چرا بورس همراه با تورم رشد نمی‌کند؟

میزان تورم در کشور افزایش یافته است و بسیاری عقیده دارند که بورس باید همگام با تورم سوددهی داشته باشد. حال چرا سوددهی بورس نسبت به تورم کم است؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از تجارت نیوز؛ بورس از ابتدای سال تا به امروز در حدود ۱۱ درصد رشد کرده است. بسیاری از کارشناسان عقیده دارند که بورس باید بیش از این رشد کند و این رشد در مقابل تورم کم است. چرا رشد بورس کم است؟

پیمان مولوی، کارشناس اقتصادی می‌گوید:  از مرداد ۱۳۹۸ تا زمان ریزش بورس در سال ۱۳۹۹ شاخص حدودا ۶۵۷ درصد رشد کرده است. آیا تورم در این مدت ۲۰۰ الی ۳۰۰ بوده؟ اینطور نیست و تورم در زمان حدود ۴۰ درصد بوده است.

وی توضیح می‌دهد: دلیل این موضوع کاهش شدید نرخ بهره بین بانکی از ۱۸ درصد در اول فروردین به هشت درصد در خرداد سال ۱۳۹۹ بود. کاهش نرخ بهره بین بانکی در نهایت باعث انفجار و حرکت سرمایه‌گذاری ها به سمت بورس شد. پس از خرداد تا مهرماه نرخ بهره بین بانکی به عدد ۲۰ درصد رسید. اگر تمامی این مولفه‌ها را در کنار هم بگذاریم می‌توانیم بگوییم که بورس همسو با تورم حرکت می‌کند.

این کارشناس اقتصادی ادامه می‌دهد: درحال حاضر رشد بورس نسبت به تورم کند است. علت این کندی رشدهای سابق و نبود ابزار سال ۱۳۹۹ در بازار است. اکنون نرخ بهره بین بانکی نزدیک به ۲۱ درصد و نرخ اوراق تا چند سال آینده به ۲۲ الی ۲۴ درصد خواهد رسید.

مولوی اظهار می‌کند: سهامدار منطقی با کنار هم گذاشتن این مولفه‌ها می‌تواند نتیجه بگیرد که بورس دیر یا زود رشد می‌کند و باید دست به عصا وارد بازار شود. از سوی دیگر در حال استراتژی بسیاری از حرفه‌های بازار سود محور است و به نوعی سیاست سود تقسیمی شرکت‌ها را دنبال می‌کنند.

وی با اشاره به مذاکرات برجام می‌گوید: یک سال است که برجام در بیم و امید به سر می‌برد و سیاست‌گذار تکلیف را مشخص نمی‌کند. بنایراین سیاست اغلب سهامداران امسال بر اساس سود تقسیمی است و اگر وضعیت برجام مشخص شود سیاست این افراد نیز تغییر خواهد کرد.

تورم چقدر است؟

بر اساس این گزارش فروردین ماه، نرخ تورم سالانه برای خانوارها به ۳۹.۲ درصد رسید. نسبت به همین اطلاع در ماه قبل، یک درصد کاهش نشان می‌دهد.

هم‌چنین نرخ تورم سالانه برای خانوارهای شهری و روستایی به ترتیب ۳۸.۷ درصد و ۴١.۶ درصد اعلام شده که برای خانوارهای شهری یک درصد کاهش و برای خانوارهای روستایی ١.٢  درصد کاهش داشته است.

نرخ تورم نقطه‌به نقطه (تغییر شاخص نسبت به مدت مشابه سال قبل) در فروردین ١۴٠١ به عدد ۳۵.۶ درصد رسید. در مقایسه بااسفند سال گذشته،   ۰.۹ درصد افزایش یافته است.

نرخ تورم نقطه‌ای گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی­ها و دخانیات» با افزایش ۲.۷ درصدی به ۴٣.۴ درصد و گروه «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» با کاهش یک درصدی به ٣١.٣ درصد رسیده است.

نرخ تورم ماهانه نیز در فروردین افزایش پیدا کرده و به  ۳.۳ درصد رسید که در مقایسه با ماه قبل، دو درصد افزایش را ثبت کرده است.

تورم ماهانه برای گروه‌های عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» و «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» به ترتیب ۴.٩ درصد و ٢.۵ درصد بوده است.

۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۱
کد خبر: 28104

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha