شاید ۲۰ سال بعد هیچ شعبه فیزیکی دیگری از بانک‌ها وجود نداشته باشد!

یوسف پادگانه در سمینار تخصصی «آینده نظام بانکی در جهان و چالش های پیش رو در ایران» که در مرکز پژوهش های مجلس برگزار شد، گفت: شاید ۲۰ سال بعد هیچ شعبه فیزیکی دیگری از بانک ها وجود نداشته باشد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از  روابط عمومی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، سمینار تخصصی «آینده نظام بانکی در جهان و چالش‌های پیش‌رو در ایران»سه‌شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ با سخنرانی یوسف پادگانه، بانکدار ارشد و صاحبنظر بانکداری بین‌الملل و با حضور صاحبنظران و مدیران ارشد نظام بانکی کشور، در مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی برگزار شد.


موسی شهبازی غیاثی، مدیر کل دفتر مطالعات اقتصادی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، در این جلسه با اشاره به اهمیت برگزاری چنین سمینارهایی و ضمن ارائه ابعاد ناترازی شبکه بانکی، برنامه‌های مجلس شورای اسلامی و مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در راستای بهبود حکمرانی شبکه بانکی و مسیر پیشرفت طرح بانکداری مرکزی را تبیین کرد.


یوسف پادگانه نیز در ادامه این نشست با مقایسه شاخص‌های کلان حوزه بانکی در برخی از کشورهای دنیا با ایران، ضرورت تحول جدی در مسیر صنعت بانکداری ایران را مطرح کرد.


وی با بیان اینکه صنعت بانکداری در دنیا، خدمات متنوعی را ارائه می‌کند، تصریح کرد: در ایران بسیاری از آن خدمات وجود ندارد و سایر خدمات موجود نیز با کیفیت پایین و استراتژی‌های جذب مشتری سنتی ارائه می‌شود.


این صاحبنظر حوزه بانکداری، شبکه بانکی باید متوجه باشد که مشتری نیازمند بانک نیست بلکه نیازمند خدمات بانکداری است، این امر سبب تحولات بسیاری در ارائه خدمات بانکداری در آینده خواهد شد.


وی افزود: مهم ترین تصویری که از آینده نظام بانکی در تحقق تحول دیجیتال داریم، موضوع ارتقای زیست بوم‌های دیجیتال است؛ در واقع جهانی خواهیم داشت که همه مسائل از طریق زیرساخت‌های دیجیتالی به یکدیگر مرتبط هستند و این امر کیفیت خدمات بانکی را ارتقاء خواهد داد. یکی از مهمترین دستاوردهای دیگر شبکه بانکی، داده محور بودن فعالیت‌های آتی شبکه بانکی است که این امر زمینه کاهش انواع ریسک‌های بانک را فراهم می‌کند و مولفه‌های موثر بر سودآوری کسب و کار شبکه بانکی را بهبود می‌بخشد.

پادگانه توضیح داد: یکی از مهم‌ترین نکات در مدیریت شبکه بانکی، تدوین اهداف بلندمدت، میان مدت و کوتاه مدت در شبکه بانکی است به گونه‌ای که برنامه‌های بلندمدت، به سختی دستخوش تغییر می‌شود. این امر به تصمیم‌سازی منسجم و با ثبات در شبکه بانکی کمک میکند. البته که سایر برنامه‌ها متناسب با اقتضائات و شرایط جدید اقتصاد کلان، دائما تعدیل می‌شوند.

وی تاکید کرد: نظام بانکی کشور باید مدل آینده خود را استخراج کند و تصوری از آینده داشته باشد تا بتواند در مسیر آن گام بردارد.
این بانکدار ارشد با اشاره به محورهای کسب و کار در تحول دیجیتال، اشاره کرد: ارائه ارزش، خلق ارزش و کسب ارزش ارکان اصلی تحول در کسب و کار هستند.


وی با بیان اینکه بررسی تجارب سیتی بانک برای بانکداری ایران می‌تواند مفید باشد، خاطرنشان کرد: در آینده بانک‌ها ملزم نیستند که ارزش را به صورت مستقیم به مشتریان ارایه دهند، بلکه در بانکداری آینده بانک‌ها از طریق بازیگران جدید با ارایه دسترسی از جمله فین‌تک‌ها و ... می‌توانند ارزش و خدمات را به مشتری برسانند که هزینه‌های آن‌ها را کاهش می‌دهد و چابکی در ارائه خدمات به همراه می‌آورد.


پادگانه پیش‌بینی کرد که در آینده، تعداد شعب بانکی در دنیا کاهش خواهد یافت،  و شاید ۲۰ سال بعد هیچ شعبه فیزیکی دیگری از بانک‌ها وجود نداشته باشد.همچنین انواع حساب های جاری، سرمایه گذاری و ... ادغام خواهند شد.


وی افزود: قبل از سال ۲۰۱۴ بالغ بر ۸۰ درصد از درآمد صنعت بانکداری از اعطای تسهیلات و وام بود. در سال ۲۰۱۴ این رقم به ۵۵ درصد، و در ۲۰۲۰ به ۴۵ درصد رسید. باقی درآمدها ناشی از خدمات بوده است و سهم خدمات بانکی از درآمد بانک ها، به مرور در حال افزایش است.


این بانکدار ارشد در ادامه مولفه‌های یک سیستم بانکی و یک بانک خوب را در آینده نام برد و گفت: یک سیستم بانکی خوب سیستمی است که متناسب با شرایط اقتصادی کشور خود را تعدیل کند، از سطوح ثبات مالی بالایی برخوردار باشد، توانایی جذب سپرده گذاران را داشته باشند، سیستم تسهیلاتی کنترل شده داشته باشد، تعاملات بین سیستمی قوی داشته باشد، به آموزش و تحقیقات و توسعه اهمیت بالاایی می دهد، ملاحظات زیست محیطی، اجتماعی و حاکمیت شرکتی را در نظر می گیرد.


وی در پایان عنوان کرد: یک بانک خوب بانکی است که به اصول حاکمیت شرکتی پایبند باشد، نسبت کفایت سرمایه را رعایت کند، از کیفیت بالای دارایی ها برخوردار باشد،  ساختار مدیریتی کارآمد داشته باشد، نسبت سودآوری بالایی داشته باشد، آزمون‌های حساسیت و ریسک را اجرا کرده و ملاحظات زیست محیطی و خدمات اجتماعی را در دستور کار خود قرار دهد.

۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۱:۲۶
کد خبر: 28073

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha