سیری بر تراژدی لونا/ آینده لونا چه می‌شود؟

احتمالا سال‌ها بعد داستان نجات رمزارز لونا به داستان اسطوره‌ای در بازار رمزارزها تبدیل می‌شود. بنیاد لونا و بسیاری از بزرگان بازار، دست به دست هم داده‌اند تا لونا را که در کما به سر می‌برد، نجات دهند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از  تجارت‌نیوز، احتمالا سال‌ها بعد داستان نجات رمزارز لونا به داستان اسطوره‌ای در بازار رمزارزها تبدیل می‌شود. بنیاد لونا و بسیاری از بزرگان بازار، دست به دست هم داده‌ند تا لونا را که در کما به سر می‌برد نجات دهند اما مساله این است که هیچکدام از نتایج کار خود آگاه نیستند.

ریزش لونا یک تراژدی بود. تراژدی‌ای که باعث از بین رفتن زندگی بسیاری از سرمایه‌گذاران شد. خبرگزاری یونهاپ گزارش داد که بعد از ریزش لونا یک فرد از شدت عصبانیت به خانه مدیرعامل لونا رفت. این فرد به دنبال کوون می‌گذشت اما او را پیدا نکرد و پلیس این فرد را بازداشت کرد.

این فرد در مصاحبه با خبرنگاران گفت که بعد از ریزش بازار رمزارزها بیش از دو میلیون دلار ضرر کرد و با قصد خشونت به خانه کوون نرفته است. او می‌گوید فقط به دنبال متقاعد کردن کوون بود که مسئولیت ریزش لونا را برعهده بگیرد.

چرا جای دور می‌رویم. در همین ایران هم بسیاری سرمایه کلان خود را از دست دادند. اگر سری به کامنت‌های مخاطبان تجارت‌نیوز زیر اخبار مربوط به لونا بزنید می‌فهمید که چه مقدار سرمایه‌ها که با ریزش لونا برباد رفته است.

تلاش برای نجات رمزارز لونا

اولین اقدام بنیاد لونا برای کاهش عرضه سوزاندن توکن UST و دومین مرحله افزایش تعداد لوناهای ققل شده روی شبکه بود. اما هیچکدام از این اقدامات دردی را دوا نکرد.  بعد از اینکه سوزاندن و قفل کردن توکن کارساز نشد DO Kwon، مدیرعامل Terra طرحی دیگر برای کمک به بازگشت UST و لونا ارائه کرد.

او پیشنهاد کرد که ارز دیجیتال لونا به یک زنجیره جدید بدون استیبل‌کوین تبدیل شود. این یعنی ملاک تعیین ارزش لونا UST نباشد. او گفت که یک توکن دیگر با نام اختصاری LUNC عرضه اولیه شود. همه کسانی که ارز دیجیتال لونا دارند هم می‌توانند در این عرضه اولیه شرکت کنند. اینگونه توکن جدیدی با شیوه ارزش‌پذاری متفاوت به دست دارندگان لونا می‌رسد.

به عقیده کوون اکوسیستم لونا که طیف وسیعی از توسعه دهندگان را شامل می‌شود ارزش حفظ کردن را دارد و فقط باید یک توکن جدید برای این اکوسیستم ساخته شود. طبق این پیشنهاد سقف عرضه توکن جدید رمزارز لونا حدود یک میلیارد عدد خواهد بود. یک چهارم توکن‌ها به نهاد کنترل‌کننده توکن اختصاص پیدا می‌کند و توسعه‌دهندگان هم ۵ درصد از توکن را به ارث می‌برند. بقیه توکن‌ها هم قرار است بین دارندگان لونا تقسیم شود.

البته این طرح طرفداران زیادی نداشت و بسیاری از این طرح استقبال نکردند.

ویتالیک بوترین، یکی از بنیانگذران اتریوم هم پیشنهاد کرد که باید برای لونا یک هارد فورک به نام Terra2 راه‌اندازی شود. علاوه بر آن با ایجاد یک استخر نقدینگی باید ارزش UST به یک دلار بازگردد. اما مدیرعامل بایننس این ایده را غیرعملی دانست.

لونا برمی‌گردد؟

رمزارز لونا از بسیاری از صرافی‌های ارز دیجیتال معتبر حذف شده و برخی می‌گویند که تلاش برای نجات این ارز به کتک زدن اسب مرده می‌ماند. اما برخی دیگر هم عقیده دارند کسانی که لونا را زیر یک دلار خریداری کردند احتمالا بتوانند در میان‌مدت سود کنند.

بیایید چند موضوع را با هم بررسی کنیم تا دید بهتری نسبت به لونا پیدا کنیم:

اول اینکه لونا عملا دیگر ارزش چندانی ندارد و در محدوده ۰/۰۰۰۱۸ دلار معامله می‌شود. ارزش بازار این ارز چند روز پیش ۲۰۰ میلیون دلار بود اما حالا به یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار رسید. البته بعید نیست که این افزایش ارزش بازار از طرف خود بنیاد لونا باشد.

دوم اینکه بنیاد لونا دیگر بیت‌کوینی برای پشتیبانی از ارزهای خود ندارد. این بنیاد عملا همه ۸۰ هزار بیت‌کوین خود را برای جذب عرضه در گردش فروخت. این بنیاد حالا دیگر هیچ پشتوانه‌ای ندارد.

اما خب برخی هم عقیده دارند که اگر UST دوباره به دلار متصل شود قیمت لونا هم افزایش پیدا می‌کند. البته باید بدانید که تحلیل و پیش‌بینی لونا به هیچ وجه امکان پذیر نیست چون دیگر نوسان‌های قیمتی قابل کنترل نیستند و این ارز افسار گسیخته و با میل سرمایه‌گذران به این‌سود آن سو می‌رود.

۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۲
کد خبر: 28302

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha