بازار تابع اقتصاد کلان یا انتظارات تورمی؟ / رانت و فساد درآمدش بیشتر از سرمایه گذاری است

مشکلات پیچیده اقتصادی سیگنال تورمی صادر کرده، به همین دلیل انتظار می رود که بازار سرمایه رشد داشته باشد، هرچند این رشدی موقتی و نوسانی خواهد بود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از تحلیل بازار؛ بازار دیروز مقاومت یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد را پشت سر گذاشت اما پرتقوی بسیاری از سهامداران در ساعات پایانی بازار منفی شد و این مساله نشان داد که بورس کاملا هیجانی رفتار می کند و بسیاری از سهامداران خرد به دلیل بی اعتمادی به بازار هر لحظه آماده رفتن در صف فروش هستند، بر همین مبنا بسیاری از کارشناسان اقتصادی برای ارزیابی وضعیت کنونی بازار ابتدا شرایط کلان اقتصادی را مورد بررسی قرار داده اند.

تغییر حاشیه سود شرکت های وابسته ارز دولتی
یک کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه اقتصاد ایران کاملا ملتهب و تورمی است، گفت: در شرایط کنونی بودجه کسری بالایی دارد و دولت برای تامین آن به سیاست های جدیدی همچون حذف ارز ترجیحی و ... دست زده و این مساله در بازار سرمایه هم تاثیر گذار است، زیرا حاشیه سود شرکت های وابسته به کالاهایی که ارز دولتی دریافت می کردند تغییر می کند.

علی اکبر نیکو اقبال با بیان اینکه هزینه های بیشتر و درآمدهای کمتر موجبات مقروض شدن بیشتر واحد اقتصادی می شود، افزود: برهم خوردن تعادل هزینه و درآمد شرکت ها باعث می شود در نهایت آنها محکوم به ورشکستگی و تعطیلی شوند. از طرف دیگر مهمترین عامل قاچاق در ایران چند گانگی نرخ ارز، وجود رانت های عجیب و غریب پایدار و دائمی و همراه با آن، اقتصاد مافیائی و فساد است زیرا این مجموعه ها باخود زمینه های مناسبی هم برای فرار سرمایه، عدم سرمایه گذاری در داخل کشور و در نهایت عدم رشد و توسعه اقتصادی ایجاد می کند همه این عوامل منجر می شود ریسک سرمایه گذاری در کشور بالا برود و عملا ارزش جایگزینی برای کارخانه های موجود در کشور هم بالا برود.

او با تاکید بر اینکه چند گانگی نرخ ارز صدمات جبران ناپذیری در این چند دهه به اقتصاد ایران زده است تصریح کرد: دولت ایران با وجود صدماتی که از چند گانگی نرخ ارز در دهه های گذشته همواره داشته باز هم از این صدمات، یاد نگرفته که چطور در این شرایط مدیریت کند و روی جذب سرمایه هم اثر منفی گذاشته به طوری که چندین دهه است که سرمایه گذاری خالص در کشورمان درحد صفر و حتی منفی است که حاصل آن عدم رشد اقتصادی از طریق سرمایه گذاریهای داخلی و عدم رشد پیشرفتهای فنی در کشورمان است.

وی افزود:عقب ماندگی فنی در کشورمان در مقایسه با سطح دانش فنی روز دنیا به چندین نسل برآورد شده است. علت آن کاملا روشن است. سرمایه گذاری در هر کشوری نیاز به ریسک و مخاطره پذیری سرمایه گذار در سالهای متمادی دارد تا شاید پس از سال ها تلاش به نتیجه برسد. بنابراین وقتی رانت و فساد به راحتی موجب ثروت اندوزی می شود دلیلی وجود ندارد که سرمایه گذاری های واقعی در چنین کشورهائی رشد پیدا کند، بنابراین تورم همچنان در اقتصاد کشور می تازد و اثر آن ارزش دارایی شرکت ها را در بورس بالا می برد.

او با نگاهی به عوامل موثر در رشد پایدار بازار سرمایه اظهار کرد: به طور قطع رونق مهمترین محرک رشد اقتصادی و رشد بازار سرمایه است، همانطوری که راگنار نرکس اولین اقتصاد دان توسعه اقتصادی اعلام کرده که هیچ کاری به تنهائی در یک کشور در حال توسعه نمی توان انجام داد مگر آنکه هم عوامل به هم پیوسته را همزمان به نتیجه برسانیم.

نیکواقبال با بیان اینکه دولت برای ایجاد تعادل در بودجه باید کسر بودجه نزدیک به ۵۰ در صد را کاهش دهد، اظهار کرد: باید مخارج و هزینه های اضافی دولت حذف شود که برای تحقق آن باید بودجه های درخواست شده نهادهای پر قدرت را به نصف تقلیل دهیم و درآمدهای دیگری به غیر از درآمدهای مالیاتی را زنده نمائیم.  اینگونه اصلاحات در بسیاری از کشورها مانند کشورهای نوظهور نظیر برزیل، مالزی، هند، اندونزی با دویست میلیون جمعیت مسلمان و حتی کشور چین با آن جمعیت عجیب و غریبش و جدیدا نیز ویتنام با موفقیت انجام شده است چرا نباید کشور ایران موفق به انجام این اصلاحات عمیق بشود.

رشد شاخص کل بورس تا سطح یک میلیون و ۷۰۰ هزار واحد
یک استاد اقتصاد با اشاره به اینکه در مقطع کنونی مشکلات پیچیده ای در اقتصاد کشور وجود دارد که همه آنها سیگنال تورمی دارند، به همین دلیل انتظار می رود که بازار سرمایه هم رشد داشته باشد، گفت: این رشدی که بازار سرمایه تجربه می کند موقتی هست و می تواند کاملا نوسانی باشد، مگر اینکه در ادامه شرایطی فراهم شود که حاشیه سود شرکت ها بالا برود

جواد صلاحی با بیان اینکه شاخص کل بورس می تواند در فصل بهار ۱۴۰۱ می تواند تا سطح یک میلیون و ۷۰۰ هزار واحد برسد گفت: سال گذشته بازار سرمایه به دلیل فروش اوراق توسط دولت با چالش های جدید مواجه شد، به طوری که بازار سهام رشدی نکرد، به همین دلیل رشد بازار در مقطع کنونی خیلی غیر قابل انتظار نیست زیرا تورم در سال گذشته بیش از ۴۰ درصد بوده و امسال هم بیش از همین مقدار رشد در کشور بروز خواهد کرد.

او با تاکید بر اینکه مهمترین چالش اقتصاد کشور که می تواند روی بازار سرمایه تاثیر بگذارد بودجه است، گفت: به طور کلی مشکلات بودجه ۱۴۰۱ در نیمه دوم سال نمایان می شود که در آن زمان بودجه احتمالا با کسری مواجه می شود و دولت برای تامین آن دست به انتشار اوراق می زند و از آنجایی که نقدینگی از بازار سهام به بازار بدهی منتقل می شود معاملات نمادها هم با چالش مواجه می شوند.

۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۸
کد خبر: 28248

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha