بازدهی بازارها در هفته چهارم اردیبهشت/ افت ۳ بازار و رشد بورس

بازدهی بازارها در هفته چهارم اردیبهشت نشان می‌دهد که دلار، طلا و سکه با افت و بورس با رشد همراه بودند. سکه بیشترین و دلار صرافی ملی، کمترین بازدهی منفی را داشت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از تجارت‌نیوز،  بازدهی بازارها در هفته چهارم اردیبهشت، نشان می‌دهد که سه بازار با رشد و یک بازار افت کرده است.

قیمت دلار
قیمت دلار در هفته جاری، ۰٫۳۰ درصد افت داشت.

صرافی ملی، روز پنجشنبه ۲۹ اردیبهشت، نرخ فروش دلار را ۲۵۶۴۱ تومان اعلام کرد. این در حالی است که این رقم پنجشنبه ۲۲ اردیبهشت، ۲۵۷۱۸ تومان ثبت شده بود.

قیمت طلا
بازدهی بازار طلا نیز در در هفته چهارم اردیبهشت ۱۴۰۱، با ۲٫۶۶ درصد افت همراه بود.

قیمت طلا در روز گذشته، یک میلیون و ۳۶۱ هزار و ۷۸۳ تومان اعلام شد. در حالی که بازار در روز ۲۲ اردیبهشت، به قیمت یک میلیون و ۳۹۸ هزار و ۹۵۰ تومان رسیده بود.

قیمت سکه
خریداران بازار سکه نیز در هفته چهارم اردیبهشت، افت قیمت را تجربه کردند. در این بازه زمانی، بازدهی منفی برای سکه طرح جدید، ۴٫۳۹ درصد بود. این میزان بیشتری افت در  میان بازارها بود.

قیمت سکه طرح جدید روز گذشته، ۱۴ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان اعلام شد، اما هفته پیش به ۱۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسیده بود.

بازار طلا و سکه، هفته گذشته را با وجود افزایش قیمت در روزهای نخست، کاهشی به پایان رساندند.

بورس
در وجه دیگری از بازدهی بازارها در هفته چهارم اردیبهشت، شاخص کل بورس رشد کرد. بازار سرمایه، هفته اخیر را در سطح یک میلیون و ۵۹۴ هزار و ۹۷۷ واحد به پایان رساند. البته در روزهای پیشین، بورس پس از دو سال وارد کانال یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحدی شده بود.

این در حالی است که شاخص کل بورس در آخرین روز کاری هفته گذشته، چهارشنبه ۲۲ اردیبهشت به حدود یک میلیون و ۵۶۴ هزار و ۴۴۹ واحد رسیده بود. این ارقام به معنای رشد ۱٫۹۵ درصدی شاخص کل است. در این هفته بورس، تنها بازار مالی بود که بازدهی مثبت داشت.

محمد خبری‌زاد، کارشناس بازار سرمایه در پیش‌بینی هفتگی بورس، گفت: چند مولفه در پیش‌بینی معاملات هفته آینده اثر دارد. در وهله نخست باید سودآوری صنایع پالایشی مشخص شود. همچنین شایعه شده که این صنعت بدون توجه به قیمت‌های روز و به صورت علی‌الحساب صورت مالی خود را منتشر می‌کند اگر این موضوع عملی شود ممکن است وضعیت کلی بورس را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

وی ادامه می‌دهد: تالار شیشه‌ای برای رشد دوباره و بازگشت به کانال یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحدی نیاز به یک محرک قوی دارد. این محرک می‌تواند انتشار گزارشات ۱۲ ماهه، قیمت‌های جهانی یا تغییر و تحویل قیمت دلار باشد.

مذاکرات هسته‌ای در ماه پایانی سال گذشته متوقف شد. دو طرف تاکید دارند بخش زیادی از توافقات انجام شده، اما چند مورد اساسی و مهم بافی مانده است. در عین حال مقامات مختلف در کشورهای مذاکره معتقدند که توافق در دسترس است. هر چند که به نظر می‌رسد از خوش‌بینی بازارها نسبت به ماه‌های گذشته کاسته شده است. البته بازار پس از انتشار اخباری حاکی از شکسته شدن قفل مذاکرات، بازار دلار و به دنبال آن طلا تا حدودی آرام گرفت.

اما اخبار مهم اثرگذار بر بازدهی بازارها در هفته چهارم اردیبهشت چه بودند؟

سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه گفت: پیش‌نویس توافق پایبندی به برجام از بیش از دو ماه قبل آماده بوده است و مذاکره‌کنندگان به همین دلیل وین را ترک کردند چون متقاعد شده بودند این توافق در اسرع وقت منعقد می‌شود.

وی افزود: موضوعی خارج از برجام که میان ایران و آمریکا مطرح است تاکنون این امکان را نداده است.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران نیز گفت: توافق خوب و قابل اتکا در دسترس است اگر آمریکا تصمیم سیاسی خود را گرفته و به تعهداتش پایبند باشد (ایرنا).

نتیجه سفر مورا به ایران

همچنین، نشریه پولیتیکو در گزارشی درباره سفر اخیر انریکه مورا، نماینده اتحادیه اروپا در مذاکرات وین به تهران مدعی شد: ایران طی این دیدارهای دو روزه، برای از سرگیری مذاکرات هسته‌ای از خود آمادگی نشان داده، اما هنوز از درخواستش منصرف نشده است.

همچنین در این گزارش مطرح شد: طبق ادعای مقامات غربی، مورا این پیام را [به ایران] منتقل کرده است که آمریکا ممکن است درباره موضوع سپاه پاسداران مذاکره کند اما تنها زمانی که مذاکرات هسته‌ای به سرانجام برسد.

در ادامه این گزارش ادعا شده که ایران از این موضوع صرف‌نظر نکرده اما نشان داده است در این اثنا، آماده از سرگیری مذاکرات درباره موضوعات دیگر است و ممکن است درخواست‌های بالقوه جایگزینی برای آن ارائه دهد (ایسنا).

تاکید آمریکا بر احیای برجام

از سوی دیگر، ند پرایس، سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا گفت: احیای برجام هنوز هم در راستای منافع ما است و برنامه هسته‌ای ایران را بار دیگر محدود می‌کند.

او آمریکا تاکید کرد: ما همچنان بر این باوریم که بازگشت متقابل به پایبندی به برجام در راستای منافع امنیت ملی آمریکاست (ایسنا).

این موارد بر بازدهی بازارها در هفته چهارم اردیبهشت اثرگذار بودند. همچنین کارشناسان روند صعودی انتظارات تورمی ناشی از افزایش مبلغ یارانه و اخبار گرانی کالاهای اساسی را نیز در این زمینه موثر می‌دانند.

۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲۰:۴۹
کد خبر: 28332

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha