برای جبران ضرر ناشی از ورشکستگی لونا چه کنیم؟/بزرگترین سقوط تاریخ رمزارزها چطور بوجود آمد؟

با توجه به حادث شدن ضررهای مالی سنگین سرمایه گذاران بازار ارزهای دیجیتال به ویژه رمز ارز لونا، یافتن راه چاره برای جبران این ضرر بسیار حیاتی بوده و می تواند بخش عمده ای از آن را احیا کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از تحلیلی بازار؛ با فروپاشی تقریبی شبکه ترا و دو رمز ارز بومی آن یعنی لونا و دلار UST، بسیاری از سرمایه گذاران بازار کریپتو که سرمایه های بعضا هنگفتی روی این دو ارز گذاشته بودند، تنها طی مدت سه روز، تمامی دارایی خود را از دست داده و ارزش توکن های آنها تقریبا به صفر رسید.

علیرغم بازگشت لونا و یک صعود چشمگیر، این رمزارز پر طرفدار هنوز فاصله بسیار زیادی تا نقطه خرید سرمایه گذاران خود داشته و با توجه به وضعیت مبهم برنامه شبکه ترا برای احیای لونا، مشخص نیست که آیا حتی در آینده دور به سرمایه خود خواهند رسید یا خیر.

وعده های مدیرعامل ترا و آینده مبهم سرمایه های بر باد رفته
تقریبا چند ساعت پس از سقوط ارزش دلار ترا و لونا، «دو کِوون» مدیر عامل کره ای بنیاد گارد لونا که مالک این دو ارز محسوب می شود، با انتشار پیامی توئیتری پس از تشریح چرایی حادثه ای که از آن به عنوان بزرگترین سقوط تاریخ رمزارزها یاد می شود، به سرمایه گذاران وعده داد که به زودی برنامه های خود را برای احیای شبکه و ارزش دو ارز بومی آن منتشر خواهد کرد.

اندکی پس از آن، کِوون بار دیگر اعلام کرد که پروپوزال پیشنهادی خود را برای احیای شبکه آماده کرده و به زودی ضمن انتشار آن، جزئیات را با جامعه مشتریان ترا به اشتراک گذاشته و از آنها نظرسنجی خواهد کرد.

راهکار گریز از ضرر سنگین بازار رمزارز لونا| از وعده های بنیاد لونا تا راه های عملیاتی پیش رو

در همین راستا، مدیرعامل بنیاد گارد لونا صبح روز سه شنبه به وقت کره جنوبی، نهایتا طرح خود و جزئیات آن را به اشتراک گذاشت که در آن پیشنهاد راه اندازی رمز ارز جدید شبکه ترا داده شده است.

بر اساس این طرح، تمامی کسانی که اقدام به خرید ارزهای لونا در هفته گذشته و پیش از فروپاشی آن کرده بودند، می توانند از رسید خرید صرافی خود عکس گرفته و برای ترا ارسال نمایند تا در عوض آن و به عنوان غرامت، ارز جدید لونا را دریافت نمایند.

البته در این طرح هیچ اشاره ای به ارزش این ارز جدید و آینده این ارز، آن هم با توجه به جو بی اعتمادی گسترده ایجاد شده علیه لونا و شبکه ترا، اشاره ای نشده است. البته انتشار این طرح که به منظور رای گیری میان سرمایه گذاران به اشتراک گذاشته شده بود، واکنش منفی و تند آنها را در پی داشته و مشخص نیست که نهایتا تصمیم کِوون برای اجرایی سازی آن یا ارائه پیشنهاد جایگزین چه خواهد بود.

از سوی دیگر، مدیرعامل بایننس نیز یکشنبه شب با انتشار پیامی توئیتری خواستار ملغی شدن هرگونه طرحی از سوی بنیاد لونا مبنی بر انتشار توکن های جدید شده بود. ژائو با انتشار پیامی توئیتری، ایده ایجاد هارد فورک جدید برای لونا به نام «ترا ۲» را رد کرده و آن را ناپسند خواند.

وی در عین حال تصریح کرد که تنها راه پیش روی لونا، استفاده از ذخایر بیت کوین این شرکت برای خریداری و سوزاندن توکن های در گردش لونا و دلار ترا بوده تا از این طریق، بتوان آن را به ارزش واقعی خود بازگرداند.

ژائو در پیام خود نوشت: کاهش عرضه (توکن) باید از طریق سوزاندن آنها صورت گیرد و نه ایجاد فورک یا جلوگیری از اقدام کسانی که سعی در نجات این عرض دارند. من هیچ گونه رمزارز لونا و یا دلار ترا ندارم و این صرفا یک پیشنهاد است.

برای جبران ضرر ناشی از ورشکستگی لونا چه کنیم؟
پیش از هر گونه بحث در این خصوص باید توجه داشته باشیم که سقوط و ریزش ارزش توکن یا سهام، ویژگی لا ینفک بازارهای مالی بوده و نباید تصور کرد که با از بین رفتن سرمایه، زندگی یک تریدرها به پایان خواهد رسید.

همچنین، تمامی سرمایه گذاران در بازار کریپتو باید به ماهیت این بازار و کاستی های ناشی از آن مانند اشتباهات در محاسبات الگوریتمی، نبود ابزار ضمانت برای تضمین سلامت سرمایه، نو پا بودن صنعت رمزارزها به نسبت سایر بازارهای مالی و البته ماهیت این بازار یعنی ریسک پذیر بودن آن توجه داشته باشند.

راهکار گریز از ضرر سنگین بازار رمزارز لونا| از وعده های بنیاد لونا تا راه های عملیاتی پیش رو

اما سوال اینجاست که در صورت محقق نشدن وعده های مدیرعامل لونا برای تامین حسارت وارد آمده به سرمایه گذاران و یا ناکارآمدی طرح های پیشنهادی بنیاد لونا، آیا راه های دیگری هم برای جبران این خسارت وجود دارد؟

به نظر می رسد یکی از مناسبترین راه های جبران این خسارت، استقبال مجدد از قیمت فعلی لونا است. با نگاهی به چارت تحرک قیمت لونا طی روزهای اخیر، می توان به خوبی متوجه شد که رمزارز لونا همچنان و با قیمت فعلی، یکی از از پر بازده ترین رمزارزهای موجود در بازار محسوب می شود که در حال حاضر، تنها با اندکی سرمایه ناچیز می توان هزاران و شاید میلیون ها توکن آن را که تا دو هفته پیش، بالای ۱۰۰ دلار قیمت داشت را خریداری نمود.

البته که قرار نیست دستکم طی ماه های پیش رو و در صورت عدم اقدام لونا در راستای خریداری توکن های موجود در بازار و سوزاندن آنها، قیمت این ارز دیجیتال به نقاط قبلی خود بازگردد. هرچند که فرآیند سوزاندن این توکن ها نیز بسیار زمانبر و مشمول هزینه سنگین خواهد بود.

راهکار گریز از ضرر سنگین بازار رمزارز لونا| از وعده های بنیاد لونا تا راه های عملیاتی پیش رو

ولی آنچه مسلم است، خرید توکن های لونا در شرایط فعلی بازار و نوسان گیری از روند قیمت آن می تواند ضررهای ناشی از ریزش این ارز در بازار را تا حدی جبران نماید. فقط برای خرید توکن ها باید توجه داشته باشیم که اولا، با توجه به ریسک پذیری بیش از حد لونا و آینده مبهم آن، نسبت به سرمایه گذاری سنگین و حتی متوسط اکیدا خودداری نماییم و تنها مقدار بسیار ناچیزی از این توکن ها را تهیه کنیم.

ثانیا، با توجه به نوسان شدید قیمت لونا در بازار، نسبت به هرگونه فومو (FOMO) شدن در بازار اجتناب ورزیده و به هیچ عنوان تحت تاثیر فشارهای خرید و افزایش قیمت های بعضا بالای ۸۰ یا ۱۰۰ درصدی این ارز قرار نگیرید. چراکه هیچ تضمینی وجود ندارد که لونا دستکم در آینده نزدیک، با همان سرعت سقوط خود، مسیر صعود را در پیش گیرد.

لذا توصیه می شود در صورت تصمیم به خرید توکن لونا، حتما این ارز را در کف ریزشی بازار و با درصد قابل توجهی منفی خریداری نمایید و به هنگام رسیدن به اوج حتما دستکم بخش عمده ای از آن را به فروش برسانید.

نکته پایانی اینکه حتما اخبار منتشر شده پیرامون لونا به ویژه اظهارات مدیرعامل این شرکت و سایر افراد تاثیرگذار بر بازار را به دقت و سرعت پیگیری نموده و توجه داشته باشید که در شرایط فعلی بازار لونا، تاثیرگذاری اخبار و فاکتورهای فاندامنتال بسیار مهمتر از تحلیل تکنیکال نمودار بوده و می تواند تاثیرات شگرف منفی یا مثبت بر روی روند بازار بگذارد.

۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۵
کد خبر: 28269

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • امید IR ۰۰:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
      0 0
      سلام دوستان عزیز جهت خرید ارز دیجیتال، صرافی رمزینکس معتبرترین صرافی ایرانی دانش بنیان با بیش از 100 ارز متنوع و پرطرفدار مثل لونا، شیبا، بیبی دوج،فگ، کیشو، کاردانو، ریپل...،بیش از 500 هزار مشتری، با کارمزد پایین 3هزارتومن بازآی یک میلیون تومن معامله، نهایت امنیت، راحت و آسان با پرداخت روزانه و بسیار معتبر، با کد معرف 146098 و صرافی خارجی هات بیت، با کد معرف 2210553 را مع رفی میکنم. موفق، پرسود و سلامت باشید.