قیمت دلار در بازار خودرو حرف اول را می‌زند/ سامانه‌ای که باعث سردرگمی مردم شده است

یک کارشناس صنعت خودرو گفت: وقتی قیمت ارز نوسان دارد نمی‌توانیم خودرو رابا یک نرخ ثابت وارد کنیم پس باز هم شرایط ثبات قیمت را نخواهیم داشت، چون در بازار خودرو قیمت دلار حرف اول را می‌زند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد مرتضی مصطفوی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره تاثیر سامانه فروش یکپارچه خودرو که به تازگی از سوی وزارت صمت برای سامان بخشیدن به بازار خودرو در کشور شروع به کار کرده، اظهار کرد: مشکل اصلی افزایش قیمت‌ها در بازار خودرو مشکل عرضه نیست بلکه تقاضاست. برای اینکه  مردم فکر می کنند که نرخ دلار در حال بالا رفتن است و آینده‌ای برای کاهش ارز نمی‌بینند که به تعبیر خودشان در همه بازارها از جمله بازار خورو اثر می‌گذارد و برای همین به دنبال تقاضا می‌روند.

این کارشناس صنعت خودرو افزود: اینکه ما همه مکانیزم عرضه خودرو را از طریق قرعه کشی تعیین کرده‌ایم و حتی شرکت‌های خصوصی را به این مکانیزم وارد کرده‌ایم، باعث می‌شود که تقاضای سفته بازی بیشتر تحریک شود. اگرتا دیروز فکر می‌کردیم که فقط باید پول بریزیم که خودروی یکی از شرکت‌های خصوصی را بگیریم، امروز فقط باید شانس خود را در این قرعه کشی امتحان کنیم که این خود تقاضای سفته بازی را بیشتر می‌کند. حتی آنهایی که انگیزه‌ای برای این کار ندارند را تحریک می‌کند که در این قرعه کشی وارد شوند.

مصطفوی با بیان اینکه این سامانه که برای یکپارچه‌سازی فروش است در واقع خیلی از مباحث دلالی را یکپارچه می‌کند، ادامه داد: نمی‌دانم راه اندازی این سامانه براساس کدام منطق در دنیا است. در کجای دنیا می‌گویند قرعه کشی برای شفاف سازی بازار خودرو است. این سیستم نه تنها باعث شفاف سازی نمی‌شود بلکه باعث سردرگمی مردم هم شده و صنعت خودرو را شانسی کرده است. خودروسازان دنیا به مشتری می‌گویند خودروی بهتری ارایه می‌دهیم تا شما خریداری کنید، اما در ایران درست برعکس است.

وی افزود: سیاست‌های خودرویی که در این چندسال اخیر اعمال کرده‌ایم اشتباه بوده و نشان می‌دهد یا نمی‌دانیم چه کار می‌کنیم یا می‌دانیم و خودخواسته می‌خواهیم کار غلطی انجام دهیم. به نظرم دستگاه قوه عاقله وزارت صمت باید عوض شود. وزارت صنعت نیاز به یک تحول فکری دارد چون این نوع سیاستگذاری واقعا اشتباه است و کسی هم آن را نمی پذیرد.

این کارشناس صنعت خودرو در ادامه درباره تاثیر واردات خودرو بر قیمت‌ها گفت: واردات خودرو شوک کوتاه مدت در بازار ایجاد می‌کند. واردات خودرو به شرطی باعث کاهش و ثبات قیمت در بازار خودرو می‌شود که در وهله اول ما ثبات اقتصاد کلان را داشته باشیم و حداقل نرخ ارز ما ثابت باشد، وقتی قیمت ارز نوسان دارد نمی‌توانیم خودرو رابا یک نرخ ثابت وارد کنیم پس باز هم شرایط ثبات قیمت را نخواهیم داشت چون در بازار خودرو قیمت دلار حرف اول را می‌زند.

مرتضی مصطفوی در پایان تصریح کرد: اگر به لحاظ سیاستگذاری بازار را خوب مدیریت کنیم که گردش نقدینگی در بازار ایجاد نشود و پول‌های سرگردان در بازار را کنترل کنیم، اجازه نمی‌دهیم تقاضای سفته بازی زیاد شود اما تا زمانی که دلار ثبات نداشته باشد هیچ سیاستی در بازار خودرو اثرگذار نخواهد بود حتی واردات خودرو.

 به گزارش ایلنا، قیمت خودروهای داخلی بر اساس آخرین آمار گرفته از بازار در روز ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ بازار بدین شرح است:

پراید ۱۱۱ پنچ میلیون تومان کاهش قیمت و به ۲۰۳ میلیون تومان رسید.

پراید ۱۳۱ نیز با قیمت ۱۷۵ میلیون تومان عرضه می‌شود.

دنا پلاس اتوماتیک مدل ۱۴۰۱ نسبت به روز گذشته سه میلیون تومان کاهش قیمت داشت. این خودرو هم‌اکنون در قیمت ۵۰۰ میلیون تومان در بازار خودرو کشور موجود است. اما دنا معمولی ۱۴۰۱ با کاهش ۱۰ میلیون تومانی خود نسبت به روز گذشته، به ۳۹۲ میلیون تومان رسید

نرخ خودرو تیبا هاچ‌بک پلاس به ۲۱۵ میلیون تومان رسید.

پژو ۲۰۶ تیپ دو مدل ۱۴۰۱ نیز هم‌اکنون به قیمت ۳۱۰ میلیون تومان معامله می‌شود. ۲۰۶ تیپ پنج دو میلیون تومان نسبت به دیروز کاهش داشت و  در بازار کشور به نرخ ۳۴۸ میلیون تومان رسید.

پژو پارس اتوماتیک نیز نسبت به روز گذشته دو میلیون تومان افزایش قیمت داشت. این خودرو در بازار به ۴۵۷ میلیون تومان رسید.

تارا اتوماتیک نیز امروز در بازار در نرخ ۶۰۰ میلیون تومان ثابت شده است.

۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۶
کد خبر: 28325

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha