هشدار وزارت رفاه؛ ۸۷ درصد از اقلام خوراکی فراتر از حد بحرانی قیمت‌ها قرار دارند + جدول

مرکز برنامه‌ریزی و اطلاعات راهبردی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از اوج‌گیری تورم خوراکی‌ها در فروردین امسال خبر داد و اعلام کرد: متوسط قیمت ۸۷.۵درصد از اقلام منتخب خوراکی خانوارهای ایرانی فراتر از حد بحرانی قیمت‌ها قرار دارند و میانگین قیمت اقلام دیگر هم در وضع هشدار قرار گرفته و احتمال ورود این کالاها به محدوده بحران وجود دارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از همشهری، بازوی تحقیقاتی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی می‌گوید: در فروردین‌ماه امسال به‌طور میانگین قیمت ۸۷.۵درصد از اقلام خوراکی منتخب شامل برنج ایرانی و خارجی درجه یک، گوشت مرغ، شیر پاستوریزه، ماست و پنیر پاستوریزه، تخم مرغ، کره پاستوریزه، روغن مایع، سیب، پرتقال، خیار، گوجه فرنگی، سیب زمینی، لوبیا چیتی، عدس، قندوشکر، رب گوجه فرنگی و چای بسته‌ای فراتر از حد بحرانی قیمت‌ها قرار دارند. این گزارش می‌افزاید: درخصوص بیشتراقلام مانند برنج درجه یک ایرانی، سیب زمینی، قندوشکر، خیار و رب گوجه روند صعودی قیمت‌ها مشاهده می‌شود و افزایش دوباره قیمت این کالاها دور از انتظار نیست و افزون بر این میانگین قیمت اقلامی چون گوشت گوسفند و گوساله و پیاز در محدوده هشدار قرار گرفته است.
محدوده بحرانی قیمت‌ها به حدی از قیمت‌ کالاهای منتخب گفته می‌شود که از کنترل خارج شده و استمرار آن می‌تواند به جهش تورمی منجر شود. این حد براساس افزایش ماهانه حداکثر یک درصد برای قیمت هر کالا درنظر گرفته شده است. این محدوده برای یک دوره یکساله ۲۴درصد تعیین شده است. به این ترتیب افزایش ماهانه حداکثر ۱.۵درصد برای قیمت هر کالا و در یک دوره یکساله به میزان ۸درصد به منزله ورود قیمت به مرحله هشدار است. مرکز برنامه‌ریزی و اطلاعات راهبردی وزارت کار می‌گوید: شاید افزایش قیمت بسیاری از کالاها مانند سکه، ارز، خودرو و حتی مسکن مردم را به خروج از بازار و نادیده گرفتن تقاضا مجبور سازد اما در بازار مواد غذایی هرچه قدر هم که قیمت‌ها افزایش یابد بازهم تقاضا وجود دارد و کوچک‌ترین افزایش قیمت در بازار مصرفی مواد غذایی بلافاصله زندگی و معیشت خانوارها را در تنگنا قرار می‌دهد.

سهم خوراک از سبد هزینه‌ها
هرچند مرکز آمار ایران جزئیات درآمد و هزینه خانوارها در سال گذشته را منتشر نکرده اما گزارش این مرکز از وضعیت دخل و خرج خانوارها نشان می‌دهد: متوسط هزینه‌ کل خالص سالانه یک خانوار شهری در سال گذشته بیش از ۶۲ میلیون تومان بوده است که نسبت به رقم مشابه در سال قبل ۳۱ درصد افزایش داشته و درآمد خانوار روستایی تقریبا نصف درآمد شهری‌ها بوده است. طبق این گزارش در بین هزینه‌های خوراکی و دخانی، بیشترین سهم مربوط به هزینه آرد، رشته، غلات، نان و فرآورده‌های آن و گوشت هرکدام با سهم ۲۱درصد و در بین هزینه‌های غیرخوراکی بیشترین سهم با ۵۰درصد مربوط به هزینه مسکن، سوخت و روشنایی بوده است. انتظار می‌رود که سهم کالاهای خوراکی و آشامیدنی در سبد هزینه خانوارهای ایرانی در سال گذشته با توجه به رشد تورم خوراکی‌ها افزایش را تجربه کرده باشد.

۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۳
کد خبر: 28011

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha