بازدهی بازارهای مالی و کالایی در اردیبهشت ۱۴۰۱/ کدام بازار کمترین رشد را داشت؟

دومین ماه سال ۱۴۰۱ با رشد همه بازارهای مالی همراه بود. در این میان سکه بیشترین و دلار صرافی ملی کمترین رشد را تجربه کردند. بازدهی کالاهای بادوام نیز نسبت به ماه قبل، رشد بیشتری داشته است. بازدهی بازارها در اردیبهشت ۱۴۰۱ چگونه بود؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از تجارت نیوز؛ دومین ماه سال در حالی به پایان رسید که بازارهای مختلف مالی و کالایی رشد داشتند.  بازدهی بازارها در اردیبهشت ۱۴۰۱ چگونه بود؟

قیمت دلار

قیمت دلار صرافی ملی در فروردین، ۱٫۴۰ درصد رشد داشت. این کمترین بازدهی در میان بازارها است.

صرافی ملی، در روز ۳۱ فروردین سال گذشته، نرخ فروش دلار را ۲۵,۲۷۹ تومان اعلام کرد.  این در حالی است که نرخ صرافی ملی در روز ۳۱ اردیبهشت، ۲۵۶۳۳ تومان به ثبت رسید.

قیمت طلا

در وجه دیگری از بازدهی بازارها در فروردین ۱۴۰۱، قیمت طلا اما در ماه گذشته، ۶٫۶۷ درصد رشد کرد.

قیمت طلا در آخرین روز فروردین ۱۴۰۱، یک میلیون و ۳۰۴ هزار و ۷۱ تومان بود. در حالی که بازار در در روز ۳۱ اردیبهشت، به قیمت یک میلیون و ۳۹۱ هزار و ۱۰۱ تومان رسید.

قیمت سکه

خریداران بازار سکه نیز ماه گذشته سود کردند. رشد قیمت سکه طرح جدید، ۱۰٫۵۲ درصد بود. این بیشترین بازدهی در میان بازارها است.

قیمت سکه در روز پایانی فروردین، ۱۳ میلیون و ۱۲۰ هزار تومان بود و در روز پایانی اردیبهشت، به ۱۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسید.

قیمت طلا و سکه، نیز در دومین ماه سال، نوسانات زیادی داشت. به گونه‌ای که هر دو در طول ماه اردیبهشت، در کانال‌های مختلف جابه‌جا شدند.

قیمت جهانی طلا نیز در ماه گذشته نوساناتی داشت و ۵٫۵۲ افت داشت.

بورس

در وجه دیگری از بازدهی بازارها در فروردین ۱۴۰۱، شاخص کل بورس نیز در ماه گذشته رشد کرد. بورس فروردین ۱۴۰۱ را در سطح یک میلیون و ۵۱۲ هزار و ۲۱۹ واحدی به پایان رساند.

این در حالی است که شاخص کل بورس در آخرین روز اردیبهشت، یک میلیون و ۵۷۹ هزار و ۶۹۷ واحد بود. این ارقام به معنای رشد ۴٫۴۶ درصدی شاخص کل است.

مسکن

در ادامه بررسی بازدهی بازارها در اردیبهشت ۱۴۰۱، باید به مسکن اشاره کرد که با رشد همراه بود.

به گزارش مرکز آمار شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای کشور در این گروه، در دومین ماه سال۱۴۰۱ نسبت به ماه قبل ۲/۵ درصد افزایش داشت. این رقم برای فروردین امسال ۲/۱ درصد بود.

کالاهای بادوام

در وجه دیگری از بازدهی بازارها در اردیبهشت ۱۴۰۱، بازار کالاهای بادوام (خودرو و لوازم خانگی) نیز در ماه گذشته صعودی بود.

شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای کشور در این گروه، در دومین ماه سال ۱۴۰۱ نسبت به ماه قبل ۵/۵ درصد رشد کرد. این رقم برای ماه قبل ۲/۷ بود.

سیگنال‌های موثر بر بازدهی بازارها

به گزارش تجارت‌نیوز، در مدت اخیر بازارهای مالی، تحت تاثیر مذاکرات وین، نوسانات قیمت دلار و افزایشی یارانه‌ها و نقدینگی قرار داشتند.

مذاکرات هسته‌ای در ماه پایانی سال گذشته متوقف شد. دو طرف تاکید دارند بخش زیادی از توافقات انجام شده اما چند مورد اساسی و مهم بافی مانده است. هر چند در طول اردیبهشت تحرکاتی برای احیای برجام صورت گرفت و مقامات سیاسی به تهران سفر کردند اما گفتگوها هنوز متوقف است.

از اواسط اردیبهشت، فرایند حذف ارز ترجیحی در برخی حوزه‌ها و افزایش مبلغ یارانه‌ها به ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومان نیز بازدهی بازارها اثرگذار بوده است.

روی بازار خودرو (کالاهای با دوام)، علاوه بر مذاکرات و نوسانات قیمت دلار، موضوع ابهام در واردات نیز همچنان موثر است و به رکود در بازار منجر شده است. در روزهای اخیر، پررنگ شدن بحث واردات، قیمت‌ها را تا حدودی کاهشی کرده است.

در بازار مسکن، وزارت راه و شهرسازی پیشنهاد افزایش سقف وام خرید به ۶۰۰ یا ۷۰۰ میلیون تومان را ارائه کرده. کارشناسان معتقدند که این موضوع می‌تواند سیگنال افزایشی به بازار ارسال کند.

بورس اما با آغاز سال ۱۴۰۱ در وضعیت خوبی به سر می‌برد و کارشناسان بازار سرمایه معتقدند اگر دولت اقدام به صدور بخشنامه‌های یک‌شبه نکند می‌تواند روند خوبی داشته باشد. شاخص کل، در میانه‌های هفته پایانی اردیبهشت، موقتا و پس از دو سال، به کانال ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار واحدی نیز وارد شد.

۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۶
کد خبر: 28427

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha