آبله میمون در حال انتشار در اروپا/ علائم این بیماری چیست؟

ویروس آبله میمون در برخی از کشورهای اروپایی در حال انتشار است. متخصصان می‌گویند سرایت این بیماری کم است اما باید مراقب بود زیرا که نوعی از این ویروس می‌تواند جان افراد مبتلا را بگیرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، بعد از کرونا، شناسایی آبله میمون و انتقال آن در برخی از کشورها حالا موجب نگرانی شده است. اما این بیماری چطور به دیگران منتقل می‌شود؟

آبله میمون یک عفونت ویروسی و سرایت‌پذیر است. البته متخصصان می‌گوید شدت سرایت آن کم است اما نوعی از ویروس آبله میمون هم می‌تواند کشنده باشد.

علائم آبله میمون را بشناسید

آنطور که متخصصان می‌گویند علائم اولیه این بیماری شامل تب، سردرد، درد عضلات، کمردرد، تورم غدد لنفاوی، لرز و خستگی است.

به گزارش ایرنا، در اثر ابتلا به این بیماری التهابات پوستی نیز ممکن است ایجاد شود. این التهابات معمولاً روی صورت قبل از انتشار به سایر قسمت‌های بدن شروع می‌شود. در نهایت یک دلمه تشکیل می‌دهد و می‌افتد.

راه‌های انتقال ویروس آبله میمون

علیرضا ناجی، رئیس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی نیز درباره این بیماری در صفحه اینستاگرامی خود نوشت: این ویروس می‌تواند از گاز گرفتن حیوان آلوده یا یا تماس با خون، مایعات بدن یا زخم و ضایعات آن منتقل شود.

آنطور که ناجی نوشت، افراد ممکن است با خوردن گوشت حیوان آلوده که به درستی پخته نشده است هم به این بیماری مبتلا شوند.

او درباره انتقال این ویروس بین انسان‌ها نوشت: انتقال بین انسان‌ها بیشتر از طریق قطرات تنفسی بزرگ صورت می‌گیرد. از آنجایی که این قطرات نمی‌توانند مسافت زیادی را طی کنند، تماس چهره به چهره طولانی مدت نیاز است.

دوره کمون این بیماری چند روز است؟

رئیس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی درباره دوره کمون این بیماری نوشت: دوره کمون آبله میمون (فاصله از عفونت تا شروع علائم) از شش تا ۱۳ روز است. البته دوره کمون آن می‌تواند بین پنج تا ۲۱ روز هم باشد.

اما آیا این بیماری می‌تواند موجب مرگ شود؟ ناجی در این مورد نوشت: یکی از انواع ویروس آبله میمون می‌تواند کشنده باشد و تا ۱۰ درصد افراد مبتلا را می‌تواند به مرگ بکشاند.

موارد ابتلا به این ویروس در کشورهای اسپانیا، انگلستان، فرانسه، سوئد، ایتالیا، استرالیا و پرتغال شناسایی شد. البته روز گذشته نیز یک مورد ابتلا به این بیماری در امریکا مشاهده شد.

۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۴
کد خبر: 28328

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha