سیاست های تقویت تقاضا در حوزه مسکن یک سیاست کاملا شکست خورده است/با افزایش وام مسکن،دولت سیزدهم نیز مرتکب همان اشتباهی شده که دولت های قبل داشتند

معاون اسبق وزارت راه و شهرسازی گفت: سیاست های تقویت سمت تقاضا در حوزه مسکن یک سیاست کاملا غلط است. وقتی دولت خانه ای برای عرضه کردن به مردم ندارد و میزان تقاضای خرید و اجاره خانه بیشتراز موجودی مسکن در کشور است این سیاست ها نه تنها کمک کننده نیست بلکه با بالا بردن تقاضا تنش بازار را بیشتر می کند.

گروه مسکن پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد؛دولتها تا کنون گمان کرده اند با اعطای وام و تسهیلاتی که همواره چند هزار پا عقب تر از میزان واقعی قیمت هر متر مسکن در شهرهای مختلف به شمار می رود می توانند خانه دار شدن مردم را تضمین یا کمکی به خانه دار کردن مردم کنند، در حالی که وضعیت کنونی و تقاضای بالایی که برای مسکن در کشور وجود دارد نشان دهنده این واقعیت است که سیاست های اینچنینی محکوم به شکست هستند، با این حال باز دولت سیزدهم در همان مسیر بی مقصدی برای خانه دار کردن مردم قدم گذاشته که دولت های پیشین طی کردند . اعطای وام ۷۰۰ میلیون تومانی با اقساط بیش از ۱۱ میلیون که قطعا مناسب طبقه ضعیف و حتی متوسط جامعه نیست و ودیعه ۱۰۰ میلیونی مسکن، از این دست سیاست هایی است که به نظر کارشناسان شکست خورده است. کارشناس بازار و اقتصاد مسکن در گفت و گو با رادار اقتصاد در این موضوع تحلیل خود را توضیح داده است.

سید محمود فاطمی عقدا کارشناس بازار مسکن و معاون اسبق وزارت راه وشهر سازی در خصوص سیاست افزایش وام و تسهیلات خرید و ودیعه مسکن برای تسهیل خانه دار شدن و اجاره کردن یک واحد مسکونی برای متقاضیان گفت: قطعا ارائه وام های ۷۰۰ میلیونی برای خرید و ۱۰۰ میلیونی برای ودیعه مسکن در شهرها و کلانشهرهای بزرگ کمک شایان توجهی به خانه دار کردن وکاهش بار اجاره بها به شمار نمی رود، چرا که با ۷۰۰ میلیون تومان در شهرهای بزرگ نمی توان خانه دار شد و با وام ۱۰۰ میلیونی نیز امکان رهن یک واحد مسکونی بدون پرداخت اجاره وجود ندارد، ضمن اینکه باید به یاد بیاوریم به هیچ وجه اعمال این سیاست ها نتیجه خوبی نداشته، لذا باید تجربه بگیریم و به سمت سیاست گذاری های درستی برویم که کار راه انداز باشد.

وی در ادامه در خصوص اعمال سیاست های درست در بخش مسکن گفت: وزارت مسکن و مجموعه دولت باید به این موضوع واقف باشند که چنین سیاست هایی به هیچ وجه مشکلات امروز بخش مسکن را که کم کم به یک مشکل بزرگ اقتصادی و اجتماعی تبدیل می شود، حل نمی کند. به این معنا که سیاست های تقویت سمت تقاضا در حوزه مسکن یک سیاست کاملا غلط است. وقتی دولت خانه ای برای عرضه کردن به مردم ندارد و میزان تقاضای خرید و اجاره خانه بیشتراز موجودی مسکن در کشور است این سیاست ها نه تنها کمک کننده نیست بلکه با بالا بردن تقاضا تنش بازار را بیشتر می کند.

معاون اسبق وزارت راه و شهرسازی خاطر درباره تنها راه خانه دارکردن مردم در شرایط کنونی گفت: تنها راه خانه دار کردن مردم و دست کشیدن از تکرار کارهایی که همواره ما را در یک چرخه ناقص قرار داده، تولید مسکن در تمام کشور به اندازه نیاز و تقاضای فعلی و آتی است، بنابراین کمک به خانه دار کردن مردم تقویت بخش عرضه و تولید است، در حالی که متاسفانه سیاست گذاری های دولتی فقط و فقط تقویت سمت تقاضاست که در شرایط بازار فعلی مسکن کشور اعمال این سیاست ها به هیچ وجه مطلوب نیست.

وی در این باره تصریح کرد: تقویت سمت تقاضا به این دلیل مصلحت بخش مسکن نیست چرا که منجر به افزایش قیمت ها می شود و کمکی به خانه دار کردن مردم نمی کند اما در همین حد اگر چنین تسهیلاتی به سمت عرضه و تولید مسکن شود، این سیاست درست کمک شایان توجهی به تولید بیشتر مسکن و ارزان تر تمام شدن و ساخت سریع مسکن برای خانه دار کردن مردم می شود.

سید محمود فاطمی عقدا با تذکر به دولتمردان درباره نیپیمودن دوباره راه ها و سیاست های غلط گفت: با افزایش نرخ وام مسکن و ودیعه به نظر می رسد دولت سیزدهم نیز مرتکب همان اشتباهی شده که دولت های قبلی آن را اعمال کردند و کمترین نتیجه ای نگرفتند. دولت محترم به جای تقویت بخش تقاضا یک بار برای همیشه باید تمامی تسهیلات حوزه مسکن به سمت تولید برده شود تا بخش زیادی از  تسهیلات سمت تقاضا حذف شود، وقتی تسهیلات  به سمت تولید برده می شود عملا به سمت تقاضاست یعنی خریدار مسکن تسهیلات را پرداخت می کند.

سید محمود فاطمی عقدا درباره خطرات عقب ماندن دولت از ساخت و ساز مسکن و وعده های داده شده برای ساخت مسکن گفت: هر چه که دولت از برنامه ساخت و ساز مسکن عقب بماند بازار مسکن دچار التهاب های بزرگتری می شود که فشار بیشتری به متقاضیان مسکن وارد می کند در حالی که مردم در شرایط کنونی اقتصادی قادر به تحمل چنین فشارهایی نیستند.

وی در ادامه خاطر نشان کرد:  سال گذشته فرصت خوبی برای تکمیل پروژه اقدام ملی مسکن و تمام کردن باقیمانده های مسکن مهر بود که متاسفانه عمل نشد. بی شک هر اقدام درست دولت در بخش مسکن وسیاست گذاری های تقویت عرضه کمک موثرتری نسبت به مستاجران و متقاضیان مسکن برای خانه دار شدن به شمار می رود، لذا انتظار می رود دولت ساخت و ساز مسکن را هر چه زودتر کلید بزند.

۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۶:۱۵
کد خبر: 28378

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha