رشد ۴۵ درصدی شاخص گروه مواد غذایی از ابتدای اسفند ۱۴۰۰؛ تحت تاثیر جوسازی یا سودسازی؟

جو خبری گرانی آرد، روغن و ... باعث رشد ۴۵ درصدی شاخص مواد غذایی شده و حالا برخی معتقدند این بازدهی مثبت گروه غذایی ادامه دار می شود، اما برخی دیگر از تحلیلگران آن را رد می کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از تحلیل بازار؛ با حذف یارانه برای آرد صنعتی قیمت برخی کالاها این زنجیره همچون ماکارونی تا ۳ برابر افزایش یافته و همین مساله باعث شده تا برخی نمادهای غذایی در بورس ایران هم معاملات مثبتی را دنبال کنند، اما پیش بینی اینکه نمادهای غذایی چه میزان رشد خواهند کرد و آیا به اندازه افزایش قیمت کالاهای خود در معاملات بورس بازدهی خواهند داشت یا خیر، موضوع بسیار پیچیده ای است و نمی توان به این سادگی به آن پاسخ داد، اما به طور کلی رشد قیمتی که در نتیجه افزایش قیمت تمام شده باشد نمی تواند بازدهی خیلی شدید و ادامه داری را به همراه داشته باشد، زیرا اصولا این نوع افزایش قیمت ها که در نتیجه گرانی مواد اولیه است حاشیه سود شرکت ها را کاهش می دهد و حتی می تواند در نتیجه افت تقاضا در یک مقطع زمانی اثر منفی در بلند مدت بر وضعیت بنیادی نمادها هم داشته باشد.

یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه شاخص گروه غذایی در بورس ایران از ابتدای اسفند تاکنون ۴۵ درصد افزایش داشته است که تحت تاثیر عوامل مختلفی است، گفت: در حال حاضر سه عامل بر معاملات گروه غذایی تاثیر گذاشته است، همان طوری که در رسانه ها به آن پرداخته شده قیمت آرد و روغن و ... به شدت افزایش یافته، زیرا در چند وقت اخیر واردات روغن و ... با ارز ۴۲۰۰ تومانی انجام نمی شود، بلکه این کالاهای غذایی با ارز نیمایی واردات شده اند و همین مساله به رشد مواد غذایی کمک کرده است.

سارا فلاح افزود: عامل دیگر افزایش چشمگیر دستمزدها باعث بالا رفتن تورم تولید کننده و گرانی قیمت تمام شده می شود و عامل دیگری که بر بازار مواد غذایی تاثیر داشته رشد عجیب قیمت محصولاتی مانند روغن آفتاب گردان و گندم در نتیجه جنگ روسیه و اوکراین بوده است، زیرا این دو کشور از عمده ترین تامین کننده های محصولاتی مانند غلات و روغن برای بازار جهانی بوده اند.

شرایط بنیادی نمادهای ارزش واقعی نمادها را تعیین می کنند
یک کارشناس بازار مالی با اشاره به اینکه تغییر ارز واردات کالاها منجر به تغییر نرخ مصرفی این کالاها در کشور می شود که به طور قطع روی معاملات نمادهای غذایی و دارویی تاثیر می گذارد، تصریح کرد: در حال حاضر بسیاری از فعالان اقتصادی تحلیل می کنند که با حذف ارز ترجیحی و یارانه آرد و ... رشد قیمت مواد غذایی کلید می خورد و این موضوع باعث رشد ارزش سهام این شرکت ها می شود. این تحلیل برای همه ای نمادها به طور قطع درست نیست، شاید در کوتاه مدت برخی از این موج خبری استفاده کنند و سهام نمادهای کوچک را به اوج قیمت برسانند، اما در ادامه شرایط بنیادی نمادهای ارزش واقعی نمادها را تعیین می کنند.

علیرضا سادات با بیان اینکه در چند وقت اخیر نمادهای غذایی صف های خرید سنگینی داشته اند، اما حقوقی ها هم این صف ها را عرضه کرده اند و این مساله می تواند نشانه ای دو عامل باشد، تصریح کرد: وقتی حقوقی ها صف های خرید را کامل عرضه می کنند یعنی مانع از رشد ارزش سهام می شوند و این مساله می تواند از یک سو نشانه این باشد که حقوقی ها نمی خواهند از این جو خبری برای رشد ارزش سهام استفاده کنند و با توجه به اینکه مجامع شرکت ها هم نزدیک هست منتظرند که ابتدا توزیع سود اتفاق بیفتد و بعد سهام ها را بفروشند و یا اینکه سهام در قیمت کنونی ارزنده است و گرانتر از تعادل ارزش نماد با شاخص کل را بهم می زند.

او افزود: در یک سناریو دیگر برخی از حقوقی ها شاید انتظار اتفاقات کنونی را نداشته اند به همین دلیل سهام را هنوز از سهامدار خرد جمع نکرده اند، به همین دلیل اجازه رشد سهام را نمی دهند تا بعد از اینکه سهام را از دست سهامدار خرد و نوسان گیرها بیرون آورند استارت رشد قیمت آن را بزنند.

این کارشناس بازار مالی درباره اینکه سهام گروه غذایی با این گرانی ها و آزاد سازی قیمت ها چقدر می تواند رشد داشته باشد؟ اظهار کرد: به طور قطع این رشد قیمت به معنای رشد سود سازی نیست، زیرا این شرکت ها در نتیجه گرانی مواد اولیه مجوز افزایش قیمت گرفته اند به همین دلیل قرار نیست به اندازه رشد قیمت کالاهای آنها سهام آنها رشد داشته باشد، از طرف دیگر نباید تغییر وضعیت عرضه و تقاضا را بر وضعیت معاملات بازار نادیده گرفت.

او افزود: وقتی قیمت یک کالا به شدت افزایش پیدا کند ممکن است در کوتاه مدت تقاضای بالایی داشته اشد اما بعد از آن مصرف کننده به دنبال محصولات جایگزین می رود و این یعنی اینکه تقاضا کاهش پیدا می کند و شرکت برای حفظ روند تولید خود محبور هستند حاشیه سود خود را کاهش دهند یا محصولات مازاد خود را صادرات داشته باشند که تنها در صورتی که شرایط صادرات کالا به بازارهای بین المللی را داشته باشد می تواند به افزایش حاشیه سود و رشد معاملات سهام کمک کند در غیر اینصورت همین گرانی ها می تواند به ضرر سهامداران خرد هم بدل شود.

۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۲
کد خبر: 27931

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha