شاکری:تورم‌هایی در اندازه و قدمت تورم ایران، اقتصاد را زیر و رو می‌کند/ با اقتصاد قماری، توسعه ممکن نیست!

شاکری برخی از عملکردهای اقتصاد ایران در ۳ دهه گذشته را برشمرد و ادامه داد: تقریبا همه کشورهای جهان توانسته‌اند مساله تورم را حل کنند اما ما جزء چند کشوری هستیم که هنوز تورم‌های بالا دارند. باید پرسید چقدر از این تورم فنی است و چقدر منفعت گروه‌های صاحب قدرت در آن است؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد؛همایش «مرزهای دانش توسعه» در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد.

دکتر عباس شاکری استاد برجسته اقتصاد کلان دانشگاه علامه  توسعه کشور را به ثبات متغیرهای کلان اقتصادی وابسته دانست و گفت: وقتی بی‌ثباتی رخ می‌دهد، همه افق‌ها کوتاه‌مدت می‌شود و شرایط و انگیزه برنامه‌ریزی برای آینده از بین می‌رود. به عبارت دیگر، وقتی متغیرهای کلان کلیدی دائم تغییر می‌کنند و قابل پیش‌بینی نیستند، شما اگر ده برنامه هم بنویسید، به توسعه دست نمی‌یابید.

او گفت: تحولات قیمتی یک جز از تحولات گسترده در رابطه بین بخش‌های گوناگون اعم از آموزش، علم و فناوری، کار و تولید، نظام حمایتی و تامین اجتماعی است. ما اصلاح در همه بخش‌های دیگر را متوقف کرده‌ایم و توقع داریم با اصلاح قیمتی همه مشکلات این اقتصاد حل شود.

شاکری برخی از عملکردهای اقتصاد ایران در ۳ دهه گذشته را برشمرد و ادامه داد: تقریبا همه کشورهای جهان توانسته‌اند مساله تورم را حل کنند اما ما جزء چند کشوری هستیم که هنوز تورم‌های بالا دارند. باید پرسید چقدر از این تورم فنی است و چقدر منفعت گروه‌های صاحب قدرت در آن است؟

این استاد دانشگاه افزود: امروز اثبات شده بر خلاف آن‌چه گفته می‌شد که تورم خنثی است و روی متغیرهای حقیقی اثرگذار نیست، تورم‌هایی در اندازه و قدمت تورم ایران، اقتصاد را زیر و رو می‌کند و با اثرگذاری روی تخصیص منابع، فاصله طبقاتی را عمیق‌تر می‌کند.

او در ادامه با ذکر برخی آمارها، به ضعف کشور در ایجاد رشد پایدار اشاره کرد و ادامه داد: کارنامه اقتصادی کشور نشان می‌دهد رشدهای تجربه‌شده، وابسته به بخش غیرمولد بوده و نقش تولید در رشد نزولی شده است.

شاکری با ارجاع به آمار درآمدها و مخارج دولت در سه دهه گذشته گفت: به نظر می‌رسد کنترل شرایط در همان برنامه اول از دست مسئولین خارج شده است اما بدون ارزیابی دلایل شکست، باز برنامه‌های توسعه بعدی با یک‌سری اهداف نوشته شده که اغلب هم محقق نشده است.

او دلایل شکست برنامه‌های اول تا ششم توسعه را برخورد ساده‌انگارانه با مسائل کلان اقتصادی دانست و گفت: همه برنامه مسئولان برای اداره اقتصاد این بوده که با قیمت‌های کلیدی بازی کنند. نتیجه این‌که مجبور شده‌اند ارزش اسمی پول ملی را ۴ هزار برابر نسبت به سال ۵۷ کاهش دهند.

شاکری با یادآوری تعریف اسمیتی از بازار آزاد گفت: آدام اسمیت می‌گوید در بازار رقابتی، قیمت‌های طبیعی که دربردارنده سود و دستمزد و بهره منصفانه است حاکم می‌شود اما در کشور ما بازار به رها کردن همه چیز معنا شده است.

کارشناس برجسته اقتصاد کلان، گفت: آثار تحریم خود را در رشد نشان می‌دهد. تولید ناخالص ملی ما بر اثر تحریم ۱۰ درصد کم شده است اما قدرت خرید مردم ۷۰ درصد کاهش یافته است.

او با ابراز تأسف از تعمیق اختلاف طبقاتی، فضا را برای طرح مضامینی مانند عدالت بسیار نامناسب عنوان کرد و گفت: با اقتصاد قماری توسعه ممکن نیست.

شاکری در بخش پایانی سخنانش، بار دیگر ایجاد ثبات در متغیرهای کلیدی اقتصاد را برای حرکت در مسیر توسعه لازم دانست و گفت: اگر می‌خواهیم برنامه هفتم توسعه موفق باشد، باید با درس‌گرفتن از تجربه شش برنامه گذشته، باثبات‌سازی فضای اقتصاد کلان را در دستور کار قرار دهیم و تحت هیچ شرایطی از آن تخطی نکنیم.

۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۵
کد خبر: 28191

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha