کنترل تلویزیون به دست دهه شصتی‌ها افتاد!

این چهره‌ها غالباً حتی تجربه مدیریت گروه را در شبکه‌های تلویزیونی ندارند و از این نظر شاید تسلیت کافی با رفتار و فرهنگ سازمانی نداشته باشند. البته این یک تیغ دو دم است، چرا که بخشی از وضعیت کنونی صداوسیما متاثر از رفتارهای سازمان سینمایی است و شاید مدیرانی که با این فرهنگ سازمانی بیگانه باشند، بتواند اوضاع را تغییر دهند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از تابناک؛معاون جدید سیمای سازمان صداوسیما شش تن از مدیران تلویزیون را تغییر داد و چهره‌هایی منصوب کرد که غالباً دهه شصتی هستند؛ چهره‌هایی که اگرچه بی‌سابقه نیستند اما سوابق موثر سازمانی ندارند و هیچ‌یک حتی در حد مدیر گروه در رسانه ملی فعال نداشته‌اند و عملاً در چارچوب رویکردی می‌گنجند که می‌تواند در حکم یک شمشیر دو دم است.

به گزارش «تابناک»؛ محسن برمهانی معاون جدید سیمای سازمان صداوسیما تنها یک روز پس از انتصاب، شش مدیر شبکه‌های تلویزیونی یعنی شبکه‌های یک، دو، چهار، آموزش، قرآن و معارف و امید را تغییر داد اما سراغ شبکه‌های سه، پنج، خبر و نسیم نرفت. او عصر سه شنبه -۲۰ اردیبهشت- در احکامی جداگانه؛ میثم مرادی بینا باج را به سمت مدیر شبکه یک، حامد بامروت نژاد به سمت مدیر شبکه دو، حسین شاه مرادی به سمت مدیر شبکه چهار، علی عبدالعالی به سمت مدیر شبکه آموزش، محمد حسین کشکولی سمت مدیر شبکه قرآن و معارف سیما و محمد صادق باطنی را به سمت مدیر شبکه امید، منصوب کرد.

این سرعت در تغییرات نشان می‌دهد پیش یا همزمان با انتصاب معاونت سیما، در سطوح تصمیم گیری مربوط با این موضوعات، درباره ترکیب مدیران شبکه‌های تلویزیون نیز تصمیم گیری شده، چرا که انتصاب مدیران نیازمند استعلام‌هایی هست که معمولاً با این سرعت داده نمی‌شود و معمولاً اگر قرار بر انتصاب بدون استعلام باشد، اشخاص تا زمان تعیین تکلیف به عنوان «سرپرست» منصوب می‌شوند. بنابراین قطعاً این تغییرات محصول تصمیم گیری در ۲۴ ساعت گذشته نیستند.

کنترل تلویزیون به دست دهه شصتی‌ها افتاد

آن گونه که معاونت سیما درباره مدیر تازه شبکه یک اعلام کرده است: میثم مرادی بینا باج متولد ۱۳۶۱ دانشجوی دکترای فرهنگ و ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکز است. وی پیش از این معاون راهبردی استان‌های حوزه هنری انقلاب اسلامی، رییس حوزه هنری خراسان رضوی و شمالی، قائم مقام معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد، موسس دبیرخانه هنر حماسی و عضو شورای سیاستگذاری دبیرخانه، تهیه‌کننده مجله تصویری «ایوان هنر» در سیمای خراسان شمالی به مدت تقریبی ۱۲۰۰ دقیقه، طراح و مدیر برگزاری شش دوره جشنواره سراسری کاریکاتور بوده است.

معاونت سیما درباره مدیر شبکه دو هم گفته است: حامد بامروت نژاد، متولد سال ۱۳۶۵ و تحصیلکرده در مقطع کارشناسی در رشته مهندسی مکانیک از دانشگاه شهید باهنر کرمان و کارشناسی ارشد در رشته فلسفه غرب از دانشگاه علامه طباطبایی است، کارشناس مرکز رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دبیری جشنواره مردمی فیلم عمار، مدیریت مدرسه سینمایی ماه، تهیه کنندگی سینمای مستند و داستانی، تهیه و تولید سریال تلویزیونی، تهیه کنندگی فیلم های سینمایی و عضویت در هیات انتخاب بخش مستند چهاردهمین جشنواره فیلم مقاومت و عضویت در هیات داوری جشنواره فیلمنامه صاحب قلم مرکز سیمافیلم، بخشی از کارنامه بامروت‌نژاد می‌باشد.

در روایت معاونت سیما درباره مدیر شبکه چهار هم آمده است: حسین شاه مرادی متولد ۱۳۶۷و دارای مدرک کارشناسی ارشد روابط بین‌الملل از دانشگاه علامه طباطبایی(ره) است. مدیریت انتشارات امیرکبیر، مدیریت مرکز رسانه‌ای شیرازه (مرکز تخصصی تبلیغ و ترویج کتاب)، تهیه‌کنندگی برنامۀ «شب روایت» از شبکۀ چهار سیما (سه فصل)، تهیه‌کنندگی برنامۀ تخصصی فلسطین(به‌نام «جان جهان» از شبکۀ چهار سیما)، تهیه‌کنندگی برنامه‌های یک کتاب، مثبت صفر، کتاب‌نوش، مجلۀ تصویری شیرازه، سردبیری ماهنامۀ «شیرازه‌کتاب»، مدیریت دفتر روابط عمومی و امور بین‌الملل مجمع ناشران انقلاب اسلامی، دبیر پویش ملی کتاب‌خوانی کتاب و زندگی در کارنامه حرفه ای شاه مرادی ثبت شده است.

همچنین معاونت سیما درباره مدیر شبکه آموزش آورده است: علی عبدالعالی متولد ۱۳۵۳ نیز دارای دکترای مهندسی برق - مخابرات از دانشگاه علم و صنعت ایران است. کارشناس مجری برنامه تلویزیونی چیستا – شبکه ۲، کارشناس مجری برنامه تلویزیونی یادگیری با طعم لذت – شبکه ۲، کارشناس مجری برنامه تلویزیونی دانشنما – شبکه ۲ و شبکه نسیم، تهیه کننده برنامه تلویزیونی رئالیتی شو مگه میشه ۱ و ۲ شبکه امید و شبکه مستند از جمله فعالیتهای عبدالعالی در حوزه برنامه سازی و کار رسانه ای وی محسوب می‌شود.

معاونت سیما، درباره مدیر شبکه قرآن و معارف نیز گزارش داده است: محمد حسین کشکولی متولد ۱۳۶۴ هم اینک در مرحله ارائه رساله در مقطع دکترا و در رشته فرهنگ و ارتباطات است. او پیشتر، مدیر دفتر پژوهش‌های کاربردی اداره کل پژوهش‌های اسلامی صدا وسیما، مدیر خانه دین و رسانه اداره کل پژوهش‌های اسلامی صدا وسیما و... بوده است. نویسندگی و کارگردانی مستند تنفیذ ویژه انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۶، مستند حاشیه هیات، مستند دوباره زندگی ویژه خدمت رسانی در زلزله کرمانشاه بوده که جملگی این آثار از شبکه‌های مختلف سیما روانه آنتن شده است.

معاون سیما، مدیر شبکه امید را نیز این گونه معرفی کرده است: محمد صادق باطنی متولد ۱۳۶۷ نیز معلم، مدرس دانشگاه، مستندساز، برنامه ساز و شاعراست. وی دکترای ارتباطات و تحصیل کرده دانشگاه‌های شریف و صداوسیماست. مدیر مجتمع آموزشی پژوهشی شهید آوینی صداوسیما، مدیر آموزش بسیج صداوسیما، موسس و مدیر باشگاه هنر و رسانه نوجوان صداوسیما، دبیر و هم‌موسس المپیاد سواد رسانه‌ای، عضو هیات مدیره خبرگزاری مهر، عضو هیات مدیره روزنامه تهران تایمز، رئیس شورای سیاستگذاری جشنواره مدرسه، موسس و مدیر اسبق مدرسه هنر و رسانه آینه، معاون اسبق آموزش و پژوهش مرکز سفیر فیلم، مدیر روابط عمومی‌پنجمین جشنواره فیلم عمار، طراحی، اجرا و تهیه کنندگی برنامه‌های تلویزیونی کهکشان، هشتادیا، رسانش، زاکربرگر، یه حبه نقد، سوژه و روایت عشق، تهیه کنندگی و کارگردانی مستندهای دوپینگی‌ها، جای خالی و دیوانگی بخشی از کارنامه باطنی به شمار می آید.

با نگاهی به سوابق این شش تن می‌توان دریافت که کنترل تلویزیون به دست دهه شصتی‌ها افتاده است اما آیا صرف جوان‌گرایی اتفاق خوبی است؟ این پرسش مهمی است که تا پایان سال جاری و رصد تحولات صداوسیما می‌توان به آن پاسخ داد. واقعیت آن است که اگرچه معاونت صداوسیما در خبر خود لیستی از سوابق را برای هریک از این اشخاص آورده اما از هیچ ناظری پنهان نیست که اغلب این سوابق اصلاحاً «رزومه پرکن» هستند و سوابق مهمی برای سپردن مدیریت حساس یک شبکه تلویزیونی محسوب نمی‌شود.

مهم‌ترین ضعف این جوانان همچون برخی دیگران از چهره‌های جوان که در دیگر دستگاه‌ها در حال به کارگیری هستند، عدم به کارگیری آنها در سلسله مراتب و طی سلسله مراتب اداری برای آگاهی و تسلیت بر سازمانی است که مدیریتش را برعهده می‌گیرند. این چهره‌ها غالباً حتی تجربه مدیریت گروه را در شبکه‌های تلویزیونی ندارند و از این نظر شاید تسلیت کافی با رفتار و فرهنگ سازمانی نداشته باشند. البته این یک تیغ دو دم است، چرا که بخشی از وضعیت کنونی صداوسیما متاثر از رفتارهای سازمان سینمایی است و شاید مدیرانی که با این فرهنگ سازمانی بیگانه باشند، بتواند اوضاع را تغییر دهند.

ده ماه پیش رو تا نوروز ۱۴۰۲، فرصت خوبی برای رصد و سنجش توانایی معاونت تازه صداوسیما و تیم مدیریتی‌اش است که «تابناک» حضورشان را در این ساختار پیش بینی کرده بود و اکنون امید می‌رود با ابتکارعمل و تغییر اساسی که در این مجموعه ایجاد می‌کنند، مسیر ریزش مخاطبان صداوسیما که رئیس سازمان صداوسیما به آن اذعان کرده بود را تغییر دهند و تلویزیون بار دیگر همچون سال‌های دور «خیابان خلوت‌کن» شود.

۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۷
کد خبر: 28020

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha