دولتمردان متوجه نیستند که افزایش قیمتها  فقط محدود به چند قلم کالا نیست/افزایش قیمت بنزین در برنامه های آتی آزاد سازی ها کلید زده می شود!

کارشناس اقتصادی و عضو هیئت علمی دانشگاه سمنان گفت: مساله مهم این است که دولتمردان متوجه این موضوع نیستند که فقط مساله افزایش قیمت چند قلم کالا و بنزین مطرح نیست؛ افزایش قیمت کالاهای اساسی و بالا رفتن نرخ بنزین به منزله افزایش قیمت مصرف کننده در بسیاری از کالاها و خدمات خواهد بود. دولت نمی تواند نگرانی مردم بخصوص قشر ضعیف جامعه را درباره تورمهای سرسام آور نادیده بگیرد، چرا که از امروز به بعد قطعا با افزایش های بالایی در نرخ کالاها و خدمات رو به رو می شویم.

گروه صنعت و بازرگانی پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، قیمت برخی کالاهای اساسی مثل روغن، لبنیات، مرغ و تخم مرغ به صورت رسمی و ازکانالهای معتبر در حال اعلام شدن است. قیمت هایی که در نگاه اول مشخص می کند کمترین تناسبی با مبلغ یارانه های واریزی ندارد. روغن ۸۰۰ گرمی که تا دیروز بین ۱۰ تا ۱۳ هزار تومان خریداری می شد، شش برابر افزایش قیمت داشته و این مقوله در سایر کالاها نیز اوج قیمت ها را به یک باره نشان می دهد. حال این سوال مطرح است آیا آنگونه که مسوولین ادعا می کنند افزایش قیمت ها فقط در چند قلم کالای اساسی است که بابت آنها یارانه پرداخت شده یا نرخ های بالای کالاهای یاد شده روی افزایش قیمت سایر کالاها وخدمات نیز تاثیر می گذارد؟ استاد اقتصاد و عضو هیئت علمی دانشگاه سمنان در این گفت و گو به چند سوال مطرح شده پاسخ داده است.

رحمان سعادت اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشگاه سمنان در گفت و گو با رادار اقتصاد در خصوص تبعات حذف ارز ترجیحی و عدم به کارگیری تدبیر برای جلوگیری از افزایش شدید قیمت کالاهای اساسی گفت: حذف ارز ترجیحی و هدفمندی یارانه ها در ایران، مساله ای است که باید اتفاق می افتاد، اما با تدبیر و در برهه ای از زمان که ایجاد این تغییر کمترین فشاری بر مردم وارد نمی کرد، لذا تا اینجای کار که حذف ارز ترجیحی در اقتصاد ایران باید اتفاق می افتاد؛ درست است اما در شرایط مناسب و با آماده سازی زیر ساخت های لازم که مردم کمترین گلایه و اعتراضی نسبت به تغییرات اعمال شده نداشته باشند.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: به نظر می رسد غیر از افزایش قیمت نان، روغن، لبنیات و سایر کالاهایی که دولت فعلا از آنها نام برده و روند آزاد سازی قیمت ها را کلید زده است، باید منتظر افزایش قیمت بنزین هم باشیم چرا که مساله فقط به افزایش قیمت آرد و نان ختم نمی شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه سمنان افزود: دولت معتقد است بنزین ۳ هزار تومانی همچنان ارزانترین کالایی است که به مردم ایران داده می شود، بنابراین افزایش قیمت بنزین در برنامه های آتی آزاد سازی ها کلید زده می شود. مساله مهم این است که دولتمردان متوجه این موضوع نیستند که فقط مساله افزایش قیمت چند قلم کالا و بنزین مطرح نیست؛ افزایش قیمت کالاهای اساسی و بالا رفتن نرخ بنزین به منزله افزایش قیمت مصرف کننده در بسیاری از کالاها و خدمات خواهد بود. افزایش هزینه حمل و نقل و افزایش های دیگر دومینوار اقتصاد را تحت الشعاع قرار می دهد، بنابراین می توان گفت افزایش قیمت چند قلم کالای اساسی می تواند پیش زمینه ای برای افزایش قیمت بنزین باشد.  

رحمان سعادت استاد اقتصاد در خصوص نگرانی جامعه نسبت به تورم های فزاینده گفت: دولت نمی تواند نگرانی مردم بخصوص قشر ضعیف جامعه را درباره تورمهای سرسام آور نادیده بگیرد، چرا که از امروز به بعد قطعا با افزایش های بالایی در نرخ کالاها و خدمات رو به رو می شویم.

وی در ادامه افزود: حمایت دولت از قشر ضعیف جامعه باید بسیار پررنگ تر از واریزی هایی باشد که این روزها در دهک بندی ها مشخص شده است، چرا که آخرین پناهگاه مردم دولت و حمایت از معیشت آنها توسط مسوولین است. ضمن اینکه دولت چاره ای ندارد به غیر از اینکه میزان یارانه ها را به گونه ای تنظیم کند که معیشت اولیه مردم به خطرنیفتد.

 عضو هیئت علمی دانشگاه سمنان گفت: امیدوار بودیم کالاهای اساسی با کوپن به مردم داده شود تا دست بخش خصوصی برای افزایش قیمت ها بسته شود اما دولت همچنان برای ماه های آتی تصمیم قاطعی نگرفته و آنگونه که پیداست قرار است پول نقد به عنوان یارانه در کارت ها شارژ شود.

استاد اقتصاد در خصوص رشد نقدینگی و خطر یارانه های نقدی نیز گفت: با اینکه مساله حمایت از معیشت مردم بسیار مهم است اما باید نگران این خطر باشیم که وقتی یارانه با این وسعت به همه مردم داده شده افزایش نقدینگی قطعی است و نقدینگی نیز به تورم ختم می شود، چرا که یارانه ها تقاضای شدیدی ایجاد می کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه سمنان در پایان گفت و گو خاطر نشان کرد: اجرای طرح هدفمندی یارانه ها باید با همراهی همه قوا باشد تا از مردم حمایت شود تا در حوزه سیاسی و اجتماعی تبعاتی که ممکن است دیده شود به شدت کاهش بیابد. به هر حال باید بدانیم دولت از روی ناچاری جراحی اقتصادی را کلید زده اما همه قوا نباید فراموش کنند و این موضوع را دست کم بگیرند که قطع یارانه کالاهای اساسی جراحی خطرناکی است که اگردولت  نتواند در تحقق آنچه مد نظر دارد همه جانبه عمل کند، در این طرح شکست می خورد و قطعا مجلس دولت را تحت فشار قرار می دهد .

۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۲
کد خبر: 28067

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha