اجرای عرضه اولیه های بزرگ بعد از تثبیت شاخص/ خرید صندوق ها مانع ریزش عرضه اولیه در زمان اصلاح

به گفته کارشناسان عرضه اولیه های بزرگ باید بعد از عبور شاخص از مقاومت یا تثبیت در یک سطح قیمتی عرضه شود یا اینکه به صندوق های سرمایه گذاری واگذار شوند تا با اصلاح شاخص افت نکنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از تحلیل بازار؛ در حال حاضر شاخص کل بورس به محدوده ای مقاومتی یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد رسیده است و خبرها حاکی از این است که نماد تدبیر که یک شرکت سرمایه گذاری بزرگ با ارزش ۲۹ هزار میلیارد تومان است قرار است ۱۵ درصد از آن عرضه اولیه شود.

عددی نزدیک به ۴ هزار میلیارد تومان که با در نظر گرفتن ۷۰ میلیارد سهام این شرکت و مشارکتی ۳ میلیون نفری بیش از یک میلیون تومان برای هر متقاضی نقدینگی نیاز است و این مساله برای سهامداران خردی که نقدینگی ندارند چالش برانگیز خواهد بود.

از این رو بسیاری از کارشناسان بورس معتقدند در چنین سطحی از مقاومت سیاست ها باید به گونه ای در بازار سرمایه پیش گرفته شود که عرضه در بازار به حداقل برسد. یعنی نماد بعد از عبور شاخص از مقاومت یا تثبیت در یک سطح قیمتی عرضه شوند یا اینکه نمادهای بزرگ این چنینی به صندوق های سرمایه گذاری واگذار شود و از این طریق ریسک سرمایه گذاران خرد برای خرید این نمادها هم کاهش پیدا کند.

رضا روحی کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه دولت در چنین مقطعی اقدام به عرضه اولیه می کند و با توجه به اینکه برخی برای تامین نقدینگی سهام خود را عرضه می کنند همین مساله فشار فروش در بازار را بیشتر می کند، گفت: به طور قطع نمادهای عرضه اولیه هنوز برای برخی از سهامداران خرد جذاب است به همین دلیل تامین نقدینگی مورد نیاز یک نماد بزگ که عرضه اولیه می شود در جریان معاملات بازار به ویژه در مقطعی که شاخص به مقاومت رسیده اثر گذار است به همین دلیل سازمان بورس باید روی زمان عرضه اولیه بیشتر توجه کند.

روحی با بیان اینکه یکی دیگر از مسائلی که می تواند در عرضه اولیه ها در بازار اهمیت بالایی داشته باشد کشف قیمت مناسب یک نماد است، تصریح کرد: در سال های گذشته برخی نمادها با قیمت های بسیار بالا و متناسب با شاخص دو میلیون واحد قیمت گذاری شده بودند، به همین دلیل برخی از نمادهایی که در سال های گذشته عرضه اولیه شده اند هنوز در زیان هستند.

او با تاکید بر اینکه در چند وقت اخیر زیان عرضه اولیه ها باعث شده تا مشارکت در عرضه اولیه های اخیر کاهش یابد، گفت: اگر یک نماد به موقع و در روند متعادل بازار عرضه شود علاوه بر اینکه می تواند مشارکت و نقدینگی خوبی را جذب کند روی اعتماد سهامداران هم تاثیر مثبتی می گذارد. به عبارت دیگر اگر یک نماد با قیمت ارزنده ای عرضه اولیه شود که حتی با اصلاح شاخص به قیمت پایین تر از زمان عرضه اولیه نیاید در چنین حالتی باعث می شود تا همواره سهامداران در عرضه اولیه ها مشارکت کنند، اما اگر در اصلاح شاخص یک نمادی که عرضه اولیه شده بیشتر از میزان اصلاح افت قیمت داشته باشد به طور قطع روی اعتماد بازار هم تاثیر منفی می گذارد.

قیمت گذاری عرضه اولیه ها اهمیت بیشتری دارد
عرفان هودی کارشناس بازار سرمایه ضمن تاکید بر اینکه قیمت گذاری عرضه اولیه ها اهمیت بیشتری دارد نسبت به اینکه در چه سطحی از شاخص عرضه می شوند، گفت: اگر یک نماد ارزنده باشد حتی اگر بعد از آن شاخص وارد اصلاح شود به دلیل ارزندگی که دارد اصلاح چندانی نخواهد داشت یا حداقل اصلاح آن موقتی خواهد بود، زیرا سهامداران مطمئن هستند که این نماد ارزنده است و سهام خود را نمی فروشند، اما اگر یک نماد بیش از قیمت واقعی در بازار عرضه شود. به طور قطع در صورتی که شاخص وارد اصلاح شود برخی از سهامداران سریع نماد خود را عرضه می کنند به ویژه اگر میزان سرمایه بیشتری هم برای آن اختصاص داده باشند.

او درباره اینکه عرضه اولیه نمادهای بزرگ چه تاثیری در جریان بازار می گذارد، گفت: اگر یک عرضه اولیه به نقدینگی خیلی زیادی نیاز داشته باشد برخی سهام خود را در نمادهای دیگر می فروشند تا بتوانند نقدینگی آن را تامین کنند، به همین دلیل سازمان بورس باید بخشی از سهام یک نماد بزرگ را فقط به صندوق های سرمایه گذاری و حقوقی ها اختصاص دهد تا از این طریق نوسانات کمتری در بازار به وجود بیاید و از طرف دیگر یک نمادی که عرضه اولیه می شود حبابی نخواهد شد، زیرا سهامداران حقوقی و صندوق ها معاملات را به گونه ای مدیریت می کنند که رشد قیمت تقریبا متعادل باشد.

براساس گزارش بازار نماد تدبیر طبق تعهد بعد از عرضه اولیه ۱۵ درصد سهام باید ۱۰ درصد دیگر سهامش را در شش ماه بعد از عرضه اولیه واگذار کند. در حال حاضر ۲۳.۹ درصد سهام این شرکت به ستاد اجرایی فرمان امام و ۷۶.۱ درصد سهام به گروه توسعه اقتصادی تدبیر تعلق دارد.

در حال حاضر این شرکت علاوه بر اینکه سهام شرکت های زیادی را در اختیار دارد، دارای سه شرکت تابع با عنوان؛ سرمایه گذاری پویا، سرمایه گذاری پردیس و کارگزاری تدبیرگران فردا هست که هر کدام از این شرکت های سرمایه گذاری علاوه بر اینکه سهامدار شرکت های محتلف در بورس هستند هم اکنون در بورس هم معامله می شوند. همچنین کارگزاری تدبیرگران فردا هم یکی از پنج کارگزار برتر کشور است که اولین سامانه معاملات هوشمند بازار سرمایه را راه اندازی کرده و دارا بودن انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری از جمله صندوق نیکوکاری و راه‌اندازی تنها صندوق سرمایه‌گذاری الگوریتمی کشور است.

نکته جالب توجه درباره این نماد این است که پیش از این نماد وپویا را در بورس عرضه اولیه کرده است و این شرکت با وجود اینکه در شاخص های بالا عرضه شده اما الان در زیان نیست در حالی که بسیاری از نمادهایی که قبل تر یا بعد از وپویا در سال ۹۹ به بورس آمدند و عرضه اولیه شدند الان کمتر از قیمت عرضه اولیه خود معامله می شوند و این به معنای دقت در قیمت گذاری در نمادهای سرمایه گذاری و رعایت انصاف در تعیین قیمت شرکت هیی است که به گروه اقتصادی تدبیر تعلق دارند.

۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۵
کد خبر: 28389

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha