لونا باید به یک میم کوین تبدیل شود!

جاستین سان، بنیان‌گذار شبکه ترون، تصور می‌کند تیم توسعه تِرا به‌نوعی خود مسبب سقوط ارزش توکن‌های لونا و «UST» بوده و در اظهارنظری کنایه‌آمیز، گفته است تنها راه نجات این ارزهای دیجیتال، این است که به میم کوین‌هایی مثل شیبا اینو و دوج کوین تبدیل شوند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد و به نقل از ارز دیجیتال، جاستین سان، بنیان‌گذار بلاک چین ترون و سفیر کشور گرنادا در سازمان تجارت جهانی، گفته‌ است سقوط UST و لونا درس خوبی برای توسعه‌دهندگان حوزه ارزهای دیجیتال است تا بدانند هنگام راه‌اندازی یک استیبل کوین الگوریتمی چه کارهایی را نباید انجام دهند!

قبل از سقوط UST و لونا، مجموع ارزش بازار این ارزهای دیجیتال حدود ۴۰ میلیارد دلار بود. پروژه تِرا در سال ۲۰۱۸ تأسیس شد و شبکه آن کار خود را به‌طور رسمی در سال ۲۰۲۱ و در جریان چرخه صعودی بازار ارزهای دیجیتال شروع کرد. در ادامه، توسعه برنامه‌های جذاب و بنیان‌گذار پرسروصدای این پروژه، توجه سرمایه‌گذاران خرد و نهادی را به تِرا جلب کرد. به عقیده برخی از کارشناسان، ممکن است همین رشد بسیار سریع یکی از دلایلی باشد که باعث سقوط این پروژه شد.

جاستین سان، در مصاحبه با وب‌سایت کوین دسک و درباره وضعیت شبکه ترا گفته است:اگر من جای دو کوان بودم، با دقت بیشتری از وضعیت [ترا] مراقبت می‌کردم. البته ممکن است گفتن‌ این حرف آسان‌تر از عملی‌کردن آن باشد.

گفتنی است که تنها سه روز قبل از سقوط ترا، ترون، استیبل کوین الگوریتمی خود، به نام «USDD» را راه‌اندازی کرد.

هنوز مشخص نیست که دقیقاً چه چیزی باعث سقوط ترا شد. برخی از اعضای جامعه این بلاک چین می‌گویند مؤسساتی مثل بلک‌راک (BlackRock) و سیتادل سکیوریتیز (Citadel Securities) از یک نقص شناخته‌شده در طراحی این شبکه سوء‌استفاده کرده و باعث شکل‌گیری یک فروش گسترده در بازار UST شده‌اند. برخی دیگر فکر می‌کنند که بلاک چین ترا به این خاطر نتوانسته در جریان این بحران این فشار فروش را کنترل کند که تمام دارایی‌های ریسکی، ازجمله ارزهای دیجیتال، به‌دلیل رکود در حال ظهور در سراسر جهان، با سقوط قیمتی مواجه شدند.

با اینکه سان به‌خاطر رفتارهای هوشیارانه یا منطقی‌اش معروف نشده، در برخورد با این اتفاق کمی واقع‌بینانه‌تر عمل کرده است. او گفته سقوط ترا پس از یک جابه‌جایی عمده سرمایه در این شبکه اتفاق افتاده است. طبق گفته‌های سان، این جابه‌جایی مربوط به زمانی بود که ترافورم لبز (Terraform Labs)، مجموعه توسعه‌دهنده شبکه تِرا، توکن‌های UST خود را از یک استخر نقدینگی استیبل کوین به نام «3pool» در صرافی غیرمتمرکز کرو (Curve) برداشت کرد.

دو کوان امیدوار بود بتواند با این کار از ابزار اختصاصی خود به نام «4Pool» برای بهبود بازار UST استفاده کند. سان می‌گوید فرصت پیش‌آمده پس از این اتفاق برای هر کسی که می‌خواست به شبکه ترا حمله کند، عالی بود.

او با اشاره‌ به سازوکاری که قیمت UST را به‌طور مصنوعی به دلار آمریکا پیوند می‌زند، گفته‌ است در زمان بروز بحران در شبکه ترا، هیچ‌کس نمی‌توانست از ارزش یا ارتباط قیمتی این استیبل کوین با دلار دفاع کند.

با توجه به اینکه برخی از کارشناسان متوجه شباهت‌های بین USDD ترون و UST ترا شده‌اند، سان ممکن است اطلاعاتی درباره سقوط UST داشته باشد. او که قصد داشت USDD را سه ماه پیش راه‌اندازی کند، به خاطر تجربه‌ای که در جریان فروپاشی UST به دست آورده، ممنون است.

با این حال، سان همچنان نگران است که فروشندگان به USDD هم حمله کنند یا سرنوشت آن مانند UST شود.

سان فکر می‌کند ترا نمی‌تواند خسارتی را که به بار آورده است، جبران کند و تمام استیبل کوین‌های الگوریتمی فعلی و آنهایی که قرار است در آینده عرضه شوند، باید روی گذراندن «سیر طبیعی رشد» خود تمرکز کنند. طبق گفته‌های او، این استیبل کوین‌ها باید غیرمتمرکز باشند و احتمالاً باید روی چند بلاک چین مختلف قرار بگیرند.

شبکه ترون کارمزد تراکنش بسیار پایینی دارد و به همین خاطر بسیاری از معامله‌گران استیبل کوین متمرکز تتر (USDT) را به خود جذب کرده است. شرکت تتر در گذشته بارها به‌خاطر شفاف‌نبودن وضعیت ذخایرش مورد انتقاد قرار گرفته‌ بود، اما سان معتقد است که این شرکت ذخایر کاملی دارد. او گفته تتر را تشویق می‌کند تا ارتباط شفاف‌تری با جامعه ارزهای دیجیتال داشته باشد.

سان می‌گوید استیبل کوین USDD که در مراحل اولیه توسعه خود قرار دارد، بسیار امن است. حداقل، ارزش بازار ۳۴۸ میلیون دلاری آن نشان می‌دهد که اگر سقوط کند، مانند UST بر کل بازار ارزهای دیجیتال تأثیر نمی‌گذارد و مشکلات متعددی هم ایجاد نخواهد کرد. سان که تا حدی شخصیت خودپسندی دارد، فکر می‌کند ارزش بازار USDD در آینده به ۲ میلیارد دلار می‌رسد.

او می‌گوید ما باید بیشتر مراقب باشیم. با اینکه دیگر ثابت شده است استیبل کوین‌های الگوریتمی ریسک‌پذیر هستند، سان همچنان به‌طور کامل از آنها حمایت می‌کند. او می‌گوید این استیبل کوین‌ها می‌توانند ساده‌ترین راه برای ایجاد یک دارایی باشند که نماینده دلار است و در بند قوانین و مقررات نیست.

سان گفته‌ است:

این روزها، استیبل کوین‌ها متمرکزترین بخش این دنیای غیرمتمرکز هستند و سرنوشت آنها را قانون‌گذاران سراسر جهان مشخص خواهند کرد.

او می‌گوید توسعه‌دهندگان ترا باید توکن‌های UST و لونا را که دیگر بی‌ارزش‌شده‌اند، به «میم کوین‌هایی مثل شیبا اینو یا دوج کوین» تبدیل کنند. او گفته «این روش تنها راه‌حل برای مشکلات موجود است».

۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۴
کد خبر: 28395

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha