ورود ۲۰ هزار خودرو خارجی به ایران؛ خودرو ارزان می‌شود | قیمت خودروهای وارداتی بین ۲۵ تا ۳۵ هزار یورو است

رئیس هیات مدیره انجمن قطعه‌سازان کشور در گفت‌وگو با همشهری آنلاین در مورد لغو ممنوعیت واردات خودرو می‌گوید: «هنوز آیین‌نامه و دستورالعملی درباره تعداد خودروهای وارداتی صادر نشده اما پیش‌بینی می‌شود حدود ۲۰ هزار خودرو وارد شود. در مورد نوع محصولات وارداتی نیز خودروهایی وارد می‌شود که بین ۲۵ هزار تا ۳۵ هزار یورو قیمت دارند.»

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از همشهری آنلاین ،رئیس هیات مدیره انجمن قطعه‌سازان کشور که از طراحان اصل طرح رفع ممنوعیت از واردات خودرو است، در گفت‌وگو با همشهری آنلاین می‌گوید: «در مقطع کنونی، واردات خودروهای خارجی روی قیمت خودروهای داخلی هیچ‌گونه تاثیری نخواهد گذاشت و فقط روی قیمت خودروهای خارجی که در ایران است و به شدت حبابی و نابجا رشد داشتند اثر می‌گذارد و قیمت آنها را می‌شکند.» «محمدرضا نجفی‌منش» در مورد تعداد و نوع خودروهای وارداتی می‌افزاید: «در مورد تعداد، واردات در ازای صادرات انجام خواهد شد و هنوز آیین‌نامه و دستورالعملی در این باره صادر نشده اما پیش‌بینی می‌شود حدود ۲۰ هزار خودرو وارد شود. در مورد نوع محصولات وارداتی نیز خودروهایی وارد می‌شود که سقف قیمتی آنها بین ۲۵ هزار تا ۳۵ هزار یورو یا دلار است و در رده خوروهای متوسط هستند و امکان خرید آن برای اقشار متوسط وجود دارد. در طرح واردات خودرو، از ورود خودروهای کلاس A که برای طبقه مرفه است، جلوگیری خواهد شد.»

واردات با تعرفه متوسط ۱۰۰ درصد انجام می‌شود

رئیس هیات مدیره انجمن قطعه‌سازان کشور معتقد است که واردات خودرو در بهبود کیفیت خودروهای داخلی موثر خواهد بود. نجفی‌منش می‌افزاید: «خودروسازان و قطعه‌سازان داخل کشور به ازای صادرات قطعه و خودرو می‌توانند از محل صادرات، واردات خودرو را به صورت مستقیم با غیرمستقیم انجام دهند. حضور در بازارهای جهانی بسیار رقابتی است و حفظ جایگاه مستلزم حفظ مزایای کیفی و قیمتی نسبت به سایر رقباست. بنابراین، خودروسازان و قطعه‌سازان ایرانی ترغیب خواهند شد که با بهبود کیفیت و کاهش قیمت به دنبال کسب جایگاه مناسب در بازارهای جهانی باشند. این اتفاق، منجر به ایجاد فضای رقابتی در کشور و بهبود کیفیت قطعات و خودروهای ساخت داخل می‌شود.»

عضو اتاق بازرگانی تهران در مورد تعرفه واردات خودرو هم می‌گوید: «تعرفه واردات بر اساس قیمت خودرو تعیین خواهد شد. قیمت خودروها به صورت بازه‌ای تعریف و تعرفه واردات نیز به صورت بازه‌ای محاسبه خواهد شد و به صورت متوسط تعرفه خودرو ۱۰۰ درصد برآورد خواهد شد.»

از رانت جلوگیری می‌شود

از جمله انتقادات به واردات خودرو، تشدید انحصارگرایی و رانت‌خواری در بازار خودرو است. عضو اتاق بازرگانی تهران در این باره می‌گوید: «در طرح پیشنهادی ما در مورد واردات خودرو، مجوز واردات به ازای صادرات در حوزه خودرو و صنایع وابسته آن به ۳ گروه از ذینفعان یا کارگزاران صادرات – واردات آنها تعلق خواهد گرفت که این ۳ گروه عبارتند از خودروسازان، قطعه‌سازان و کاربری‌سازان خودرو. به این ترتیب، با صدور مجوز صرفا برای فعالین حوزه صنایع خودرویی کشور، از ایجاد رانت واردات برای گروه‌های دیگر جلوگیری خواهد شد.در این طرح، طبقات موثر و کم‌برخوردار جامعه نظیر جانبازان، ایثارگران، معلولان و نیز صنوف و طبقات اقتصادی آسیب‌دیده از کرونا هم می‌توانند به صورت شخصی و یا گروهی با دریافت حواله صادراتی جزو گروه‌های مجاز به واردات باشند.»

مشکلی برای تامین ارز ایجاد نمی‌شود

در شرایط کنونی به دلیل تحریم، تامین ارز از موانع بر سر راه آزادسازی واردات خودرو است. نجفی‌منش در مورد تامین ارز واردات خودرو می‌گوید: «بر اساس طرح ارائه‌شده برای واردات، با توجه به تامین ارز از محل صادرات در حوزه قطعات و خودرو مشکل تامین ارز رفع می‌شود و حتی یکی از راه‌های بازگشت ارز حاصل از صادرات به کشور در شرایط تحریمی خواهد بود.»

بدهی خودروسازان به قطعه‌سازان پرداخت می‌شود

رئیس هیات مدیره انجمن قطعه‌سازان کشور با اشاره به بدهی خودروسازان به قطعه‌سازان می‌گوید: «اگر نقدینگی به صنعت قطعه‌سازی کشور تزریق نشود منجر به کاهش تولید خودرو و افزایش قیمت‌ها خواهد شد اما آزادسازی واردات خودرو می‌تواند باعث رفع بدهی شرکت‌های خودروسازی به قطعه‌سازان ‌شود چرا که خودروسازان داخلی با واردات خودرو با تعرفه متوسط ۱۰۰ درصد و فروش در بازارهای داخلی می‌توانند با افزایش فروش و افزایش حاشیه سود با ایجاد نقدینگی بخش قابل توجهی از دیون به قطعه‌سازان را پرداخت کنند.»

۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۵
کد خبر: 27943

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha