چگونه از بورس زعفران بخریم؟

زعفران یکی از گران‌ترین و با ارزش‌ترین محصولات کشاورزی است که از مهم‌ترین محصولات صادراتی ایران به حساب می‌آید. این محصول در بورس کالا عرضه شده است و دارندگان کد کالایی می‌توانند به راحتی این طلای سرخ را بخرند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از تجارت‌نیوز،  بورس کالا میزبان محصولات کالایی مختلفی است و با توجه به مصوبه وزارت صمت برای کاهش قیمت‌گذاری دستوری، محصولات جدید وارد بورس کالا می‌شوند.

بهار سال ۱۳۹۷ بود که معاملات طلای سرخ برای زعفرانکاران، کشاورزان و سرمایه‌گذاران آغاز شد. پس از آن معاملات آتی زعفران تا پایان شهریور با راه‌اندازی سه سررسید شهریور، آبان و دی ماه ۹۷ پیگیری شد و همچنان ادامه دارد.

قرار داد آتی زعفران چیست؟

قرار داد آتی زعفران یکی از انواع قراردادهای آتی به شمار می‌آید که از سال ۹۷ وارد بازار بورس کالا شد. در حال حاضر زعفران مورد تائید بورس کالا، زعفران رشته‌ای بریده ممتاز و زعفران رشته‌ای درجه یک تعیین‌شده که بر اساس استاندارد مشخص‌ شده از سوی بورس کالا است.  در بازار آتی، هر سررسید نماد مشخصی در تابلو معاملات دیده می‌شود که شامل نام کالا، ماه و سال قرارداد است.

تمامی کشاورزان می‌توانند محصول خود را وارد بورس کالا کنند. اما محصول و شرایط ورود باید به تایید بورس کالا برسد. از سوی دیگر تمامی افرادی که کد بورسی دارند می‌توانند قرار داد این محصول را به صورت سر رسید خریداری کنند.

چگونه کد بورسی کالایی بگیریم؟

افراد حقیقی (افراد عادی) باید  فرم درخواست کد مشتری نزد کارگزاری را تکمیل و تصویر شناسنامه و کارت ملی را که توسط کارگزار برابر با اصل شده باشد، تحویل دهند.

مشتریان حقوقی نیز باید بعد از تکمیل فرم درخواست کد مشتری نزد کارگزار، مدارک هویتی شرکت را شامل اساسنامه شرکت، روزنامه رسمی آخرین تغییرات شرکت، آخرین روزنامه رسمی در خصوص اعضای هیات‌مدیره و دارندگان امضای مجاز شرکت و همچنین شناسنامه و کارت ملی صاحبان امضای مجاز و کلیه اعضای هیات‌مدیره و مدیرعامل شرکت، ارائه کنند. در ادامه، همه این موارد باید توسط کارگزار برابر با اصل شود.

مشتریان حقوقی، همچنین باید مدارک مالی شرکت را ارائه کنند. این مدارک شامل اظهارنامه مالیاتی آخرین دوره مالی، کد اقتصادی و صورت‌های مالی آخرین دوره مالی شرکت می‌شود. ارائه گزارش حسابرس رسمی و بازرس قانونی و مجوزهای فعالیت شرکت از جمله پروانه بهره‌برداری نیز ضروری است.

۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۷
کد خبر: 28441

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha