از هر ۱۰ بانک مرکزی ۹ بانک بر توسعه‌ی راهکارهای ارز دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) متمرکز شده‌اند

بانک تسویه حساب‌های بین‌المللی (BIS) در آخرین تحقیق خود مدعی شد که از هر ۱۰ بانک مرکزی ۹ بانک بر توسعه‌ی راهکارهای ارز دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) متمرکز شده‌اند. به‌علاوه، ۵۰ درصد از این موسسات مالی دولتی مرحله‌ی توسعه و ساخت CBDC خود را پشت‌سر نهاده و درحال آزمایش آنها هستند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد ، رئیس مرکز نوآوری BIS عوامل اصلی تشکیل‌دهنده‌ی صنعت رمزنگاری مانند استیبل‌کوین‌ها و امورمالی غیرمتمرکز (DeFi) را تهدیدی برای بانک‌های مرکزی جهان خواند

ابراز علاقه‌ی بانک‌های مرکزی به CBDCها

موسسه‌ی مالی جهانی BIS از ۸۰ بانک مرکزی پرسش‌هایی درخصوص موضع‌گیری و پیشرفت آنها مطرح نمود. طبق نتایج به‌دست آمده ۹۰ درصد از شرکت‌کنندگان اظهار داشتند که درشرف رونمایی و معرفی از محصولات جدید خود هستند. در این بین نیمی از بانک‌های مرکزی خود را درحال توسعه یا اجرای آزمایشات منسجم CBDC توصیف کرده‌اند.

وقتی سخن از CBDCها شود نمی‌توان تلاش‌های دولت چین را در این زمینه نادیده گرفت که با اجرای طرح‌های متعددی سعی در افزایش محبوبیت آن در بین شهروندان کرده‌ است. ارز دیجیتال e-CNY یکی از شیوه‌های پرداختی درطول برگزاری بازی‌های المپیک زمستانی پکن بود که حجم تراکنش‌های روزانه‌ی آن تقریبا ۳۰۰ دلار برآورد شده است.

سایر کشورهایی که همگام با چین درحال توسعه‌ی راهکارهای بومی یا تدوین طرح‌های آزمایشی هستند عبارتند از: مالزی، مکزیک، تایلند، زامبیا و اندونزی.

موسسه‌ی BIS در گزارش خود به وضعیت استیبل‌کوین‌ها و رمز ارزها نیز اشاره کرده است. در پیش‌بینی BIS آن دسته از استیبل‌کوین‌هایی که توسط یک ارز فیات واحد پشتیبانی می‌شوند ممکن است در آینده به‌عنوان یک روش پرداخت مورداستفاده قرار گیرند. با این‌وجود BIS دیدگاه خوش‌بینانه‌ای درقبال استیبل‌کوین‌هایی که پشتوانه‌ی کالا دارند یا دارایی‌های دیجیتالی همچون بیت‌کوین ندارد.

افزایش تمایل ۱۰ درصدی بانک‌ها

نظرسنجی مشابهی که در سال ۲۰۱۹ (۱۳۹۸) توسط BIS صورت پذیرفت حاکی از آن بود که ۸۰ درصد از بانک‌های مرکزی درحال توسعه‌ی CBDC بومی خود هستند. در این نظرسنجی قدیمی ۶۶ موسسه‌ی مالی شرکت داشتند.

طبق این گزارش، بانک‌های مرکزی درآن زمان به‌خاطر اقتصاد بازارهای نوظهور (EME) به CBDCها تمایل داشتند، درحال حاضر این گرایش به‌دلیل بازارهای مالی پیشرفته است.

۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۰
کد خبر: 27955

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha