۳۰۰هزار خودرو در سامانه جدید فروش

در راستای اجرای بند ۵ از دستورهای ابلاغی رئیس ‌جمهور در رابطه با چگونگی عرضه خودرو برای ایجاد شفافیت و افزایش رضایتمندی مردم، «سامانه یکپارچه تخصیص خودرو» فعال شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از روزنامه ایران؛سامانه یکپارچه تخصیص خودرو با هدف ایجاد شفافیت و امکان عرضه عادلانه‌تر برای همه خودروهای تولیدی، آغاز به کارکرده است و از دیروز، امکان ثبت‌نام در سامانه فراهم شد. به‌نحوی که متقاضیان قادرند طبق  بخشنامه‌های مختلف فروش خودرو که از سوی تمام شرکت‌های خودروسازی ارائه‌ شده است نسبت به ثبت‌نام اقدام کنند.در نخستین دوره فروش خودرو در این سامانه، بازه‌ زمانی یک‌هفته‌ای برای ثبت‌نام متقاضیان در نظر گرفته‌ شده است و تقدم یا تأخر زمان ثبت‌نام، هیچ تأثیری بر قرعه‌کشی و شانس برنده شدن نخواهد داشت و مراسم قرعه‌کشی با نظارت سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان انجام می‌شود. عرضه خودرو بر اساس این سامانه بسیار متنوع و چندبرابر ظرفیت دوره‌های پیشین خواهد بود و خودروسازان موظفند تمام محصولات خودروهای سواری خود را در این سامانه یکپارچه عرضه کنند و هیچ‌گونه استثنایی برای تخصیص خودرو به مشتریان خارج از این سامانه وجود نخواهد داشت.روند ثبت در این سامانه به این صورت است که متقاضیان براساس بخشنامه‌ها و به‌دنبال آن آغاز مرحله ثبت درخواست خودرو (شرکت در قرعه‌کشی محصولات)، با مراجعه به صفحه اصلی سامانه
 sale.iranecar.com و مشاهده لیست خودروهای قابل عرضه، اقدام به ثبت درخواست می‌کنند.


 انجام ۶ بار قرعه‌کشی خودرو در هر ۳ ماه با عرضه ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار دستگاه

درهمین خصوص معاون وزیر صمت با اشاره به راه‌اندازی سامانه یکپارچه فروش خودرو گفت: در یک دوره ۳ماهه به‌عنوان نمونه ۶ بار قرعه‌کشی خودرو انجام می‌شود و در هر دوره ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار خودرو فروخته می‌شود.منوچهر منطقی در نشستی خبری به اعلام جزئیات نحوه خرید خودرو از سامانه یکپارچه خودرو پرداخت و گفت: در مدل قبلی فروش خودرو، تعداد محدودی خودرو هر ۱۰ الی ۱۵ روز یک بار به فروش گذاشته می‌شد اما در مدل جدید در یک دوره ۳ ماهه به‌عنوان نمونه ۶ بار قرعه‌کشی خودرو انجام می‌شود و در هر دوره سه ماهه ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار خودرو فروخته می‌شود به ‌نحوی که هر فرد یک خودرو ثبت‌نام می‌کند، بنابراین تعداد زیادی از افراد می‌توانند ثبت‌نام کنند.وی افزود: در شرکت‌های خصوصی انتقاداتی مطرح است که چرا آنها هم باید در این سامانه خودرو بفروشند، باید بگویم قبلاً برخی تولیدکنندگان با تأمین قطعات یک‌هزار خودرو، ۳ هزار نفر را ثبت‌نام می‌کردند که مشکل‌زا شده بود در این سامانه دیگر این مشکل را نداریم.معاون وزیر صمت با اعلام اینکه در این روش فروش احتمال تعهدات خودروسازان در تحویل بموقع محصولات بسیار بالاست، گفت: در برخی از موارد تولیدکنندگان انبوه نیز عرضه قطره‌چکانی داشتند که از این به بعد باید تمام ظرفیت را بفروشند، به‌عنوان نمونه اگر خودروساز می‌گوید ۲۰۰ هزار خودرو می‌خواهد بفروشد راستی‌آزمایی انجام می‌شود و رقم قطعی را مثلاً ۱۰۰ هزار خودرو برای قرعه‌کشی می‌گذاریم و در ادامه مسیر نیز دوباره بررسی می‌کنیم و ۱۰۰ هزار خودروی دیگر را برای فروش می‌گذاریم، به این ترتیب برای تحویل خودرو دیگر مشکلی نخواهد بود و تحویل به‌موقع انجام می‌شود.
وی تصریح کرد: وزارت صمت صرفاً اطلاعات را جمع و صحت‌سنجی می‌کند و مابقی کارها توسط خود خودروساز انجام می‌شود. وزارت صمت فقط نظارت می‌کند و با توجه به اینکه اطلاعات زیادی جمع می‌کنیم می‌توانیم به‌صورت هدفمند عمل کنیم و ۵۰ درصد ظرفیت فروش را به جوان‌ترها تخصیص دهیم و با شناسایی کاربرهای واقعی تخصیص را هدفمندتر انجام دهیم.


 دلالان بازار خودرو باید مالیات دهند
معاون صنایع حمل‌ونقل وزیر صمت با اعلام اینکه «تاکنون تولید بر مشتری غلبه داشته است اما از امروز و با ورود سازمان حمایت به بحث فروش خودرو، مشتری بر تولید غلبه خواهد داشت»، در مورد دلال بازی‌ها نیز گفت: با کمک مجلس به‌دنبال این هستیم که اگر شخصی خودرو را ۱۶۰ میلیون تومان خرید و ۳۰۰ میلیون تومان فروخت باید مالیات بپردازد.
منطقی در ادامه درخصوص واردات خودرو، گفت: در حال حاضر شایعات زیادی وجود دارد اما تا زمان ابلاغ مصوبه، باید منتظر ماند. پیش از این در واردات خودرو فقط دهک‌های پردرآمد جامعه مدنظر بودند و حتی در یک دوره‌ شاهد بودیم که بیشترین تعداد پورشه در دنیا وارد کشور شده بود اما در این دوره همه دهک‌های جامعه را مدنظر قرار داده‌ایم.
وی افزود: به محض اینکه واردات ابلاغ شود ضوابط آن را کاملاً منتشر خواهیم کرد. البته این قانون برای یک سال است و برای سال آینده ایرادات قانونی بازهم برطرف خواهد شد.
معاون وزیر صمت اضافه کرد: با توجه به خلأ تولیدی که داریم واردات خودروهای اقتصادی را در دستور کار قرار داده‌ایم؛ به عنوان مثال وقتی پراید حذف شد ۵۰۰ هزار متقاضی داشت و ما دیگر هیچ خودرویی جایگزین این خودرو نداشتیم، در حالی‌که در دنیا با روش علمی دقیق، محصول ارزشمند با قیمت عقلایی عرضه می‌شود.
وی افزود: موضوع واردات خودرو به شکل خودروی کامل (CBU)‌خواهد بود، اما در تلاشیم تا برنامه‌های تکمیلی برای داخلی‌سازی محصولات نیز ارائه شود.گفتنی است، روند ثبت در این سامانه به این صورت است که متقاضیان می‌توانند با اعلام شرایط فروش، فعال‌سازی بخشنامه‌ها و به‌دنبال آن آغاز مرحله ثبت درخواست خودرو (شرکت در قرعه‌کشی محصولات)، با مراجعه به صفحه اصلی سامانهsale.iranecar.com و مشاهده لیست خودروهای قابل عرضه، اقدام به ثبت درخواست کنند.

۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۸
کد خبر: 28276

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha