دورخیر برای پایین کشیدن قالیباف از صندلی ریاست مجلس

انتخابات هیات رئیسه مجلس نزدیک است و سوال جدی این است که قالیباف به رغم همه حواشی اخیر رئیس می‌ماند یا خیر؟ فضای مجلس و بیرون مجلس البته نشان می‌دهد که جایگاه وی همچنان محفوظ است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد،نامه نیوز نوشت: انتخابات هیات رئیسه مجلس نزدیک است و سوال جدی این است که قالیباف به رغم همه حواشی اخیر رئیس می‌ماند یا خیر؟ فضای مجلس و بیرون مجلس البته نشان می‌دهد که جایگاه وی همچنان محفوظ است.

تقریبا یک هفته دیگر سومین اجلاسیه مجلس برگزار و تکلیف کرسی‌های هیات رئیسه هم مشخص خواهد شد. رقابت‌ها و گمانه‌زنی‌ها درباره آن به خصوص درباره کرسی ریاست نیز طی روزهای گذشته افزایش یافته است.

آنطور که گفته می‌شود و از فضای رسانه‌ای معلوم است، اکثر نمایندگان معتقدند حداقل رئیس فعلی مجلس برای سال سوم هم بر صندلی سبز ریاست پارلمان تکیه خواهد زد اما این به معنی آن نیست که وی در این انتخابات رقیبی نداشته باشد. آنطورکه تا حالا معلوم شده، محمدباقر قالیباف، مرتضی آقاتهرانی ، فریدون عباسی و الیاس نادران گزینه‌های ریاست مجلس هستند. البته پیش‌تر از علی نیکزاد هم به عنوان یکی از نامزدهای ریاست مجلس نام برده می‌شد. حتی برخی در فضای رسانه‌ای انتشار خبر سفر جنجالی خانواده رئیس مجلس و حواشی بعد از آن را به نامزد شدن نیکزاد برای ریاست مجلس نسبت داده و از افزایش شانس او می‌گفتند، اما خودش چند روز پیش تکلیف را معلوم کرد و گفت که خیال نامزد شدن برای ریاست را ندارد و به همان نایب رئیسی اکتفا می‌کند. او حتی گفت که رئیس فعلی مجلس رای بالایی خواهد آورد.

قالیباف رئیس می‌ماند؟

خیز بلند پایداری ها برای فتح ریاست مجلس | قالیباف به «جعل متن نامه میثاق با رهبری نمایندگان ، به نفع خود» متهم شد
نامزد شدن نادران یا ورود آقاتهرانی و پایداری به این رقابت اما نشان می‌دهد که این انتخابات با رقابت‌های جدی همراه است و طیف تندرو مجلس یازدهم دیگر مایل نیست با قالیباف ائتلاف کند یا در نتیجه یک سهم‌خواهی کنار بکشد.

این اما تنها مساله قالیباف نیست چون در ماه‌ها اخیر حواشی بسیاری مثل رو شدن فایل صوتی فرماندهان سپاه و بعد هم سیسمونی گیت را پشت سر گذاشته و بعید نیست که همین مسائل هم در این انتخابات اثرگذار باشد.

سیاسیون اما معتقدند که اینطور نخواهد شد. مثلا منصور حقیقت‌پور، نماینده پیشین مجلس در گفت‌وگو با «نامه نیوز» می‌گوید: «من فکر می‌کنم که انتشار فایل صوتی مربوط به پروژه یاس و بعد هم بحث سفر و خرید از ترکیه سازماندهی شده بود برای اینکه اجازه ندهند آقای قالیباف برای سومین بار در مسند ریاست بنشیند اما برداشت من این است که این قصه اثر خود را نگذاشته و او مجدد رئیس مجلس خواهد شد».

وی با اشاره به اینکه «قالیباف فعلا بدیلی در صحن مجلس برای جایگزینی ندارد» گفت: «ارزیابی من بر اساس صحبت‌هایی که با نمایندگان حاضر در مجلس کرده‌ام این است که او رای لازم را خواهد آورد».

حقیقت‌پور نامزد شدن افرادی مثل نادران و یا معرفی گزینه از سوی پایداری را خیلی جدی نگرفت و گفت: «همواره اینطور بوده که یک سری افراد از سوی گروهی یا به صورت فردی نامزد شده‌اند و این چیز جدیدی نیست. این هم روشن است که جبهه پایداری‌ها می‌خواهند که قالیباف رئیس نباشد اما باید دید که زورشان می‌رسد یا نه . من فکر می‌کنم که در این موضوع زورشان نمی‌رسد و قالیباف با توجه به وزنی که الان در داخل مجلس دارد، به راحتی رئیس خواهد شد و نگرانی جدی در این رابطه ندارد مگر آنکه اتفاق خاصی در این چند روز آینده رخ دهد.

۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۱
کد خبر: 28260

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha