن را مهار و کاهش دهد.

ابوالقاسم حکیمیان کارشناس مسائل بانکی و اقتصادی خاطر نشان کرد: دولت و مسوولین بانک مرکزی به این موضوع واقف هستند که اثرات نرخ ارز در ایران از اثرات همه عوامل اقتصادی بیشتر است چرا که نرخ ارز منجر به افزایش طلا می شود حتی اگر طلای جهانی هم کاهش بیابد و سقوط قیمتی شدیدی داشته باشد باز هم به دلیل اینکه نرخ ارز در ایران بالاست، نرخ طلا، سهام، مسکن و ... نیزکاهش نمی یابد. نرخ ارز در تمام بخش های اقتصاد ایران اثر می گذارد، به طوری که حتی  فروشگاه های کوچک نیز نرخ ها و خدمات خود را با نرخ دلار عرضه می کنند.

ابوالقاسم حکیمیان در خصوص کوتاهی مدیریتی بانک مرکزی خاطر نشان کرد: به هر حال در مدیریت نرخ ارز بانک مرکزی قصور کرده و دولت نیز در هماهنگی برای جراحی های اقتصادی با بانک مرکزی کوتاهی کرده، یعنی بانک مرکزی را برای جلوگیری از افزایش نرخ ارز آماده نکرده است، در حالی که انتظار می رود قبل از شروع هر گونه جراحی اقتصادی دولت و بانک مرکزی با اقتصاددانان رایزنی و نشست های لازم را داشته باشد تا  به لحاظ تورمی درگیر تورمهای بالایی نشویم که از ناحیه افزایش نرخ دلار بر ما عارض می شود.

ابوالقاسم حکیمیان کارشناس بانکی در خصوص رابطه بین افزایش نرخ ارز و تورم گفت: افزایش نرخ ارز و بالا رفتن نرخ تورم در ایران به هم گره خورده است. متاسفانه بانک مرکزی ثابت کرده با این شیوه مدیریت ارزی نمی تواند تورم را کنترل کند، لذا برای کنترل نرخ تورم فقط یک راه باقی می ماند و آن راهی نیست جز توافق برجام و آزاد سازی پول های بلوکه شده، لذا تا زمانی که توافق صورت نگیرد و نتوانیم نرخ دلار را کنترل کنیم، موفق به کاهش نرخ تورم نمی شویم.

ابوالقاسم حکیمیان درباره بالا رفتن نرخ تورم هشدار داد و گفت: با افزایش نرخ دلار شرکت های بورسی اقدام به تجدید ارزیابی می کنند، آنها با دلار ۳۰ هزار تومانی کارشناسان را به صف می کنند تا با نرخ های جدید دلار ارزیابی جدیدی صورت دهند، موضوعی که قطعا منجر به ایجاد ابرتورم هایی می شود که کشور را گرفتار می کند.

کارشناس بانکی در خصوص کاستی های بانک مرکزی در سال های اخیر گفت: مهمترین کاستی ها وناکارامدی بانک مرکزی در حوزه بازار ارز را میتوان به عدم استقلال بانک مرکزی و عدم کنترل نرخ ارز به دلیل وجود ارز چند نرخی ارتباط داد. ارز پاشی بانک مرکزی و ارائه ارزهای ارزان قیمت به برخی در سال های گذشته را می توان از جمله ناکارآمدی های بانک مرکزی عنوان کرد.

۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۶
کد خبر: 28451

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha