تغییر مسیر سیلندر گاز مایع از خانه به خودرو / سیلندر گاز هست اما به مقصد نمی رسد!

این روزها از گوشه و کنار کشور خبرهایی از کمبود سیلندر گاز مایع به گوش می رسد، برای پیگری موضوع با مسئولان شرکت ملی پخش فراورده های نفتی صحبت کردیم؛ آنها می گویند عرضه سیلندر گاز مایع کاهش نیافته اما به جای آنکه برای گرمایش و پخت و پز به بخش خانگی برسد در خودرو به عنوان سوخت مصرف می شود.

 گروه صنعت پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، هنوز وارد ماه های سرد سال نشده ایم که از گوشه و کنار مناطق محروم کشور یعنی مناطقی که از نعمت گاز طبیعی برخوردار نیستند خبر هایی از کمبود سیلندرگاز مایع (LPG) به گوش می رسد. تشکیل صف های طولانی برای دریافت سیلندر گاز که در اکثر مواقع یافت نمی شود معضل اصلی این روزهای مناطق کم برخوردار کشور است.

در ابتدا فکر کردیم شاید کمبود گاز مایع در این مناطق به دلیل کاهش تولید گاز ال پی جی است که بعد از بررسی های صورت گرفته مشخص شد در حال حاضر ایران روزانه ۲۶ هزار تن ال پی جی تولید می کند که تنها یک چهارم از این میزان در بخش خانگی و صنایعی که مورد نیازشان است به صورت سیلندر مورد استفاده قرار می گیرد.

اما موضوع دیگری به ذهن رسید که شاید افزایش مصرف گاز ال پی جی در این روزها موجب شده تا شرکت ملی پخش فراورده های نفتی با کمبود سیلندر گاز مواجه شده است و کارخانه های تولیدکننده سیلندر باید دست به کار شوند تا بتوانند سیلندر بیشتری تولید کنند تا مجموعه شرکت ملی پخش فراورده های نفتی بتواند گاز مورد نیاز این مناطق را به موقع تامین کند.

*کمبود گاز ال پی جی وجود ندارد 

برای پیگیری موضوع با فاطمه کاهی سخنگوی شرکت ملی پخش فراورده های نفتی گفت وگو کردیم تا مشخص شود هم اکنون به چه دلیل در کشور با کمبود گاز مایع مواجه هستیم؟

این مقام مسئول در پاسخ به خبرنگار رادار اقتصاد گفت: به هیچ عنوان کمبودی در توزیع سیلندر گاز مایع در کشور نداریم و هر میزان که خانوارها تقاضا داشته باشند سیلندرگاز مایع در اختیارشان قرار می گیرد.

وی ادامه داد: در شش ماه نخست همین سال ۹۹ به طور متوسط روزانه ۵۲۰۰ تن گاز مایع در اختیار بخش خانگی قرار گرفته است  بنابراین به هیچ عنوان کمبود عرضه گاز مایع را تایید نمی کنم.

در ادامه گفت وگوی خبرنگار رادار اقتصاد با سخنگوی شرکت ملی پخش فراورده های نفتی ایران موضوع قابل تاملی مطرح شد و آن خرید سیلندرهای گاز توسط صاحبان خودروهای ال پی جی سوز با قیمت بالا است تا بتوانند گاز خودروی خود را تامین کنند.

کاهی با اشاره به این موضوع گفت: اخباری به دست ما می رسد که  پس از عرضه سیلندر گاز در شهرستان ها عملا این سیلندرها با قیمت بالاتری توسط صاحبان خود رو خریداری می شود وعملا آنها اجازه نمی دهند تا این سیلندر به بخش خانگی برسد.

*افزایش مصرف گاز LPG  بعد از افزایش قیمت بنزین  به عنوان سوخت خودرو

بعد از افزایش قیمت بنزین در آبان ماه سال گذشته گرایش مالکان خودرو به مصرف سوخت گاز مایع به دلیل قیمت پایین و ماندگاری بالای آن در مصرف بیشتر شده است و همین موضوع باعث افزایش قیمت سه برابری گاز مایع و یا کمبود آن در برخی مناطق کشور شده است.گاز مایعی که از سوی شرکت پخش فرآورده های نفتی بین عاملانتوزیع،  عرضه می شود برای مصارف خانوار است.

از ابتدای سال است که موضوع ورود گاز ال پی جی به سبد سوخت کشور مورد بحث وزارت نفت و برخی از رسانه ها قرار گرفته و در این بین موافقان و مخالفان جدی دارد که می توان در فرصتی مناسب به دور از تمام جوانب سیاسی بحث به این موضوع پرداخت اما در حال حاضر که هوا رو به سردی می رود و خانوار هایی هستند که به این گاز نیازمندند استفاده از آن به عنوان سوخت خودرو بی انصافی است.

به هر حال پیشتر کرامت ویس کرمی مدیر عامل شرکت ملی پخش فراورده های نفتی ایران گفته بود استفاده از گاز مایع در خودرو روشی غیر قانونی، غیرمجاز و غیر استاندارد است و اگر بنا باشد گازی که برای بهبود سیستم گرمایشی خانه در نظر گرفته شده است به جای رسیدن به دست مصرف کنندگان واقعی به عنوان سوخت خودرو قرار بگیرد اختلال و کمبود گاز مایع در منطقه دور از انتظار نخواهد بود.

ویس‌کرمی با تاکید بر مشخص بودن خانوارها و تعداد مصرف کنندگان گفت: در توزیع گاز مایع در سطح کشور با مشکل مواجه نخواهیم شد مگر در صورتی که این گاز در بخش‌های نا مربوط به خصوص به عنوان سوخت خودرو مورد استفاده قرار بگیرد؛ توزیع باید بر مبنی شبکه مشخص شده باشد در غیر این صورت می‌توان این موضوع را به اختلال در توزیع نسبت داد.

ظاهرا دلالان در کمین سیلندرهای گاز می نشینند و وقتی این سیلندرها به شهرستان ها می رسد قبل از توزیع آن ها را خریدار می کنند وبا قیمت بیشتری به متقاضیان می فروشند و برایشان هم فرقی نمی کند که این متقاضی خانواده ۴ نفره ای است که برای گرمایش این سیلندر را نیاز دارد یا فردی است که برای سوخت خودرو آن را خریداری می کند.

به طوریکه قیمت سیلندر ۱۱ کیلویی گاز که باید ۹ هزار و ۷۰۰ تومان فروخته شود تا ۲۰ هزار تومان در شهرستان ها و تا ۱۰۰ هزار تومان در همین حوالی تهران به فروش می رسد.

*متقاضیان سیلندر گاز در سامانه سدف ثبت نام کنند

حدود یکی دو ماهی است که وزارت صنعت، معدن و تجارت سامانه ای را به عنوان سامانه دریافت فراورده های نفتی با عنوان (سدف) راه اندازی کرده است تا متقاضیان واقعی گاز مایع در این سامانه ثبت نام کنند تا مشخص شود چه کسانی  این گاز را برای استفاده در بخش خانگی نیاز دارند و چه کسانی از این گاز در بخش های دیگر قرار است مورد استفاده قرار دهند.

بر اساس اطلاعیه‌ای که  از سوی شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی صادر شده بود، متقاضیان انواع فرآورده‌های نفتی می توانند در راستای توسعه خدمات الکترونیک و ضرورت کاهش مراجعات حضوری برای درخواست سوخت مورد نیاز خود به سامانه درخواست فرآورده‌های نفتی (سدف)  مراجعه و پس از ثبت نام در سامانه و دریافت رمز یکبار مصرف ارسالی به تلفن همراه خود و وارد کردن آن در سامانه، نسبت به ثبت درخواست سوخت مورد نیاز خود اقدام کنند.
این سامانه با بهره‌گیری از استعلام‌های سیستمی از سایر سازمان‌های مرتبط، فرآیند ثبت درخواست، احراز هویت و فعالیت متقاضیان انواع سوخت و تائید آن توسط سازمان‌های متولی را تسهیل می کند و بررسی درخواست‌های سوخت توسط شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران و سازمان‌های متولی بدون دریافت هرگونه وجهی و به صورت رایگان انجام خواهد شد.

یکی از مناطقی که در این روزها بیشترین کمبود سیلندر گاز مایع در آن نمود دارد استان خوزستان است در همین رابطه معاون اقتصادی و بازرگانی سازمان صمت در استان خوزستان بیان کرد: اغلب معترضان  کمبود گاز مایع دلالانی هستند که با الکترونیکی شدن عرضه این نوع گاز مخالف هستند.

وی افزود: افرادی هم هستند که توسط دلالان تحریک می شوند و نسبت به این شرایط اعتراض دارند که بهتر آن است افراد معترض در سامانه سدف ثبت نام کنند.

ناصریان افزود: طبق قانون نباید زمان ثبت نام خانوارها در سامانه سدف تمدید شود و با توجه به شرایط برای تمدید مهلت ثبت نام تصمیم گیری خواهد شد.

معاون اقتصادی و بازرگانی سازمان صمت استان خوزستان تصریح کرد: افرادی که در این سامانه ثبت نام نکنند امکان خرید و دریافت گاز مایع را نخواهند داشت.

پیگیری خبرنگار رادار اقتصاد حاکی است ظاهر به دلیل ضعف اطلاع رسانی متقاضیان گاز مایع هنوز با این سامانه آشنا نیستند و به نظر می رسد فقط ۵۰ درصد از جامعه آماری هدف در این سامانه ثبت نام کرده اند. 

الکترونیکی شدن خرید گاز مایع مسیرهای عرضه را شفاف خواهد کرد چرا که بر اساس اعلام معاونت بازرسی سازمان صمت پیش از این نظارتی بر نحوه عرضه و توزیع گاز مایع با مشکلاتی مواجه بود، اما این شاعبه وجود دارد که سامانه سدف نیز با مشکلاتی همچون سامانه های بهین یاب و بازارگاه مواجه نشود هر چند که می توان با اخذ اسناد و مدارکی محل منزل مسکونی فرد مشخص شود تا معلوم شود این واحد دارای انشعاب گاز است یا خیر، حجم مصرف گاز ال پی جی در صنایعی که قبلا از این گاز استفاده می کردند نیز قابل دریافت است که می توان با این راه کارها متقاضیان واقعی را که در این سامانه ثبت نام می کنند را از متقاضیان غیر واقعی شناسایی کرد.

 انتهای پیام/

۲۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۰
کد خبر: 2804

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha