کپی تریدینگ (Copy Trading) چیست؟ + بهترین پلتفرم‌های کپی تریدینگ

بارزترین ویژگی مبادلات رمز ارزها، دامنه‌ی عظیم گزینه‌های موجود برای سرمایه‌گذاری و کسب درآمد از دارایی‌های آن است. افرادی که به‌تازگی با این حوزه آشنا شده‌اند از تمامی نکات و اصطلاحات آن آگاه نبوده و می‌خواهند بهترین استراتژی را باتوجه به ‌نیازهای خود انتخاب کنند. در این مقاله می‌خواهیم تکنیک کپی تریدینگ ارزهای دیجیتال را باهم مرور کرده و برخی از بهترین پلتفرم‌ها و اپلیکیشن‌های کپی تریدینگ (Copy Trading) حال‌حاضر را به‌شما معرفی کنیم.
 

کپی تریدینگ در ارزهای دیجیتال چیست؟

کپی تریدینگ به‌ بیان ساده نوعی مدیریت پورتفولیو با هدف شناسایی و رهگیری سرمایه‌گذارانی است که از سابقه‌ی معاملات مطلوب شما برخوردارندتریدرها به‌ کمک فرایند کپی تریدینگ کریپتو می‌توانند استراتژی تریدرهای موفق را نظارت کنند. مانند سایر الگوهای معاملاتی، بهتر است پیش از آنکه دارایی‌ خود را سرمایه‌گذاری کنیم سابقه‌ی معاملاتی یکی از تریدرهای موفق را بررسی کرده تا از چالش‌های پیش‌رو آگاه شویم.

مزیت بارز کپی تریدینگ را می‌توان برای تریدرهایی دانست که وقت کافی برای رهگیری روند بازارهای کریپتو را دراختیار ندارند. ساختار اصلی کپی تریدینگ ارز دیجیتال بر بازه‌های زمانی کوتاه‌مدت، معمولا روزانه و نوسان‌گیری است؛ بااین‌حال چند استراتژی برای کسب درآمد از این راه نیز وجود دارد.

کاربرد اصلی کپی تریدینگ در بازار بورس فارکس (Forex) است؛ اما ویژگی‌های این تکنیک آن را برای استفاده در تمامی بازارهای پرنوسان، مانند رمز ارزها نیز مناسب کرده است. کپی تریدینگ ارز دیجیتال درکنار سودآوربودن، با ریسک‌هایی نیز همراه است و تریدرها باید به‌یاد داشته باشند که پیروی از الگوهای معاملاتی گذشته به‌تنهایی تضمین‌کننده‌ی کسب سود در آینده‌ی بازار نخواهد بود.

کپی تریدینگ یکی از زیرمجموعه‌های میرور تریدینگ (Mirror Trading) است که در سال 2005 (1384) به‌وجود آمد. در روزهای آغازین، تریدرها الگوریتم‌هایی را که به‌وسیله‌ی معاملات خودکار ایجاد می‌شدند کپی کرده و سرمشق قرار می‌دادند و توسعه‌دهندگان نیز با به‌اشتراک‌گذاری سوابق معاملاتی خود امکان داشتن یک کپی از آن را به‌ بقیه می‌دادند. این روند به‌مرور به تشکیل یک شبکه‌ی تریدینگ اجتماعی منجر شد که درآن الگوی تریدرهای موفق جایگزین الگوریتم‌های بازار شد.

نحوۀ کارکرد کپی تریدینگ

در تکنیک کپی تریدینگ، با اتصال پورتفولیوی خود به سوابق تجاری یک تریدر، از الگوی سود و زیان وی برخوردار می‌شوید. به‌ عبارت دیگر هنگامی که تریدر موردنظر دارایی‌های خود را ازدست دهد اتفاقی مشابه برای شما نیز رخ داده و تنها در سود وی سهیم نخواهید شد. درنتیجه اگر از یک تریدر کهنه‌کار و باسابقه الگوبرداری کنید شانس موفقیت شما نیز به‌مراتب بالا خواهد بود.

برای کپی‌برداری از پورتفولیوی یک تریدر راه‌های متنوعی وجود دارد. یک راه کپی‌برداری از تمام عملیات موجود ازقبیل تراکنش‌ها، نقاط ورود، نقاط برداشت سود و سفارشات، حد ضرر (stop-loss) است. در روش دیگر می‌توان به‌کمک یک حساب قرارداد مابه‌التفاوت (CFD) اعلانات به‌روزرسانی معاملات را دریافت و تراکنش‌های موردنظر را به‌طور دستی کپی‌برداری کرد. قرارداد مابه‌التفاوت نوعی قرارداد مشتقه معاملاتی است که به‌موجب آن خریدار و فروشنده توافق می‌کنند اختلاف نرخ بین قیمت باز و بسته‌ شدن یک قرارداد معاملاتی براساس دارایی پایه مشخصی را به یکدیگر بپردازند. در معاملات CFD تریدرها مالک واقعی دارایی و سهام نخواهند بود بلکه صرفا ازطریق پیش‌بینی آینده قیمت دارایی‌ها، معامله خرید یا فروش را اخذ می‌کنند. درواقع در این نوع معاملات امکان نوسان‌گیری از تغییرات قیمت بدون تحویل فیزیکی و پرداخت کامل ارزش دارایی برای سرمایه‌گذاران فراهم می‌شود.

تریدرها به‌وسیله‌ی کپی تریدینگ ارز دیجیتال قادرند تا تنوع پورتفولیوی خود را گسترش دهند و از راه‌های متعددی برای کسب درآمد در بازارهای مالی استفاده کنند. در این تکنیک به‌جای آنکه تمام سرمایه در یک موقعیت معاملاتی قرار گیرد، استراتژی‌های مختلف به ‌تریدر امکان این را خواهد داد تا از ویژگی‌های مثبت بازارهای گوناگون به‌خوبی بهره‌مند شده و سود مطلوبی به‌دست آورند. بنابراین توصیه می‌شود هنگام انجام کپی تریدینگ از پورتفولیوی چند تریدر همزمان استفاده شود.

برای تنوع بیشتر پورتفولیو می‌توان تریدرهایی که از ابزارهای مالی یا بازه‌های زمانی متنوعی استفاده می‌کنند را شناسایی نمود. در این روش یکی از تریدرها می‌تواند در بازه‌های کوتاه‌مدت روزانه و دیگری از استراتژی‌های بلندمدت در بازارهای بورس سهام استفاده کند. همچنین از تریدرهایی که سود دریافتی‌شان از نوسان کمی برخوردار است و حضور فعالی در بازار دارند غافل نشوید.

کپی تریدینگ ارز دیجیتال مملو از مدل‌های تجاری سودآور است. اغلب نمونه‌های کپی تریدینگ دارای یک حق اشتراک بوده و کاربران برای دریافت یک نسخه از معاملات موردنظر، ماهانه مبلغی پرداخت می‌کنند. یکی از مدل‌های جایگزین کپی تریدینگ اشتراک‌گذاری درآمد (revenue sharing) است که در آن درصدی از معاملات موفق به‌شما پرداخت می‌شود.

مزایا و معایب کپی تریدینگ

کپی تریدینگ نیز مانند سایر تکنیک‌های بازارهای مالی و کریپتو درکنار ویژگی‌های مثبتی که ارائه‌ می‌دهد نقطه‌ضعف‌هایی نیز دارد که در این بخش از مقاله به‌آن‌ها اشاره‌ خواهیم داشت.

مزایای کپی تریدینگ

۱-کسب درآمد به‌طور خودکار

می‌توان بارزترین ویژگی مثبت استراتژی کپی تریدینگ را توسعه پورتفولیو بدون صرف زمان زیاد دانست. این ویژگی تنها برای افراد تازه‌کار نبوده و تریدرهای باتجربه نیز می‌توانند از آن بهره‌مند شوند. تنها کافیست تا استراتژی‌های دلخواه خود را بررسی کرده و درصورت عدم بازدهی مطلوب آن‌ها را تنظیم نمایید.

درمقایسه با تکنیک‌های معمول معاملاتی، نیازی به نظارت همیشگی نمودارها و کسب دانش تخصصی تحلیل تکنیکال برای توکن و پروژه‌های موردنظر نیست. کپی تریدینگ از بهترین راهکارهای کسب درآمد منفعل (passive income) است. انتخاب الگوی معاملاتی برتر، شانس شما را برای کسب درآمد منفعل بیشتر خواهد کرد.

۲-بی‌نیازی به سرمایه‌ اولیۀ هنگفت

برتری دیگر کپی تریدینگ عدم نیاز به سرمایه‌ی اولیۀ هنگفت برای شروع کسب درآمد است. تقریبا با داشتن 200 دلار می‌توان از این استراتژی استفاده کرد.

معایب کپی تریدینگ

۱-وابستگی به ‌دیگران افزایش خواهد یافت

سهولت استفاده از این تکنیک برای سود مالی شاید برای تریدرهایی که به‌دنبال پیشرفت علم و فراگیری استراتژی‌های بازار هستند فاقد جذابیت باشد. ازآنجاکه صنعت رمز ارزها همواره درحال تحول و نوآوری است، اتکای بیش‌ ازحد به کپی تریدینگ و غفلت از کسب دانش کافی برای بسط‌ پورتفولیوی خود گاهی زیان مالی قابل‌توجهی را به‌همراه خواهد داشت.

۲-احتمال شکست سرمایه‌گذاری وجود دارد

کپی تریدینگ ارز دیجیتال نیز مانند تمام استراتژی‌های صنعت کریپتو تضمینی جهت کسب سود کلان به کاربران نمی‌دهد. استفاده از تکنیک کپی تریدینگ برای سرمایه‌گذاران تازه‌کار که درحال آشنایی با اصول اولیه‌ معاملات هستند ریسک‌ کمتری دربر خواهد داشت. در استفاده از این تکنیک باید تعادل را درنظر گرفت تا از زیان‌های احتمالی مصون ماند.

مقایسۀ کپی تریدینگ با سوشال تریدینگ (Social Trading)

تکنیک کپی تریدینگ شباهت‌هایی نیز با استراتژی سوشال تریدینگ دارد که در آن سرمایه‌گذاران از ایده‌های موجود در شبکه‌های اجتماعی مبادلاتی برای توسعه‌ی پورتفولیوی خود استفاده می‌کنند. کاربران در سوشال تریدینگ ایده‌های خود را با همتایان به‌اشتراک گذاشته تا بتوانند استراتژی‌های نوینی را توسعه داده و ابزارهای موجود را نسخه‌برداری کنند. درمقایسه، کاربران در تکنیک کپی تریدینگ موقعیت‌ها و نتایج معاملاتی تریدرهای دیگر را کپی‌برداری می‌کنند.

مقایسۀ کپی تریدینگ با میرور تریدینگ (Mirror Trading)

اختلاف ناچیزی بین این دو تکنیک وجود دارد؛ در میرور تریدینگ سبک مبادله و استراتژی‌های سایر تریدرها الگوبرداری می‌شود. درابتدا تریدرها به الگوریتم‌های خاصی علاقه‌مند بوده و توسعه‌دهندگان نیز تاریخچه‌ی مبادلات خود را با سایرین به‌اشتراک گذاشتند. تریدرها الگوریتم‌هایی که سود کلانی داشتند را انتخاب کرده و پس از کسب اجازه از توسعه‌دهنده‌ی آن نتایج آن‌ها را کپی می‌کردند. کپی تریدینگ به‌نوعی زیرمجموعه‌ی میرور تریدینگ است، با این‌ تفاوت که در این روش طرح اصلی معاملات تریدر موردنظر به کاربران ارائه نشده و پیروی به‌شکلی تقریبا کورکورانه خواهد بود.

کپی تریدینگ

ریسک‌های مرتبط با کپی تریدینگ

۱-ریسک بازار

به ازدست رفتن دارایی یا سرمایه به‌خاطر تغییرات قیمتی یک کالا، توکن یا اوراق‌بهادار، ریسک بازار می‌گویند. هدف از سرمایه‌گذاری در بازارهای این‌چنینی کسب سود ناشی از افزایش قیمت کالای موردمعامله است. یکی از راهکارهای پیشگیری از زیان‌های بزرگ مالی استفاده از استراتژی‌های تخصیص دارایی است، که در آن بخش معینی از هر دارایی به استراتژی یک تریدر اختصاص می‌یابد.

۲-ریسک نقدینگی (لیکوئیدیتی)

ریسک نقدینگی زمانی رخ می‌دهد که یک تریدر قادر نباشد در زمان و سطح موردنظر از یک موقعیت معاملاتی خارج شود. در این حالت باتوجه به پیشینه‌ی الگوی معاملاتی تریدر موردنظر می‌توان بیشینه‌ی ریزش تاریخی یک استراتژی معاملاتی را پیش‌بینی نمود. این بیشینه‌ ریزش حاکی از نسبت اوج تاثیر (peak-to-trough) ریزش قیمت در طول عمر یک استراتژی است. اهمیت این شاخص از این جهت است که به ‌تریدر امکان مشاهده‌ی حداکثر زیان محتمل درصورت شکست استراتژی را خواهد داد. کسب اطلاعات و آگاهی از محصولات و کلاس دارایی‌های موردمعامله نیز برای تریدرها از اهمیت بالایی برخوردار است. دلیل این امر آن است که هر توکن از سطح لیکوئیدیتی متفاوتی برخوردار است.

۳-ریسک سیستماتیک

ریسک سیستماتیک در بازار توکن‌های نوظهور بیشتر به‌چشم می‌خورد. هنگامی که این ریسک رخ می‌دهد دارایی‌ یک تریدر قفل‌ شده و امکان خروج از موقعیت‌های معاملاتی ازبین می‌رود. احتمال وقوع چنین حالتی بسیار کم است اما باید اقدامات پیشگیرانه را برای آمادگی با آن مخصوصا در بازار رمز ارزها درنظر داشت.

چگونه بهترین پلتفرم کپی تریدینگ ارز دیجیتال را انتخاب کنیم؟

عامل اصلی برای گزینش بهترین پلتفرم کپی تریدینگ ارز دیجیتال، نیازهای شما به‌عنوان یک تریدر است. در وهله‌ی نخست باید بدانید تا چه میزان می‌خواهید در این تکنیک سرمایه‌گذاری کنید.

در مرحله‌ی بعد باید سطح امنیت یک بستر کپی تریدینگ را بررسی کنید. اگر پلتفرم موردنظر برای اتصال صرافی رمز ارز شما به حساب کپی تریدینگ موردنظر از کلیدهای API، واسط برنامه‌نویسی کاربردی، استفاده کند؛ می‌توان گفت عملیات تجاری شما امن است زیرا تریدرها به دارایی‌ شما دسترسی نخواهند داشت.

معرفی پنج پلتفرم برتر برای کپی تریدینگ رمز ارز

کپی تریدینگ

پایونکس (Pionex)

وجه‌تمایز پایونکس (Pionex) با سایر صرافی‌های رمز ارز در رایگان بودن خدمات آن است. اگر به‌تازگی با فضای کریپتو آشنا شده و هیچ دارایی رمز ارزی دراختیار نداشته اما قصد سرمایه‌گذاری کلانی در این حوزه را دارید، پایونکس بهترین مکان برای شروع است. در نرم‌افزار پایونکس 16 بات معاملاتی رایگان تعبیه شده‌اند و برای استفاده از آن‌ها تنها کافی‌ست آدرس ایمیل خود را دراختیارشان قرار داده تا از فرایند اتوماتیک این نرم‌افزار کسب درآمد کنید.

کپی تریدینگ

ای‌تورو (eToro)

پلتفرم مبادلاتی رمز ارز eToro از ویژگی‌های سوشال تریدینگ بسیار پیشرفته‌ای برخوردار است. امکانات این پلتفرم به‌حدی فراگیر است که علاوه‌بر معاملات رمز ارز، انواع کالاهای بورس سهام و طلا نیز در آن قابل معامله است. به‌گفته‌ی مقامات رسمی eToro، سایت آن‌ها درحال حاضر از بیش از 16 نوع رمز ارز پشتیبانی کرده و ویژگی کپی تریدینگ ارز دیجیتال آن‌ها بسیار نوآورانه و هیجان‌انگیز است.

پلتفرم eToro امکان کپی‌برداری از الگوی معاملاتی سایر تریدرها را با قابلیت تنظیم سطوح دسترسی و ریسک‌پذیری به‌ شما ارائه می‌دهد. این ویژگی از اتکای بیش‌ازحد شما به فعالیت دیگران جلوگیری کرده و احتمال ریسک و زیان مالی را تاحد قابل‌قبولی کاهش می‌دهد.

از نقاط قوت صرافی eToro قانون‌مندی آن است. eToro از چارچوب سازمان‌های تنظیم‌کننده پیروی کرده و امنیت دارایی کاربران را به‌وسیله‌ی پروتکل‌های نوین رمزنگاری تضمین و داده‌های شخصی آن‌ها را بدون اجازه‌ به‌اشتراک نمی‌گذارند.

کپی تریدینگ

Shrimpy

پلتفرم مفید و همه‌کاره‌ی رمز ارز Shrimpy مبتنی بر فضای ابری بوده و برای استفاده از آن نیازی به ‌دانلود و نصب هیچ اپلیکیشینی نیست. کاربران با استفاده از Shrimpy می‌توانند پورتفولیوی کریپتوی خود را تنظیم کرده و برای هریک از دارایی‌های آن درصد معینی تخصیص دهند تا در زمان دلخواه به‌طور خودکار تعدیل شوند.

Shrimpy به کاربران خود امکانات متنوعی مانند پیش‌بینی تاریخی و تحلیل بازخوردهای اجتماعی می‌دهد. Shrimpy در بخش امنیت نیز فعال بوده و به ‌مشتریان خود امکاناتی ازقبیل رمزنگاری کلید API، پروتکل HTTPS امن و احراز هویت دومرحله‌ای ارائه می‌دهد. پلتفرم Shrimpy از صرافی‌های رمز ارز متعددی پشتیبانی کرده و دارای یک برنامه‌ی معرفی دوستان یا ارجاع مشتریِ بسیار مطلوب است.

کپی تریدینگ

بایننس (Binance)

اگر حتی به‌تازگی با فضای رمز ارزها آشنا شده باشید قطعا نام صرافی بایننس به‌گوشتان خورده است. بایننس با داشتن متنوع‌ترین بازار مبادلاتی دارایی‌های دیجیتال، رتبه‌ی نخست را دربین صرافی‌های رمز ارز دراختیار داشته و مدتی است که از تکنیک کپی تریدینگ نیز پشتیبانی می‌کند. حضور تریدرهای بزرگ در این پلتفرم و پشتیبانی از بیش‌از 600 نوع رمز ارز مختلف موجب اهمیت دوچندان بایننس شده ‌است.

کپی تریدینگ

3Commas

طیف خدمات 3Commas درحوزه‌ی کپی تریدینگ ارز دیجیتال فراوان است. 3Commas با داشتن استراتژی‌ها، بات‌های معاملاتی متنوع و ربات‌های بیت‌کوین، تمام نیازهای مشتریان خود را در این حوزه برطرف می‌کند. کاربران همچنین می‌توانند در تالار گفتگوی این پلتفرم باهم به‌ گفتگو پرداخته و راهکارها و تجارب مبادلاتی خود را به‌اشتراک بگذارند.

برای استفاده از این پلتفرم کافی‌ست تا راهکار موردنظر خود را برگزیده و از آن کپی‌برداری نمایید. بات‌های 3Commas محاسبات لازم را انجام داده و درآمد حاصله به پورتفولیوی شما واریز می‌شود. 3Commas از امنیت مناسبی برخوردار است، دارایی‌ کاربران نزد این پلتفرم سپرده‌گذاری نشده و بات‌های کریپتو نمی‌توانند ازجانب شما سفارشات برداشت وجه را اجرا کنند.

۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۲
کد خبر: 27957

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha