دلار ۳۰ هزار تومانی زنگ خطر برای بورس است؟/بازار سرمایه با برجام و بی برجام، روند صعودی خود را حفظ می کند/۳ پارامتر سرنوشت ساز بازار سهام

کارشناس بازار سرمایه گفت:بازار سرمایه با وجود برجام و یا عدم توافقات، روند صعودی خود را حفظ کند؛ اگر توافقی صورت نگیرد بازار سرمایه از ناحیه تورم رشد خواهد کرد و اگر برجام به ثمر برسد، شرایط بنیادی شرکت‌ها بهبود پیدا می کند و تاثیر مثبت شرایط حاصل شده و بهبود فضا، بیشتر اثر منفی کاهش ۱۰ الی ۱۵ درصدی نرخ ارز است؛ بنابراین در هر سناریو امکان رشد بازار به سطوح بالاتر وجود دارد.

محمدمهدی بحرالعلوم تحلیلگر و کارشناس ارشد بازار سرمایه در گفت و گو با زهرا فعله گری خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد درمورد تاثیر برجام بر بازار سهام و پیش بینی تحولات پیش رو اظهار کرد: از منظر بنیادی برجام می تواند بر نرخ ارز تاثیر بگذارد اما اثرگذاری آن محدود بوده چراکه دولت با کسری بودجه قابل توجهی مواجه است و علاوه بر این موضوع تقاضای پاسخ داده نشده بسیاری در جامعه وجود دارد؛ به طور نمونه سالهاست واردات خودرو نداشته‌ایم و به طبع قیمت‌های خودروهای داخلی و خارجی افزایش یافته و همچنین برخی از اقلام به علت کمبود ارز اجازه واردات نداشتند و در مجموع تقاضای بالقوه‌ای برای ارز در حوزه واردات وجود دارد که اگر با برجام بالفعل بشود، قیمت دلار افت چندانی نخواهد داشت.

بحرالعلوم در تکمیل سخنان خود افزود: در ابعاد کلان نیز دولت به صندوق ذخیره ارزی بدهکار بوده چراکه کسری بودجه دولت در سال های اخیر مازاد بر تعاریف قانونی بوده و با مجوز رهبری از صندوق ذخیره ارزی برداشت شده است و باید این بدهی تسویه بشود بنابراین در این محل نیز تقاضای بالقوه‌ای برای ارز وجود دارد.

کارشناس بازار سرمایه تشریح کرد: بعید می دانم حتی با نهایی شدن برجام دلار به زیر ۲۵ هزار تومان برسد و هرچه شرایط پایدار بماند و زمان بیشتری از عدم توافق بگذرد و به عبارتی به انتهای سال نزدیک‌تر بشویم، تخمین کف قیمتی دلار در نرخ‌های بالاتری شکل می‌گیرد و حتی می توان متصور شد که دلار نرخ کمتر از ۲۷ هزار تومان را تجربه نخواهد کرد.

وی مطرح کرد: در حقیقت با توجه به رشد حجم نقدینگی نمی‌توان انتظار کاهش خاصی در نرخ ارز را داشته باشیم و تحقق برجام تنها مزیت‌هایی را برای بازارهای مالی و اقتصاد کشور به همراه دارد که از جمله آن می توان به فروش محصولات بدون تخفیف، نقل و انتقال بهتر کالا، تامین منابع و مواد اولیه تولیدی‌ها و کاهش هزینه تمام شده شرکت‌های بورسی، افزایش بازارهای جدید صادراتی، کاهش هزینه نقل و انتقالات پولی و... اشاره کرد؛ به بیان دیگر برجام مزایایی زیادی دارد که کاهش ۱۰ الی ۱۵ درصدی نرخ دلار نمی تواند تاثیری در سودآوری شرکت‌ها ایجاد کند و چه بسا که ریسک بازار سرمایه را تا حد زیادی کاهش می دهد.

بحرالعلوم ابراز کرد: فکر می کنم بازار سرمایه با وجود برجام و یا عدم توافقات، روند صعودی خود را حفظ کند؛ اگر توافقی صورت نگیرد بازار سرمایه از ناحیه تورم رشد خواهد کرد و اگر برجام به ثمر برسد، شرایط بنیادی شرکت‌ها بهبود پیدا می کند و تاثیر مثبت شرایط حاصل شده و بهبود فضا، بیشتر اثر منفی کاهش ۱۰ الی ۱۵ درصدی نرخ ارز است؛ بنابراین در هر سناریو امکان رشد بازار به سطوح بالاتر وجود دارد.

کارشناس بازار سرمایه معتقد است؛ اگر تغییرات ناگهانی در فاکتورهای کلان اتفاق بیفتد، به طور مثال قیمت‌های جهانی و یا نرخ بهره در اقتصاد جهانی تغییر کند شرایط کلی بازارها نیز متناسب با آن تغییر خواهد کرد اما با مفروضات فعلی، برجام و یا عدمم توافق‌ها نمی تواند بر صعود ملایم بازار سهام تاثیر منفی بگذارد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تاثیر بازارهای جهانی بر بازار سهام، مطرح کرد: اگر آتش‌بسی در جنگ روسیه و اوکراین به وجود بیاید، قیمت نفت کاهش پیدا می کند و در اقلام دیگری همچون فولاد که این دو کشور از تولیدکنندگان بزرگ آن هستند نیز افت قیمت رخ می دهد و در مجموع کالاهای پایه و کامودیتی از به خصوص فلزات و نفت در کوتاه مدت با تعدیل قیمت رو به رو می شوند اما به طور کلی قیمت های جهانی به غیر از نفت به سطوح نسبی رسیده و از این محدوده به بعد با فرض برجام و یا عدم تحقق آن، رشد مطلوبی را در بازارسهام خواهیم داشت. رشد انتظاری بازار سهام همانند ابتدای سال ۹۹ سریع و شارپ نخواهد بود و به ملایمت به مسیر خود ادامه می دهد.

کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: بسیاری از محصولات کامودیتی اصلاح قیمتی داشتند و اکنون به ثبات نسبی دست پیدا کرده‌اند، در همین بین در خصوص اتمام قرنطینه چین که یکی از بزرگترین بازیگران کامودیتی در اقتصاد جهان به شمار می رود، اخباری به گوش می رسد که با این احتمال رشد و تقاضایی در قیمت های جهانی به وجود می آید.

بحرالعلوم با اشاره به اینکه ۳ پارامتر در کاهش قیمت کامودیتی‌ها تاثیرگذار بوده است، گفت: افزایش نرخ بهره بانک‌های مرکزی دنیا، رکود انتظاری به واسطه کاهش تقاضا و فضای قرنطینه ای کرونا در چین و همچنین عدم تعادل ناشی از جنگ روسیه و اوکراین از عوامل به حساب می‌آیند و برآیند این اتفاقات باعث کاهش نرخ کامودیتی ها شده است و انتظار رشد چشم گیر و یا ریزش قیمتی قابل توجه‌ای را نخواهیم داشت.

۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۲
کد خبر: 28212

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha