مشخص نیست دولت بر اساس چه تحلیل و منطقی،یارانه های مردم را حذف کرد/آیا درشرایط کنونی صلاح بود ارز ترجیحی به یک باره حذف شود؟ /هنوز برای دولتی ها معلوم نیست دهک دهم چه کسانی هستند!

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق علیه السلام گفت: مشخص نیست دولت براساس چه تحلیل و منطقی، یارانه های مردم را حذف کرد، به این دلیل که همین چهار، پنج قلمی که دولت به آسانی از آن نام می برد، کالاهای معمولی و عادی نیستند، بلکه کالاهای اساسی هستند که نیاز روزمره مردم به شمار می روند.دولتمردان باید به مردم جواب دهند آیا درشرایط کنونی صلاح بود ارز ترجیحی به یک باره حذف شود؟ آیا بهتر نبود به صورت تدریجی ارز ۴۲۰۰ حذف شود؟

گروه صنعت و بازرگانی پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، اصلاح نظام یارانه ای با کالاهایی آغاز شد که به گفته بسیاری از کارشناسان اقتصادی قوت روزانه مردم به شمار می رود، یعنی این کالاها نقش بسزایی در تامین حداقلی نیازهایی دارند که بخشی از سلامت جسمانی وابسته به آن است. کامران ندری استاد اقتصاد و عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق علیه السلام با انتقاد به حذف یارانه کالاهایی که سفره مردم را پر می کرد تحلیل خود را از عملکرد دولت و تاثیر گذاری حذف ارز چند قلم کالا روی گرانی سایر کالاها و خدمات با رادار اقتصاد در میان گذاشته است.

کامران ندری استاد اقتصاد و عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق در گفت و گو با رادار اقتصاد در خصوص موضوع عدم افزایش نرخ سایر کالاها که دولتمردان در روزهای گذشته بر آن تاکید کردند، گفت: دولتمردان نمی توانند ادعا کنند که بعد از افزایش قیمت کالاهای اساسی، قیمت سایر کالاها گران نمی شود، چرا که وقتی کالاهای اساسی دچار افزایش قیمت می شوند، این موضوع روی نرخ همه کالاها تاثیر می گذارد، به این دلیل که هزینه های اساسی زندگی همه مردم افزایش پیدا کرده است.

وی در این باره خاطر نشان کرد: شکی وجود ندارد که از فردا هر کسی هر خدمتی به مردم ارائه می کند نرخ خدمت خود را بالا می برد به این دلیل که هزینه های زندگی و هزینه های اساسی زندگیش بالاتر رفته است، بنابراین نمی توان گفت آنچه دولتمردان درباره عدم افزایش قیمت سایر کالاها می گویند درست است.

وی در خصوص اینکه مشخص نیست چه تحلیلی پشت حذف یارانه کالاهای اساسی قرار دارد، گفت: مشخص نیست دولت براساس چه تحلیل و منطقی،  یارانه های مردم را حذف کرد، به این دلیل که همین چهار، پنج قلمی که دولت به آسانی از آن نام می برد، کالاهای معمولی و عادی نیستند، بلکه کالاهای اساسی هستند که نیاز روزمره مردم به شمار می روند.

کامران ندری استاد اقتصاد بیان داشت: یک وقت قیمت کالایی افزایش پیدا می کند که از آن در سال یکی دو بار بیشتر استفاده نمی کنید، شاید افزایش قیمت این کالا برای مردم چندان مهم نباشد، اما موضوع افزایش چند برابری قیمت کالاهای اساسی با این داستان فرق می کند. چند قلم گران شده کالاهای اساسی هستند که روزانه استفاده می شوند وافزایش قیمت آنها در تامین معیشت مردم وسایر سطوح زندگی آنها بسیار تاثیر گذار است.

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق در خصوص کاهش اعتماد عمومی به دولت به دلیل نوع اجرای حذف یارانه کالاهای اساسی گفت: قطعا نحوه  حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی زیر سوال می رود و این سیگنال را به جامعه می دهد که دولت مدیریت ضعیفی دارد و احتمالا از عهده بسیاری از کارها بر نمی آید همین انتظارات باعث می شود نگرانی هایی در مردم ایجاد شود و بابت تامین آینده و معیشت حداقلی خود واکنش هایی نشان دهند و رفتارهایی از آنها سر زند که ممکن است باعث شود همان چیزی که فکر می کنند خود به خود محقق شود، این ها را انتظارات خود کام بخش می گویند.

ندری در ادامه بحث تصریح کرد: به هر حال این داستان و به ویژه نحوه اجرای ضعیف و ناهماهنگی یارانه ها حتی  در کلام آقای رئیس جمهور نسبت به اینکه به چه دهک هایی یارانه داده می شود مشاهده کردیم. وقتی رئیس جمهور اول بر این موضوع تاکید می کنند که به ده دهک یارانه می دهند و سپس فقط از نه دهک نام می برد، ضمن اینکه تا کنون بسیاری از مردم هنوز یارانه نقدی دریافت نکرده اند، نشان از عملکرد ضعیف دولت می دهد واینکه هنوز برای دولتی ها معلوم نیست دهک دهم چه کسانی هستند.قطعا بی برنامگی دولت این سیگنال را به جامعه می دهد که دولت برنامه ریزی و اقتدار لازم را برای اجرای جراحی های درست اقتصادی ندارد.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه مشخص نیست دولت شرایط فعلی اقتصاد را برچه اساسی مناسب حذف ارز ترجیحی دید، گفت: دولتمردان باید به مردم جواب دهند آیا درشرایط کنونی صلاح بود ارز ترجیحی به یک باره حذف شود؟ آیا بهتر نبود به صورت تدریجی ارز ۴۲۰۰ حذف شود تا به یک باره مرغ وروغن و نان از سفره مردم پرواز نکند؟ قطع به یقین این موضوع در کنار عملکرد ضعیف و اجرای بد حذف یارانه ها، اعتماد عمومی را نسبت به دولت کاهش می دهد. این موضوع مساله ای نیست که تبعات کوتاه مدتی داشته باشد. بی اعتمادی که نسبت به دولت به وجود امده می تواند تا سال های سال دامن دولت را بگیرد.

۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۲
کد خبر: 28196

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha