ممکن نیست تورمی که در اقتصاد ایجاد شده به چهار قلم کالا محدود شود/درباره اثرات تورمی حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی تحلیل های غلط می دهند/با افزایش نرخ ارز دوباره قیمت کالاها افزایش می یابد

عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا و استاد اقتصاد گفت: کارشناسانی که تلاش می کردند چنین نشان دهند که با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی فقط ۳ درصد تورم افزایش پیدا می کند. محاسبه گران نئولیبرال کشور که طی این مدت زیر بغل مسوولین هندوانه می گذاشتند که هیچ اتفاقی با ۳ درصد افزایش نمی افتد، باید به مردم جواب دهند چرا تورم های سنگین روی کالاهای مختلف اتفاق افتاده است؟

گروه اقتصاد کلان پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، واریز یارانه های نقدی به حساب دهک های درآمدی نقطه آغاز اصلاحی است که از آن با عنوان اصلاحات اساسی و جراحی اقتصادی در اقتصاد ایران یاد می شود. جراحی اقتصادی که دولت آغاز کرده با تاکید بر حذف ارز چهار قلمی است که به ازای حذف آنها، یارانه نقدی برای مدیریت خرید این چند قلم بسته به نیاز خانوار به سرپرست سپرده شده است. حال این سوال مطرح می شود آیا در حذف ارز ترجیحی واصلاحی که در این دور از هدفمندی نظام یارانه ای صورت گرفته فقط قیمت چهار قلم کالا افزایش می یابد یا به تجربه سال ۸۹ بعد از گذشت از این دوره، باید منتظر تورم های سنگین بعدی در همه کالاها و خدمات باشیم. البته جواب مسوولین منفی است به طوری که در روزهای گذشته تریبون دارها یک صدا از افزایش همین چند قلم نام می برند، حال اینکه کارشناسان اقتصادی نظر دیگری دارند که در ادامه نظر یکی از اساتید اقتصاد را درباره این موضوع می خوانیم.

حسین راغفر اقتصاد دان و عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا در گفت وگو با رادار اقتصاد در خصوص تبعات حذف ارز ترجیحی و تاثیرات فراتر تورم و قیمت روی سایر کالاها در روزها و هفته های آینده گفت: هنگامی که به مسوولین هشدار داده می شد با اعمال سیاست های غلط اقتصادی، پول ملی را تضعیف می کنید باید متوجه این موضوع باشید که تورم های بزرگی به اقتصاد و به معیشت مردم وارد می کنید که قادر به کنترل آن نخواهید بود باید به این روزها فکر می کردند. تورم هایی که هنگام تخصیص ارز ترجیحی معیشت مردم را فلج کرده بود آیا میتوان باور کرد با حذف ارز ترجیحی تامین معیشت مردم سخت تر نمی شود؟

وی در پاسخ به این سوال که حذف ارز ترجیحی آیا منجر به افزایش چهار قلمی می شود که دولت به شدت روی آن تاکید دارد و یارانه جبرانی این کالاها را به حساب مردم واریز کرده، گفت: قطعا سایر کالاها به زودی گران می شوند، ممکن نیست تورمی که در اقتصاد ایجاد شده به چهار قلم کالا محدود شود، قطعا روی قیمت سایر کالاها تاثیر می گذارد، همانطور که به سرعت نرخ ارز را بالا برد و به مرز ۳۰ هزار تومان رساند.

وی در این باره تصریح کرد: وقتی پول و ارز، کالا محسوب می شوند ، بالا رفتن نرخ ارز به سرعت قیمت تمام کالاها را افزایش می دهد. مسوولینی که طی روزهای گذشته به شدت تاکید می کردند که فقط چند قلم کالا گران می شود از روی ناآگاهی نسبت به مسائل اقتصادی و سیاسی کاری برای آرام کردن جامعه سخن می گویند، چرا که واقعیت غیر از آنچه می گویند است.

وی در ادامه تصریح کرد: واقعیت این است که دولت آقای رئیسی مامور حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی شده است، ولو اینکه خود تمایلی به انجام این کار نداشته باشد. ضمن اینکه واریز وجه نقدی که نمی تواند قدرت خرید مردم را بالا ببرد و تورم های آتی را کنترل کند، بیشتر شبیه به سرگرم کردن مردم است چرا که  بنا دارند تا بعد از اجرای این سناریو، قیمت نفت و گاز را نیز افزایش دهند.

عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا در واکنش به اقتصاددانان حامی دولت گفت: کسانی باید تبعات حذف ارز ترجیحی را بدهند که از دولت برای این کار حمایت کردند بدون اینکه هزینه ها و پیامدهای اجتماعی چنین جراحی را در نظر بگیرند. کارشناسانی که تلاش می کردند چنین نشان دهند که با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی فقط ۳ درصد تورم افزایش پیدا می کند. محاسبه گران نئولیبرال کشور که طی این مدت زیر بغل مسوولین هندوانه می گذاشتند که هیچ اتفاقی با ۳ درصد افزایش نمی افتد، باید به مردم جواب دهند چرا تورم های سنگین روی کالاهای مختلف اتفاق افتاده است؟ کسانی که نسبت افزایش قیمت قبل و بعد مرغ و تخم مرغ و ... را در جدول های خود طراحی کرده نشان می دادند باید جوابگوی مردم باشند که چرا قیمت ها این همه دچار افزایش شده است؟ 

۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۸
کد خبر: 28106

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha