استقبال SWIFT از ارز دیجیتال بانک های مرکزی

جامعه‌ی جهانی ارتباطات مالی بین بانکی یا SWIFT (سوئیفت)، آزمایش اتصال چندین شبکه‌ی نوظهور ارز دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) داخلی را جهت تسهیل پرداخت‌های بین‌-مرزی آغاز نمود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد،  سوئیفت که دفتر مرکزی آن در کشور بلژیک واقع است ارتباط موسسات مالی را جهت پرداخت‌های جهانی با یکدیگر ممکن می‌سازد. SWIFT برای اجرای این هدف با شرکت فرانسوی مشاوره و ارائه‌دهنده‌ی فناوری اطلاعات Capgemini مشارکت خواهد کرد.

تعامل‌پذیری CBDCها ( ارز دیجیتال بانک های مرکزی)

SWIFT در پست وبلاگ رسمی خود اظهار داشت باتوجه به اینکه CBCDها برای اجرای سیاست‌های داخلی طراحی شده‌اند، آزمایش آنها برای پرداخت‌های بین-مرزی می‌تواند نقطه‌ ضعف بزرگ این محصولات دیجیتال باشد. Thomas Zschach، مدیر ارشد واحد نوآوری سوئیفت، بر این باور است که شبکه‌های متعدد CBDC برای ارائه‌ی تراکنش‌های یکپارچه و منظم بین‌-مرزی بهتر است باهم تعامل داشته باشند. وی خاطرنشان کرد:«برای درک کامل ظرفیت‌‍‌ ارزهای دیجیتال بانک مرکزی باید به نقش آنها را در تسهیل تعامل‌پذیری و اتصال شبکه‌های مختلف به‌ یکدیگر اهمیت ویژه‌ای قائل شویم. امروزه با حضور شمار کثیری از بانک‌های مرکزی برای توسعه‌ی توکن‌های بومی خود، شبکه‌های جهانی CBDC با ریسک متلاشی شدن روبه‌رو هستند. تعدد فناوری‌، استانداردها و پروتکل‌های مورداستفاده آسیب بزرگی به این حوزه وارد خواهد ساخت».

Nick Kerigan، سرپرست نوآوری SWIFT، در این خصوص گفت:«باتوجه به آنکه CBDCها به‌تدریج در حکم نوع جدیدی از ارزهای فیات پذیرفته می‌شوند، می‌توان انتظار داشت که پلتفرم‌های چندگانه‌ای از آنها هم‌راستا با نظام‌های پرداختی سنتی توسعه یافته و با زیرساخت‌های مالی فعلی ادغام شوند».

حضور سوئیفت به‌ عنوان ارائه‌دهنده‌ی اصلی راهکارهای فناوری جهانی به بیش از 11 هزار موسسه‌ی مالی در 200 کشور، سیستم مقیاس‌پذیر و یکپارچه‌ای را برای پرداخت‌های بین‌المللی به‌ وسیله‌ی CBDCها فراهم خواهد ساخت.

SWIFT طی مشارکت خود با Capgemini بر سه راهکار پرداختی CBDC به CBDC، ارزهای فیات به CBDC و بالعکس تمرکز کرده و حتی قصد دارد تا تعامل‌پذیری مطلوبی را بین سایر رمز ارزها و دارایی‌های دیجیتال برقرار سازد.

۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۶
کد خبر: 28423

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha