مدیریت بازار پس از حذف ارز ۴۲۰۰ نگران کننده است/قطعا ادعای دولتی ها مبنی بر عدم افزایش قیمت سایر کالاها درست نیست/ دولت به سلیقه خود ارز ترجیحی را حذف کرد!

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها گفت: مسلم است وقتی اقلام مصرفی مردم گران شود قاعدتاً فروشندگان و کسانی که در بازار آزاد ارتزاق می کنند آنها نیز با این توجیه که قیمت همه چیز چند برابر شده، قیمت کالاها و خدمات خود را بالا می برند. در حال حاضر شاهد چنین وضعیتی هستیم. مواردی که هیچ ارتباطی با نهاده‌های دامی و حوزه پروتئینی و... ندارد گران شده اند.

گروه صنعت و بازرگانی پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، از زمان قوت گرفتن تا اجرا و حذف ارز ترجیحی و هم اکنون که در حال خواندن این گفت و گو هستیم دولتمردان از طریق تریبون های رسمی و غیر رسمی بر این نکته تاکید می کنند به غیر از چند قلم کالایی که ارز ترجیحی آنها حذف شده، قیمت سایر کالاها حق ندارد افزوده شود وگرانی در انتظار بقیه کالاها و خدمات نخواهد بود. عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در گفت وگو با رادار اقتصاد در این خصوص به ما توضیح داده که آیا ادعای دولتمردان قابل پذیرش است؟

جلال رشیدی کوچی عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در گفت و گو با رادار اقتصاد در خصوص مساله حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و تبعات اقدامات نسنجیده ای که درآینده می تواند معیشت مردم را در تنگنا قرار دهد، گفت: در کلیت کار اینکه ارز ۴۲۰۰ تومانی باعث ایجاد رانت و فساد در اقتصاد ایران شده، شکی وجود ندارد و از ابتدای تولد این ارز کارشناسان و برخی از نمایندگان منتقد دولت وقت بودند اما به هر حال تخصیص ارز تا امسال نیز ادامه داشت. با توجه به اینکه ارز ۴۲۰۰ تومانی نتوانست مانع از تورم در قیمت کالاهای اساسی شود و دولت را در دست یابی به هدف مورد نظر خود از تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی موفق نکرد، در این موضوع شکی وجود ندارد که ارز  ۴۲۰۰ تومانی باید حذف شود، اما مساله مهم این بود که دولت برای هدفمندی یارانه ها باید یارانه را به تولید کننده پرداخت می کرد، نه مصرف کننده.

وی در ادامه افزود: حذف ارز تولید کننده و واریز وجه نقدی به حساب مصرف کننده قطعا منجر به افزایش نقدینگی و از دور خارج شدن بسیاری از بنگاه های تولیدی می شود که توان مالی مناسبی برای ادامه کار ندارند، پس تا اینجای کار که یارانه باید حذف می شد درست بود، یعنی یارانه باید به تولید کننده داده می شد نه وارد کننده و مردم.

 جلال رشیدی کوچی درباره راهبرد درستی که دولت می بایست در حذف یارانه دولتی به کار می گرفت، گفت: نکته مهم این است که ارز ترجیحی چگونه باید حذف می شد؟ با اینکه درباره این موضوع روش های مختلفی از سوی مجلس و کارشناسان اقتصادی به دولت پیشنهاد شد اما  دولت به یک باره تصمیم گرفت که با روش کنونی ارز ۴۲۰۰ تومانی را حذف کند. به هر حال دولت به سلیقه خود ارز ترجیحی را حذف کرد و اینک باید همگان از دولت برای اجرای بهتر وعدم فشار به مردم حمایت کنند اما نباید نگرانی هایی که حول این موضوع وجود دارد را نادیده گرفت.

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها خاطر نشان کرد: در حال حاضر این نگرانی به درستی وجود دارد که آیا دولت توان مدیریت بازار آن هم برای اقلام ضروری مورد نیاز مردم که روزانه استفاده می کنند را دارد؟ آیا دولت ابزارهای لازم و مطمئن برای کنترل و مدیریت بازار و تامین نیازهای مردم را دارد و از ابزارهای موجود در  جهت مدیریت بازاربه درستی می تواند استفاده کند یا خیر؟ این مسائل بسیار نگران کننده است، ضمن اینکه دولت باید جوابگو باشد همه حاکمیت و کارشناسان باید به دولت راهکار ارائه دهند تا در ماه های آتی با مشکلاتی اساسی تر در این زمینه رو به رو نشویم.

جلال رشیدی کوچی در پاسخ به این سوال که آیا می توان باور کرد در طرح اصلاح نظام یارانه ای فقط چهار قلم جنس گران می شود، گفت: قطعا آنچه دولتی ها در روزهای اخیر مبنی بر عدم افزایش قیمت سایر کالاها با تاکید براینکه فقط چند قلم کالا گران می شود می گویند درست نیست و صحت ندارد. به نظر بنده مسوولین باید در ادبیاتی که در صحبت کردن با مردم استفاده می کنند به مسائل و نکات زیادی توجه کنند که خاطر مردم را نیازازند و اعتماد عمومی مردم به دولت را هم سلب نکنند. قطعا قیمت سایر کالاها نیز در این چرخه افزایشی و  تورمی بیشتر می شود.

وی در این باره گفت: دولتمردان باید با مردم صادق باشند و با مردم ارتباط بگیرند. تبیین این موضوع فقط بر عهده شخص رئیس جمهور نیست، بلکه بر عهده همه دولتی ها و مسوولین است. به هر حال واقعیت این است که با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی فقط چهار قلم کالا گران نمی شود. به عنوان مثال با حذف ارز این اقلام بعد از این شاهد تورم های بالایی در غذاهای بیرون بر و رستورانها و فست فودها خواهیم بود. قطعا شاهد خواهید بود که مثلا  سالاد الویه که تخم مرغ و سس و روغن مایع و سیب زمینی و مرغ اجزای اصلی تشکیل دهنده آن است چقدر دچار افزایش قیمت می شود چه برسد به سایر کالاها و مواد غذایی و کیک و شیرینی و نان های صنعتی. بنابراین خروجی قیمت در کالاها و خدمات چند برابر می شود.

وی در ادامه تصریح کرد: مسلم است وقتی اقلام مصرفی مردم گران شود قاعدتاً فروشندگان و کسانی که در بازار آزاد ارتزاق می کنند آنها نیز با این توجیه که قیمت همه چیز چند برابر شده، قیمت کالاها و خدمات خود را بالا می برند. در حال حاضر شاهد چنین وضعیتی هستیم. مواردی که هیچ ارتباطی با نهاده‌های دامی و حوزه پروتئینی و... ندارد گران شده اند، به این دلیل که مردم معتقد هستند وقتی قرار است تخم مرغ را سه چهار برابر قیمت قبلی بخریم، قطعا خدمتی که ما به جامعه ارائه می کنیم نیز باید مشمول افزایش قیمت شود تا بتوانیم از پس خرید اقلام گران شده برآییم.

۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۹
کد خبر: 28156

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha