اکونومیست: اقتصاد کرونازده ایران شاهد افت قابل‌توجه تولید ناخالص داخلی خواهد بود

نشریه اقتصادی اکونومیست با اشاره به تبعات اقتصادی ناشی از موج‌های مداوم کرونا در ایران، پیش‌بینی کرد اقتصاد کشور طی سال جاری میلادی ۱۲ درصد کوچک شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، واحد اطلاعات اکونومیست در گزارشی که روز جمعه منتشر شده پیش‌بینی کرد که اقتصاد کشور طی سال جاری ۱۲ درصد کوچک شود.

روز سه‌شنبه گذشته تعداد مبتلایان جدید کرونا در ایران به رکورد ۴،۱۵۱ نفر رسید و به همین خاطر، تعطیلی‌های موردی برای برخی کسب‌وکارها در تهران اعمال شد و برنامه ازسرگیری پروازها به عراق و ترکیه نیز متوقف شد.

اکونومیست در تحلیل آثار بازگشت تعطیلی‌ها به پایتخت ایران و برخی شهرها در پی شروع موج سوم شیوع کرونا نوشت:

با توجه به اِعمال تعطیلی‌های دیرهنگام و بازگشایی‌های زودهنگام در ایران به رغم این که این کشور کانون شیوع کرونا در منطقه بوده است، اوج‌گیری دوباره کرونا در ایران پس از مراسم مذهبی اواخر آگوست امری قابل‌پیش‌بینی بود. دولت ایران به دلیل ضروریات اقتصادی و بدون توجه به شرایط اپیدمی کرونا، اقدام به تعطیلی دیرهنگام کسب‌وکارها پس از شیوع کرونا کرد و زودتر از آن چه لازم بود محدودیت‌های کرونایی را برداشت. در جریان مراسم مذهبی اواخر اوت نیز اجازه برپایی تجمعات بزرگ داده شد.

اواخر سپتامبر تعداد مبتلایان جدید کرونا در ایران به رکوردی جدید رسید و از ۳ هزار نفر در روز تجاوز کرد. در این دوره نیز دولت ایران از ترس آثار و تبعات اقتصادی و برای اجتناب از خشم عمومی، عملکردی دیرهنگام برای برقراری محدودیت‌های جدید داشت. چرا که حتی بدون اِعمال این محدودیت‌ها نیز جامعه ایران تحت‌فشار مالی شدیدی از سوی تحریم‌های آمریکا قرار داشت.

حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران در روز ۳ اکتبر بر مسئولیت فرد فرد ایرانی‌ها در مقابله با کرونا تأکید کرد و گفت کسانی که بیماری خود را پنهان کنند و یا در اماکن عمومی از ماسک استفاده نکنند جریمه خواهند شد. این در حالی است که مقامات بهداشتی ایران خواستار وضع محدودیت‌های بیشتر بودند. تمام ۳۲ استان کشور در وضعیت قرمز شیوع کرونا قرار گرفته‌اند که این به معنای ریسک بالای گسترش کرونا در همه استان‌های کشور است.

به هر ترتیب، ستاد مقابله با کرونا باز هم دیرهنگام، محدودیت نسبی یک‌هفته‌ای را برای تهران اعلام کرد. بر این اساس بیشتر اماکن عمومی تعطیل شده‌اند و زدن ماسک در مکان‌ها و معابر عمومی اجباری شده است. البته بانک‌ها و ادارات دولتی تعطیل نشده‌اند. این اقدامات در مقایسه با کشورهای دیگر که شرایطی مشابه ایران از نظر نرخ ابتلا دارند اقداماتی ملایم و سهل گیرانه تلقی می‌شود. محدودیت‌های مشابهی نیز در استان زنجان و شهرهای دیگری که دچار شیوع شدید کرونا هستند اعمال شده است.

به علاوه سازمان هواپیمایی کشوری از لغو همه پروازهای برنامه‌ریزی‌شده بین ایران و عراق خبر داده است. قرار بود این پروازها از ۹ اکتبر و بعد از تعلیق دوهفته‌ای برای اجتناب از راه‌پیمایی اربعین از سر گرفته شود. شرکت هواپیمایی ترکیه نیز همه پروازهای مستقیم به ایران و از ایران به ترکیه را لغو کرده است. در روز ۵ اکتبر تعداد مرگ‌ومیرهای ناشی از کرونا در ایران به ۲۳۵ نفر رسید که برابر با تعداد مرگ‌ومیرهای اواخر جولای است. ۴۷۹ هزار و ۸۲۵ نفر نیز در این کشور به کرونا مبتلا شده و ۲۷ هزار و ۴۱۹ نفر به کام مرگ کشیده شده‌اند. 

اثرات اقتصادی

انتظار داریم دولت ایران طی ماه‌های آتی در تلاش برای مهار کرونا و در عین حال به حداقل رساندن زیان‌های اقتصادی ناشی از این بیماری، سیاست تعطیلی و بازگشایی کسب‌وکارها را به طور متناوب به اجرا بگذارد. با این وجود پیامدهای این بیماری برای اقتصاد ایران بسیار قابل‌توجه خواهد بود و پیش‌بینی می‌کنیم تولید ناخالص داخلی ایران در سال ۲۰۲۰ بالغ بر ۱۲ درصد کاهش یابد.

۲۲ مهر ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۰
کد خبر: 2794

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha