بازار موبایل شعله ور شد/تبعات یک تصمیم عجولانه در بازار موبایل دامن مردم را گرفت!

ممنوعیت واردات آیفون که از ابتدای سال به‌طور جدی از سوی برخی نمایندگان پیگیری می‌شد، با تغییر اولویت‌بندی واردات این گوشی‌ها به گروه کالایی ۲۷، رنگ واقعیت به خود گرفت. آیفون پیش از این در گروه کالایی ۲۳ بوده و حضور آن در گروه ۲۷ بدان معناست که از نظر سیاست‌گذار، این گوشی کالایی لوکس است و واردات آن نیز ضروری نیست.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد؛روزنامه تعادل درباره واردات موبایل گزارش داده است: گزارش‌ها حاکی از آن است که تلفن‌های همراه با برند اپل در گروه کالایی ۲۷ قرار گرفتند که امکان ثبت سفارش آن وجود ندارد. این در حالی است که بررسی‌ها از بازار موبایل حکایت از نایاب شدن انواع مدل‌های آیفون دارد. فروشگاه‌های آنلاین، اکثر مدل‌های این تلفن همراه را ناموجود زده و فروشندگان در بازار فیزیکی نیز عموما از ارایه قیمت خودداری می‌کنند و به اصطلاح فروش ندارند. آن‌دسته از فروشندگانی هم که آیفون عرضه می‌کنند، این گوشی را تا ۱۰ میلیون تومان گران‌تر از قبل می‌فروشند. برخی از فروشندگان ادعا دارند ثبت مسافری گوشی‌های آیفون هم به مشکل خورده و این موضوع باعث افزایش قیمت بیشتر آیفون می‌شود.

ممنوعیت واردات آیفون که از ابتدای سال به‌طور جدی از سوی برخی نمایندگان پیگیری می‌شد، با تغییر اولویت‌بندی واردات این گوشی‌ها به گروه کالایی ۲۷، رنگ واقعیت به خود گرفت. آیفون پیش از این در گروه کالایی ۲۳ بوده و حضور آن در گروه ۲۷ بدان معناست که از نظر سیاست‌گذار، این گوشی کالایی لوکس است و واردات آن نیز ضروری نیست. اما این تصمیم که از نظر انجمن واردکنندگان موبایل غیرکارشناسانه بوده، موجب شد تا در عرض تنها چند ساعت، بازار این گوشی‌ها ملتهب شود؛ به گونه‌ای که اکثر فروشگاه‌های آنلاین شناخته‌شده، ترجیح داده‌اند تا موقتا انواع تلفن همراه با برند اپل را در وبسایت خود ناموجود کنند. همچنین فروشگاه‌هایی که هر روز قیمت انواع تلفن همراه را در بستر تلگرام و اینستاگرام اعلام می‌کردند نیز از اعلام قیمت انواع گوشی‌های آیفون خودداری کردند. آن دسته از فروشندگانی هم که به فروش آیفون ادامه داده‌اند، این دست گوشی‌ها را تا ۱۰ میلیون تومان گران‌تر از قبل عرضه می‌کنند. یکی از فعالین بازار موبایل در این باره می‌گوید: تمام مدل‌های آیفون، بین ۸ تا ۱۰ میلیون تومان افزایش قیمت داشته‌اند. قیمت آیفون ۱۳ پرومکس از ۴۷ میلیون تومان امروز به ۵۷ میلیون تومان رسیده است. قیمت آیفون ۱۳ پرو از ۴۴ به ۵۲ میلیون تومان و آیفون ۱۳ نیز از ۳۰ میلیون تومان به ۴۰ میلیون تومان تغییر یافته است. فعال دیگر بازار موبایل که به‌طور تخصصی روی فروش و عرضه محصولات اپل فعالیت کرده نیز افزایش قیمت‌ها در بازار را تایید می‌کند: آیفون ۱۳ پرومکس با ظرفیت ۲۵۶ گیگابایت که با قیمت ۴۶ میلیون تومان عرضه می‌شد، اکنون۵۵ میلیون تومان قیمت خورده است. مدل ۱۳ پرو با ظرفیت ۲۵۶ نیز رشد قیمت بیش از ۷ میلیون تومانی تجربه کرده است و از ۴۵ میلیون تومان به ۵۲ میلیون و پانصد هزار تومان رسیده است. این فعال بازار موبایل با تلخ خواندن چنین اتفاقی در وضعیت اقتصادی کنونی کشور می‌گوید که گران شدن آیفون مستقیما روی پرچمدارهای برندهای دیگر بازار موبایل نیز به مرور تاثیر می‌گذارد:  مدل‌هایی چون S۲۲ و دیگر پرچمدارها نیز به مرور گران خواهد شد چرا که اختلاف قیمت مدل‌های پرچمدار دو یا چند برند نمی‌تواند تا این حد اختلاف داشته باشد.

 هرگونه ممنوعیت تبعات اقتصادی به دنبال دارد

بازار موبایل در سال ۱۴۰۱ روزهای ناآرامی را پشت سر گذاشته و این دست تصمیم‌ها باعث شده تا این ناآرامی‌ها بیشتر هم بشود. مشخص نیست این التهاب ناشی از جو ناگهانی است یا ادامه‌دار خواهد شد اما در هر صورت به نظر می‌رسد امروز و روزهای آتی، بازار موبایل دچار شوک‌های فراوانی بشود. انجمن واردکنندگان موبایل طی ۲ ماه اخیر، بارها هشدار داده بود که هرگونه ممنوعیت، تبعات اقتصادی به دنبال داشته و به گرانی‌ها دامن می‌زند. هفته گذشته واردکنندگان در سامانه جامع تجارت با این پیام مواجه می‌شدند که ثبت سفارش برند اپل تا روز شنبه ۳۱ اردیبهشت محدود شده است. اما روز گذشته این پیام تغییر کرده و در سامانه اعلام شده که با توجه به قرارگیری تلفن همراه با برند اپل در گروه کالایی ۲۷ امکان ثبت سفارش آن وجود ندارد. گروه ۲۷، گروه کالاهای لوکس و غیرضروری است که امکان تأمین ارز برای آنها وجود ندارد.البته هنوز ابلاغیه رسمی از سوی سازمان‌های متولی از جمله وزارت صمت در این رابطه منتشر نشده و این وزارتخانه در هفته گذشته هم پاسخ روشنی درباره ممنوعیت ورود موبایل‌های لوکس نداده است. گفتنی است ممنوعیت موبایل‌های لوکس و مشخصا آیفون تاکنون چندین بار، به ویژه در مجلس شورای اسلامی مطرح شده، تا جایی که حتی اعضای کمیسیون اصل ۹۰ مجلس اوایل اردیبهشت وعده دادند که تا نیمه اول سال ۱۴۰۱ واردات آیفون ممنوع شود.

 ممنوعیت واردات آیفون هنوز به صورت رسمی ابلاغ نشده است

‌‎محمد رضا عالیان سخنگوی انجمن واردکنندگان موبایل در مورد ممنوعیت واردات گوشی‌های آیفون، اظهار کرد: هنوز به صورت رسمی ممنوعیت واردات گوشی‌های آیفون اعلام نشده و ابلاغیه صادر نشده است، بلکه در کارتابل شرکت‌های واردکننده در سامانه جامع تجارت، اطلاعیه‌ای مبنی بر قرار گرفتن آیفون در گروه ۲۷ کالایی که مربوط به گروه کالاهای لوکس می‌شود، منتشر شده است. ‌‎سخنگوی انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی افزود: نکته‌ای که متولیان فراموش کرده‌اند این است که واردات گوشی‌های پرچمدار تعرفه ۵ درصدی داشت که به ۱۲ درصد افزایش یافت و قرار بود ما به‌التفاوت ۷ درصدی در صندوق حمایت از تولید موبایل نگهداری شود، عملاً با ممنوعیت واردات صندوق حمایت از تولید موبایل هم بی‌معنی می‌شود. ‌‎وی ادامه داد: از سویی دیگر باید در مورد خدمات پس از فروش آیفون‌هایی که تاکنون آمده هم فکری شود؛ خدمات پس از فروش در ایران ۱۸ ماهه است، بنابراین آیفونی که دیروز فروخته شده تا ۱۸ ماه باید گارانتی داشته باشد، وقتی واردات ممنوع شود، شرکت از کجا قطعات این گوشی را تهیه کند و خدمات پس از فروش ارایه دهد. ‌‎عالیان به بازار موبایل هم اشاره کرد و گفت: ممنوعیت هر وسیله‌ای تأثیرات منفی بر بازار می‌گذارد و منجر به این می‌شود که کالاهای دیگر ارزش کاذب پیدا کنند و از ارزش واقعی خود دور شوند. ‌‎سخنگوی انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی اظهار کرد: همچنین مصرف‌کنندگان آیفون نیز به سمت استفاده از گوشی‌های پرچم‌دار سایر برندها می‌روند و به این ترتیب صرفه‌جویی ارزی خاصی هم رخ نمی‌دهد زیرا حجم واردات این قبیل گوشی‌ها افزایش می‌یابد. از سوی دیگر نیز به قاچاق دامن زده می‌شود.

 نظر اتحادیه در مورد طرح ممنوعیت واردات گوشی‌های آیفون

ابراهیم درستی رییس اتحادیه فروشندگان لوازم صوتی، تصویری و تلفن همراه ضمن ابراز مخالفت با ممنوعیت واردات آیفون، گفت: پیشنهاد ما این است که حداقل تا شهریور که پیش‌تر اعلام شده بود، روی طرح ممنوعیت واردات گوشی‌های لوکس کار کارشناسی انجام شود تا در بازار التهاب ایجاد نشود. وی گفت: با ممنوعیت واردات آیفون به این شکل مخالفیم. باید بیشتر کار کارشناسی روی این مساله انجام شود. وی افزود: پیشنهاد ما این است که حداقل تا شهریور که پیش‌تر اعلام شده بود، روی این طرح ممنوعیت واردات گوشی‌های لوکس کار کارشناسی انجام شود تا در بازار التهاب ایجاد نشود. درستی درباره جزییات ممنوعیت واردات موبایل‌های لوکس گفت: اگر موضوع ممنوعیت واردات موبایل‌های امریکایی است که هرطور بزرگان صلاح بدانند عمل می‌شود اما نباید این اتفاق بیفتد که موبایل‌های چینی و کره‌ای بالای ۶۰۰ دلار هم اجازه ورود پیدا نکند. وی همچنین تاکید کرد که باید سلیقه مصرف‌کننده در نظر گرفته شود و برای خریدار محدودیت ایجاد نشود. رییس اتحادیه فروشندگان لوازم صوتی، تصویری و تلفن همراه درباره وضعیت بازار موبایل نیز گفت: قیمت موبایل وابسته به نرخ دلار است. حالا هم مقرر شده واردکنندگان گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار از ارز حاصل از صادرات خشکبار استفاده کنند. اگر این ارز بالاترین نرخ ارز در بازار باشد، اختلاف قیمت در بازار موبایل بین کالاهای مختلف زیاد می‌شود، اما نباید این وضعیت طوری باشد که مصرف‌کننده ضرر کند.

۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۵
کد خبر: 28436

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha