تاخت‌وتاز بازار سهام با تورم/ سودسازی یا جوسازی؛ مسئله این است!/  قیمت طلا حباب دارد/ کشور تحمل موج جدیدی از تورم را ندارد

کارشناس بازار سرمایه گفت: فکر می‌کنم نرخ دلار می تواند تا ۳۱ هزار تومان پیش‌روی داشته باشد اما اگر سطوح مهمی همانند ۳۲ هزار تومان بشکند، متاسفانه یک جریان نقدینگی جدیدی به بازار سرمایه وارد می‌شود و تورم جدیدی شکل می‌گیرد؛ به عبارت دیگر آن تورم جدید به تورم‌ فعلی و حاضر اضافه و اصطلاحا بار خواهد شد و شرایط بحرانی برای کشور به وجود می‌آید.

امیرعلی امیرباقری کارشناس بازار سرمایه در گفت‌ و گو با زهرا فعله گری خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد اظهار کرد: در حال حاضر بازار سهام با ابهام کلان سیاست‌گذاری‌ها مواجه بوده چراکه برآیند اخباری که از برجام به گوش می‌رسد (مثبت و یا منفی) فضای ابهام آلود و راکدی را در ذهن سرمایه گذاران به وجود می‌آورد. از طرفی نرخ ارز یک روند رشدی را در پیش گرفته و این خطر متوجه بازارهاست که پس از لمس سطوح قیمتی گذشته به مقاطع بالاتری دست پیدا کند.

امیرباقری تشریح کرد: رشد بازار سهام در هفته‌های اخیر با توجه به تورمی که در کشور وجود دارد، معقول و منطقی است و انتظار می‌رود در میان و بلندمدت کماکان رشد بازار همراه با رشد پارامترهای بنیادی مانند نقدینگی و نرخ ارز ادامه داشته باشد اما در کوتاه مدت با توجه به صعود به ثبت رسانده و تمایل به ذخیره سود (Save Profit) وارد فاز رنج و روندی ساید (Side Trend) بشویم و حتی در برخی از موارد امکان اصلاح قیمتی وجود دارد.

وی افزود: اگر نرخ ارز صعود چشم گیری را داشته باشد، طبیعتا جریان سرمایه مجددا به سمت بازار سهام سرازیر شده و در نهایت با صعود چشم گیری در بازار مواجه خواهیم شد اما چنین رشدی برای اقتصاد کشور و بازار سهام مطلوب و معقول نیست. با توجه به تورمی که در کشور وجود دارد اگر دلار از کانال قیمتی فعلی عبور کند می تواند خطرناک باشد.

کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: در شرایط فعلی کمی هیجان در بازارهای مالی وجود دارد و با آنالیز عمده خرید و فروش‌ها خواهیم یافت که بخشی از پیمایش‌ها ناشی از هیجان است؛ به طور نمونه در روز گذشته طلا، سکه امامی و حتی مثقال طلا با حباب قیمتی مواجه شدند و این حاکی از آن است که سرمایه گذار خرد مجددا با وحشت مواجه شده و سرمایه خود را به همین علت به بازارها روانه می‌کند.

امیرباقری ادامه داد: فکر می‌کنم نرخ دلار می تواند تا ۳۱ هزار تومان پیش‌روی داشته باشد اما اگر سطوح مهمی همانند ۳۲ هزار تومان بشکند، متاسفانه یک جریان نقدینگی جدیدی به بازار وارد می‌شود و تورم جدیدی شکل می‌گیرد؛ به عبارت دیگر آن تورم جدید به تورم‌ فعلی و حاضر اضافه و اصطلاحا بار خواهد شد و شرایط بحرانی برای کشور به وجود می‌آید.

وی ابراز کرد: از آنجایی که نرخ ارز تحت تاثیر ۲ عامل نقدینگی و چشم انداز سیاسی است، به دولت توصیه و تاکید می شود که در هردو حوزه اقدامات فوری را انجام بدهند؛ با پشت سر گذاشتن چند بحران اخیر و فضای شکننده حاصل شده کشور به هیچ عنوان تاب و تحمل بحران جدیدی را ندارد.

کارشناس بازار سرمایه درمورد این پرسش خبرنگار مبنی بر اینکه تورم و انتظارات تورمی تا چه میزان بر سودسازی شرکت‌ها تاثیر داشته است؟ پاسخ داد: به طور کلی  تنها یک عامل منجر به رشد بازار سهام نمی‌شود و چند عامل عمدتا تاثیر گذار خواهند بود. بعد از ریزشی که در بازار اتفاق افتاد، قیمت ها به سطحی رسیدند که برای سرمایه گذاری جذاب شدند، علاوه بر این موضوع به نرخ ارز اجازه رشد داده شد که با این رویداد EPS شرکت‌ها و صورت سود و زیان آنها تحت تاثیر قرار گرفت.

وی تاکید کرد: البته با رشد نرخ ارز، تورم انتظاری در تمامی بازارها به وجود می آید و با توجه به تورم فعلی، تورم‌های متعدد دیگری در بازارهای مختلف ایجاد می‌شود. در حقیقت فکر می‌کنم اگر تورم جدیدی به مشام بازار برسد، سرمایه‌های جدید شتابان وارد بازار خواهد شد و تمام بازارها را حبابی خواهد کرد. بهترین مسیر بازار سرمایه که در منطق و تجربه به اثبات رسیده، رشد آرام و پیوسته همراه با رشد با ثبات پارامترهای اقتصادی است.

امیرباقری گفت: دولت سیزدهم با مشکل هدایت نقدینگی رو به رو است و افزایش نقدینگی در کوتاه ترین زمان تاثیر خود را با افزایش عمومی سطح قیمت‌ها نشان می‌دهد و به تعبیری رشد نقدینگی می تواند به تورم منجر بشود و با توجه به وقوع چندین تورم پی در پی، کشور تحمل موج جدیدی از تورم را ندارد؛ بنابراین دولت باید به سرعت به انضباط مالی به خصوص در بخش پولی روی بیاورد و در این برهه زمانی سیاست‌های انقباضی پیش بگیرد. در شرایط حساس کنونی کشور سیاست‌های ابتکاری تنها به بحران منتهی می‌شود.

۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۳
کد خبر: 28167

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha