همانقدر که ارز چند نرخی به معیشت مرم ضرر می زند، حذف یک باره  ارز ترجیحی هم زیان بار است / وزرا فهم مشترکی از وضعیت امروز اقتصاد ایران ندارند!

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین گفت: نباید فراموش کنیم همانقدر که سیاست چند نرخی درباره ارز و کالا به اقتصاد و معیشت مرم ضرر می زند، حذف یک باره و بدون برنامه ریزی و سیاست گذاری ارز ترجیحی نیز می تواند زیان های بزرگی در اقتصاد، معیشت مردم و در اعتماد مردم به برنامه ریزی های مسوولین ایجاد کند.

گروه اقتصاد کلان پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، حذف ارز ترجیحی و اعطای یارانه ها به مردم با اعلام یارانه های ۴۰۰ و ۳۰۰ هزار تومانی برای هر نفر از دهک های مختلف درآمدی در دستور کار دولت قرار گرفته است. شوک های قیمتی قبل از مشخص کردن نهایی میزان یارانه ها مردم را نگران آینده ای کرده که قبلا آن را تجربه کرده اند. رادار اقتصاد در گفت و گو با رئیس اتاق بازرگانی ایران وچین تحلیلی دارد بر تصمیم گیری های حول محور حذف ارز ترجیحی و پاسخ به این سوال که آیا جراحی اقتصادی مورد نظر دولت موفقیت آمیز خواهد بود؟

مجید رضا حریری رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین در گفت و گو با رادار اقتصاد در خصوص حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و عدم ایجاد آمادگی های لازم درمردم و کلیت اقتصاد گفت: مساله آزاد سازی قیمت ها و حذف ارز ترجیحی از دو زاویه باید بررسی شود. اول اینکه ارز ۴۲۰۰ تومانی یا هر ارز ارزانی یا کالایی که با قیمت های متفاوت به شکل دستوری اعمال می شود که از آن به عنوان چند نرخی یاد می شود باید کنار گذاشته شود، لذا تا اینجای کار دولت درست فکر کرده است مثل تصمیم برای آزاد سازی قیمت آرد، چرا که آرد با چند نرخ توزیع می شد.

وی در ادامه خاطر نشان شد: مثلا یک قیمت برای  نانوایی های آزاد پز داشتیم. یک قیمت برای نانوایی های دولتی، یک قیمت برای نانوایی های صنعتی و نان فانتزی و یک قیمت نیز برای قنادی و شیرینی و ماکارونی. تداوم این روش در اقتصاد غلط است و در هیچ اقتصادی این همه بی برنامگی و توزیع یک کالا با چند قیمت دیده نمی شود، لذا تا اینجای کار که باید به سمت یکی کردن قیمتها حرکت کرد درست است، اما نباید فراموش کنیم همانقدر که سیاست چند نرخی درباره ارز و کالا به اقتصاد و معیشت مرم ضرر می زند، حذف یک باره و بدون برنامه ریزی و سیاست گذاری ارز ترجیحی نیز می تواند زیان های بزرگی در اقتصاد، معیشت مردم و در اعتماد مردم به برنامه ریزی های مسوولین ایجاد کند.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین خاطر نشان کرد: قطعا اقتصاد ایران نیازمند جراحی اقتصادی است، مثال جراحی اقتصادی برای اقتصاد بیمار ما خوب است اما اگر قصد جراحی بیماری را داشته باشیم او را به یک مرتبه از خانه و خیابان به اتاق عمل نمی بریم، بلکه جراحی بیمار قبل از رفتن به اتاق عمل نیازمند بررسی های مختلف تیم مشاور پزشکی، بررسی نوع بیهوشی و اینکه بی حسی موضعی باشد یا بیهوشی کامل، ضمن اینکه در حین عمل سی سی یو و آی سی یو برای احتمالات آتی بیمار آماده است. این شرایط اگر آماده باشد می تواند منجر به جراحی موفقیت آمیز و خروج سالم بیمار از اتاق عمل شود.

حریری در ادامه خاطر نشان کرد: پس بررسی های قبل از جراحی و مقدمه چینی ها پیش نیاز اصلی و ضروری جراحی به شمار می رود. ضمن اینکه باید جراح توانمند و متخصص همان بیماری به اتاق عمل فرستاده شود نه جراح و متخصص عضو دیگری از بدن. اقتصاد ما در حال حاضر شبیه بیماری است که نیازمند جراحی است اما هر مسوولی که قصد جراحی دارد بی توجه به مراقبت های قبل، حین و بعد از جراحی آماده عمل می شود، ضمن اینکه ممکن است بدون توجه به همه ابعاد و استفاده از متخصصین امر تصمیم به جراحی اقتصادی بگیرد. تصمیمات اتخاذ شده نشان می دهد وزرا فهم مشترکی از وضعیت امروز اقتصاد ایران ندارند که هر وزیر و هر مسوولی به زعم خود از حذف یارانه ها و آزاد سازی اقتصادی در شرایطی می زند که مردم تحت شدیدترین فشارهای معیشتی هستند.

مجید رضا حریری خاطر نشان کرد: در هفته های اخیر و حتی سال گذشته در طی بررسی لایحه بودجه که بحث حذف ارز ترجیحی مطرح شد بارها و بارها درباره حذف ارز، میزان یارانه، نقدی بودن یا اعطای کالا سخن گفت. از آقای رضایی تا وزیر صمت  واقتصاد و معاون اقتصادی رئیس جمهور تا معاون اول و سایر مسوولین. در حالی هر مسوولی سخنی می گوید که اقتصاد ایران به شدت دچار انتظارات تورمی شده و هر سخنی می تواند رشد دهنده دوباره قیمت ها باشد.

مجید رضا حریری رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین خاطر نشان کرد: بیماری که به دلیل مشکل قلبی وارد اتاق عمل می شود دکتر به او می گوید تا یک مدت مشخص حتی نمی تواند مثل افراد معمولی راه برود یا بدود. مسوولین نباید فکر کنند وضعیت اقتصادی خوبی داریم که نیاز به مراقبت ندارد. وضعیعت اقتصادی کشور شبیه بیماری است که هر تصمیم گیری که احساس می شود جراحی اقتصادی است باید با تدبیر صورت بگیرد. برنامه ریزی ها و آزمایش های قبل و بعد از عمل ضروری است. بی توجهی به هر یک از این موارد می تواند به کما رفتن یا مرگ بیمار منجر شود.

۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۷:۵۹
کد خبر: 28018

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha