رشد این روزهای بازار ناشی از انتظارات تورمی و افزایش نرخ دلار است/ متولیان بازار هنری به خرج نداده اند! / افزایش هزینه شرکت‌ها نکته مغفول مانده در رشد حاشیه سود

استاد دانشگاه و کارشناس بازار سرمایه گفت: امکان صعود شاخص کل به یک رقم یک میلیون و ۷۰۰ هزار واحد وجود دارد اما باید در کنار این رشد به فاکتورهایی همچون رشد هزینه‌ شرکت‌ها و عوامل تاثیرگذار نیز توجه شود. در حقیقت بازار سهام متناسب با رشد نقدینگی و انتظارات تورمی تنظیم (Adjust) شده و این بازدهی و رشد متاثر از هنر و عملکرد متولیان و فعالان بازار نیست و نمی توان آن را به عنوان اقدامی مثبت تلقی کنیم؛ نقدینگی در سال جاری حدود ۳۰ درصد افزایش داشته و بدیهیست هر دارایی متناسب با این تورم رشد می‌کند.

سید حسین سلیمی کارشناس بازار سرمایه و عضو سابق شورای عالی بورس در گفت و گو با زهرا فعله گری خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد اظهار کرد: بازار سهام با توجه به شرایط به وجود آمده در روزهای اخیر روندی صعودی داشته اما گمان می کنم این پیش‌روی‌ها موقت باشد. به طور حتم برای بازار مطلوب است که رشدی بر پایه واقعیت‌های اقتصادی کشور به وجود بیاید.

کارشناس بازار سرمایه تشریح کرد: در حال حاضر حاشیه سودهای شرکت‌ها و پروژه‌های اجرایی آنها رو به افزایش بوده اما بعید می دانم این موضوع مبنی بر اتفاقات ذاتی شرکت رقم بخورد و فکر می کنم این رشد ناشی از انتظارات تورمی و افزایش نرخ دلار است.

سلیمی ابراز کرد: امکان صعود شاخص کل به یک رقم یک میلیون و ۷۰۰ هزار واحد وجود دارد اما باید در کنار این رشد به فاکتورهایی همچون رشد هزینه‌ شرکت‌ها و عوامل تاثیرگذار نیز توجه شود.

وی افزود: در حقیقت بازار سهام متناسب با رشد نقدینگی و انتظارات تورمی تنظیم (Adjust) شده و این بازدهی و رشد متاثر از هنر و عملکرد متولیان و فعالان بازار نیست و نمی توان آن را به عنوان اقدامی مثبت تلقی کنیم؛ نقدینگی در سال جاری حدود ۳۰ درصد افزایش داشته و بدیهیست هر دارایی متناسب با این تورم رشد می‌کند.

کارشناس بازار سرمایه درمورد این پرسش خبرنگار مبنی بر اینکه آیا رشد نقدینگی و تورم همسان بوده و حرکتی متناسب با یکدیگر داشته‌اند؟ پاسخ داد: طبق آخرین داده‌ها نقدینگی حدود ۳۰ درصد رشد داشته و مطابق آمار بانک مرکزی تورم رشد ۴۰ درصدی را به ثبت رسانده اما این دو به تنهایی ملاک ارزیابی نیستند و در کنار این موارد باید به ضریب تکاثر پولی و گردش پول نیز توجه کافی بشود. در واقع باید میزان و رقم پایه پولی و ضریب تکاثری در یک محدوده باشند.

سلیمی اضافه کرد: به بیان دیگر حاضل ضرب حجم نقدینگی و ضریب تکاثری پول نباید با میزان تورمی که بانک مرکزی اعلام می‌کند، فاصله چندانی داشته باشد، مگر اینکه در عملیات محاسباتی تورم، ورود و خروج خاصی را داشته باشیم، به طور مثال در زمان ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد، تورم مسکن را خارج از محاسبات قرار می‌دادند و این موضوع مشکل ایجاد می‌کرد.

وی گفت: رشد نقدینگی عملا مربوط به چاپ پول است و اگر ضریب گردش پول که نقدینگی را در جامعه می چرخاند در محاسبات اعمال بشود، عملا معادل تورم می‌شود. البته این قیاس مع‌الفارق بوده چراکه تورم ناشی از افزایش نقدینگی است و این دو عامل موازی با یکدیگر نیستند.

کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: به طور فرضی ضریب گردش پول هم ۵ است و نقدینگی کشور امسال هزار میلیارد تومان بوده و سال بعد این رقم به هزار و دویست میلیارد تومان می‌رسد، در چنین حالتی اگر هزار میلیارد تومان را در ضریب گردش پولی ضرب کنیم به عدد ۵ هزار میلیارد تومان می‌رسیم که نشان دهنده حجم پول در گردش است و اگر این عملیات را برای هزار و دویست میلیارد تومان اعمال کنیم به عدد ۶ هزار میلیارد تومان می‌رسیم؛ در حقیقت گردش نقدینگی کشور طی یکسال از ۵ به ۶ همت رسیده و با فرض تغییر نکردن تولید ناخالض داخلی (GDP)  خواهیم دریافت که پول معادل دارایی ها رشد کرده و ارزش پول کاهش ۲۰ درصدی را تجربه کرده است و در عمل این موضوع نمی‌تواند برای بازار سرمایه تاثیرگذار باشد.

در این میان دارایی‌هایی داشتیم که تنها پول معادل آن رشد کرده و ۲۰ درصد کاهش ارزش پول را تجربه کرده‌ایم و این موضوع نمی‌تواند برای بازار سرمایه تاثیرگذار باشد.

وی مطرح کرد:با  اقداماتی نظیر تدوین آیین نامه هایی که سهم شناور (free float) را افزایش می‌دهد و در مقابل مقررات دست و پا گیری راحذف می کند می توانیم نسبت به افزایش عمق بازار سهام امیدوار باشیم. در کنار این اهم باید حجم شرکت های پذیرفته شده افزایش پیدا کند و عملکرد بازارگردان‌ها نیز تحت فشار خرید و یا عرضه آنها شکل نگیرد؛ در حقیقت با دخالت در عملکرد آنها نه تنها عمق بازار افزایش پیدا نمی‌کند بلکه تاثیر معکوسی در این زمینه به وجود می‌آورد.

کارشناس بازار سرمایه معتقد است؛ تصمیمات اشتباهی در خصوص ابطال معاملات بر حسب اتفاقات خاصی که در طول روز معاملاتی می افتد نیز از دیگر عواملی بوده که محل افزایش عمق و کارایی بازار سرمایه است و با رفتارهای این چنینی نمی توان به اهداف مدنظر همچون به وجود آمدن بازاری شفاف و پویا دست پیدا کرد.

سلیمی گفت: افزایش کارایی بورس بدون تاثیر رشد تورم در گروی فرآیند عملیاتی شرکت‌های بورسی است؛ به عبارت دیگر اگر تولید و فروش و یا سود و زیان حاصل از عملیات آنها حاصل یک عملیات رو به رشد و آینده نگرانه باشد می توانیم بگویم که بازار سرمایه با محوریت رشد واقعی در حال صعود است. متاسفانه در دو الی سه سال اخیر رشد بازار ناشی از گرانی‌ها و تورم بوده در صورتی که توسعه بازار سهام باید کمی و کیفی باشد و در این صورت عام مردم می توانند به این بازار اعتماد کرده و اقدام به سرمایه گذاری کنند.

۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۳
کد خبر: 27945

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha